CB 750 met Velorex

Ik heb (toen ik nog een Cb750 met Urak bak had) het zijspanwiel geremd gemaakt met een volledig zelfstandig remsysteem.
Op de as van de zijspan had ik een achterremschijf van een CBR600 gemonteerd. Hier had ik een remklauw van een kawa GPZ600 op gemonteerd.
Naast het achterrem pedaal heb ik een extra rempedaal geplaatst, welke gekoppeld was aan een remcylinder van een GS500. Met de rechtervoet kon ik dus één van beide rempedalen intrappen. Zo kon je kiezen om alleen achter te remmen of alleen de zijspan, bijvoorbeeld in een rechter bocht.
Maar beide rempedalen tegelijk kon ook. Door het kantelen van de voet kon ik de remkracht verdelen. Dat lijkt lastig, maar in de praktijk werkte dat eigenlijk heel goed.
 
Ongeremde bak kan prima, is een kwestie van wennen.

Je zou met de zelfde hevel een aparte pomp kunnen gaan bedienen voor het zijspanwiel.
maar heeft Honda niet een soortgelijk model met een schijfrem achter? Dan zet je er een ander achterwiel in. Alles is om te bouwen. Je kan je zijspan ook op je voorrem remmen. Ik heb beiden, maar gebruik nu heel veel de voorrem.

Edit: Zoals Zeepok al zei |(
 
Laatst bewerkt:
Vandaag eerst de motor maar eens netjes lopend zien te krijgen. Heeft een paar jaar stil gestaan en liep niet netjes.
Carbs ge-ultrasoond. Wat een gepriel om de zooi weer in elkaar te zetten.
Als het spul netjes loopt, van de week eens achter een auto naafje aan bij de lokale slopert.
 
Terug
Bovenaan Onderaan