cb 750 ; probleem gevonden , nou de oplossing

foetje

Rookie
21 aug 2009
24
0
fes marokko
mn motor starte nie ( zie andere topic) omdat er een uitlaatklep was afgebroken met alle gevolgen van dien. zuiger is helemaal weggeslagen. nu zit ik met het volgende; ik krijg het gedeelte waar de zuigers in zitten er niet vanaf door de weggeslagen zuiger. hoe kan ik dit het beste aanpakken? heb een donorblok liggen en kan het allemaal vervangen mits ik het er van af krijg.
 
mn motor starte nie ( zie andere topic) omdat er een uitlaatklep was afgebroken met alle gevolgen van dien. zuiger is helemaal weggeslagen. nu zit ik met het volgende; ik krijg het gedeelte waar de zuigers in zitten er niet vanaf door de weggeslagen zuiger. hoe kan ik dit het beste aanpakken? heb een donorblok liggen en kan het allemaal vervangen mits ik het er van af krijg.


"gedeelte waar de zuigers in zitten er niet vanaf door de weggeslagen zuiger"
Je bedoelt dus de cilinders/cilinderblok..
Als ik t goed begrijp zit er dus 1 zuiger vast in een cilinder?
 
De gecrashte zuiger houdt het cilinderblok vast aan het carter?

Kan je het carter niet splitsen en kijken of je die zuiger er niet aan de krukas/drijstang uitkrijgt? Er zal toch al een hooi zooi inliggen met zo'n motorschade, dus voor het schoonmaken is het ook makkelijker
 
heb t blok nog in de frame staan, zero ( is nl geen orgineel frame). dat zou eventueel een optie kunnen zijn. maar als er geen andere moglijkheid is. ow en het ios trouwens de uitlaat klep die naar de kote is. nit de inlaat zoals eerder vermeld.
 
Motorblok uit het frame. Motorblok op werkbank. Motorblok ontzettend goed vast maken en ondersteunen (beter zelfs om een rekje te maken zodat je de originele ophangingen kunt gebruiken). Cylinderkop er van af. Cylinders los draaien en omhoog tillen. Stukken hout in de kier zodat het cylinderblok omhoog blijft staan. Stuk hout pakken en in de lengte op de cylinder zetten. Ontzettend grote hamer pakken. Met ontzettend grote hamer op het stuk hout slaan zodat hopelijk de zuiger los komt van de cylinderwand en je de boel los kan trekken.

Ik heb het zelf nooit gedaan, maar dit lijkt me zo'n beetje de enige manier.

Misschien is het ook nog een goed idee om de onderkant van het blok los te halen zodat je bij de krukas kunt. Dan alle zuigestangen los maken. Dan weet je zeker dat je niet je krukas (verder) beschadigt met de klappen van de ontzettend grote hamer.

Iig. is de zuiger en je cylinderblok toch al naar zijn grootje, dus daar hoef je niet voorzichtig mee om te gaan.
 
je zal de drijfstang ook moeten vervangen lijkt me.
carter splitsen en drijfstangen van krukas los maken cilinders van het blok tillen en met alles wat er aan blijft hangen in de oudijzerbak deponeren.
 
je zal de drijfstang ook moeten vervangen lijkt me.
carter splitsen en drijfstangen van krukas los maken cilinders van het blok tillen en met alles wat er aan blijft hangen in de oudijzerbak deponeren.
Zonde, kun je nog zo'n mooie koffietafel van maken :9

Tja, de meeste waardevolle tips staan er toch wel al. Als je klep gebroken is en de hele boel vastgenaaid is dan is er meer stuk dan je lief is. Weer rijdend maken betekent blok slopen en opnieuw opbouwen.
 
bedankt voor de tips, jongens. donorblok heeft een scheur in de carter. van een kapotte aandrijfstang...maar de krukassen van beide blokken zijn goed. ook de koppeling en versnellinbak. mischien een idee om deze te verkopen voor onderdelen en met een beetje bijlappen een ander blok halen ergens.
 
Terug
Bovenaan Onderaan