Hoi ik zal me even voorstellen, mijn naam is mark ben 21 jaar en ik heb 2 weken geleden mijn eerste motor gekocht.
Toen ik deze kocht liep hij na een half uur rommelen met natgeslagen bougie's en geen vonk maar nog steeds niet goed natuurlijk. Deze heb ik 2-3 dagen later opgehaald samen met mijn vader en gedurende die week lopende gekregen.
Het probleem van het moeilijk starten lag aan de vonk, die was er namelijk niet omdat een draad uit de orginele bedrading was omgeleidt via de buitenkant en deze gewoon aan elkaar was gedraaid waarna er een plakbandje omheen gevouwen was. Deze allemaal netjes gesoldeerd en met een krimpkousje afgesloten waarna de motor startte met een druk op de knop.
Verder alle verlichting in orde gemaakt en de carburateurs goed uitgemest, jammer dat ik hier geen foto's van heb, de vorige eigenaar zei deze schoon te hebben gemaakt maar had alleen een paar stukje weggekrast met een schroevendraaier. Met remmenreiniger was er geen beginnen aan met deze aanslag maar met een potje "Blue Wonder" van sorbo was het spul er binnen no time uit.
Op het moment van schrijven ziet de motor er als volgt uit
Nu heb ik een paar vraagjes na aanleiding van een aantal dingen die ik gevonden heb, allereerst
Op mijn, volgens mij ontstekingsdeksel, zit aanslag. Heb hier belgom alu voor besteld maar zal dit voldoende werken op aanslag als deze?
Ten tweede, volgens het handboek dat ik heb dienen er sproeiers in te zitten van maatje 102, degene die ik eruit haalde zijn 110? uit alle 4 de carburateurs. Ik heb bij de scooterdealer(de enige in de buurt die snel sproeiers kan leveren blijkbaar) 105 besteld maar toen ik naar de bougiekleur ging kijken zag ik dit
Het lijkt voor mij alsof de bougie's te grijs-wit zijn voor mijn gevoel, maar heb alleen maar ervaring met brommers waar ze (door de tweetakt olie) koffie met melk bruin dienen te zijn. Heeft iemand een idee of deze kleur oke is en of ik groter/kleiner moet of sproeiermaat 110 moet blijven houden?
Het is ook zo dat de motor goed rijdt (voor zo ver ik vergelijkingsmateriaal heb) maar vooral op hoge toeren nogal "wisselt" in trekkracht, ik bedoel dan toerentallen als 7.5 tot 9k, het rode gebied schijnt hij niet in te willen schieten.
De sproeiers zien er als volgt uit
Ik heb deze erbij gezet omdat ik heb gelezen dat er wisselende carburateurs gebruikt werden gedurende de productiedagen van de cb's en dat de sproeiermaten niet altijd gelijk zijn, bijvoorbeeld 120 mikuni, 120 keihin of 120 dell orto.
De carburateurs zijn keihin's en zien er zo uit
Als laatste heb ik nog een vraag of iemand een remschakelaar voor heeft liggen en een zadel zoals deze
P.S. Weet iemand of de kleppen makkelijk bereikbaar zijn om te controleren, m.a.w. is het kleppendeksel gemakkelijk van het blok te tillen en uit het frame te halen? Zijn de kleppen hierna goed bereikbaar? Tips en trucs zijn altijd welkom
Alvast bedankt!
Toen ik deze kocht liep hij na een half uur rommelen met natgeslagen bougie's en geen vonk maar nog steeds niet goed natuurlijk. Deze heb ik 2-3 dagen later opgehaald samen met mijn vader en gedurende die week lopende gekregen.
Het probleem van het moeilijk starten lag aan de vonk, die was er namelijk niet omdat een draad uit de orginele bedrading was omgeleidt via de buitenkant en deze gewoon aan elkaar was gedraaid waarna er een plakbandje omheen gevouwen was. Deze allemaal netjes gesoldeerd en met een krimpkousje afgesloten waarna de motor startte met een druk op de knop.
Verder alle verlichting in orde gemaakt en de carburateurs goed uitgemest, jammer dat ik hier geen foto's van heb, de vorige eigenaar zei deze schoon te hebben gemaakt maar had alleen een paar stukje weggekrast met een schroevendraaier. Met remmenreiniger was er geen beginnen aan met deze aanslag maar met een potje "Blue Wonder" van sorbo was het spul er binnen no time uit.
Op het moment van schrijven ziet de motor er als volgt uit
Nu heb ik een paar vraagjes na aanleiding van een aantal dingen die ik gevonden heb, allereerst
Op mijn, volgens mij ontstekingsdeksel, zit aanslag. Heb hier belgom alu voor besteld maar zal dit voldoende werken op aanslag als deze?
Ten tweede, volgens het handboek dat ik heb dienen er sproeiers in te zitten van maatje 102, degene die ik eruit haalde zijn 110? uit alle 4 de carburateurs. Ik heb bij de scooterdealer(de enige in de buurt die snel sproeiers kan leveren blijkbaar) 105 besteld maar toen ik naar de bougiekleur ging kijken zag ik dit
Het lijkt voor mij alsof de bougie's te grijs-wit zijn voor mijn gevoel, maar heb alleen maar ervaring met brommers waar ze (door de tweetakt olie) koffie met melk bruin dienen te zijn. Heeft iemand een idee of deze kleur oke is en of ik groter/kleiner moet of sproeiermaat 110 moet blijven houden?
Het is ook zo dat de motor goed rijdt (voor zo ver ik vergelijkingsmateriaal heb) maar vooral op hoge toeren nogal "wisselt" in trekkracht, ik bedoel dan toerentallen als 7.5 tot 9k, het rode gebied schijnt hij niet in te willen schieten.
De sproeiers zien er als volgt uit
Ik heb deze erbij gezet omdat ik heb gelezen dat er wisselende carburateurs gebruikt werden gedurende de productiedagen van de cb's en dat de sproeiermaten niet altijd gelijk zijn, bijvoorbeeld 120 mikuni, 120 keihin of 120 dell orto.
De carburateurs zijn keihin's en zien er zo uit
Als laatste heb ik nog een vraag of iemand een remschakelaar voor heeft liggen en een zadel zoals deze
P.S. Weet iemand of de kleppen makkelijk bereikbaar zijn om te controleren, m.a.w. is het kleppendeksel gemakkelijk van het blok te tillen en uit het frame te halen? Zijn de kleppen hierna goed bereikbaar? Tips en trucs zijn altijd welkom
Alvast bedankt!