cb 750 - tips?

Elrond

Rookie
24 feb 2004
26
0
Belgie
Hoi allemaal,
Tot nu toe heb ik altijd met een yamaha Diversion 600S gereden. Een dom manoeuvre van een automobilist maakte daar een einde aan. 't Is te zeggen: aan mijn divi, ikzelf kwam er met de schrik vanaf. (dankuwel, engelbewaarder).
Momenteel kijk ik op't gemakske uit naar een nieuwe 'budget-bike'. Vorig jaar een huis gekocht ... verbouwingen ... niet te veel centen op overschot, je kent dat wel.
Vanavond ga ik kijken naar een cb750. Hij zou in goede staat zijn, van 1995, 28000 km, steeds onderhouden door een honda-dealer. Voor €2000 mag hij weg. Lijkt me een mooie prijs voor een degelijke cb.

Zijn er cb-rijders die me wat tips kunnen geven? Wat zijn typische mankementjes van de sevenfifty (of zijn er geen?)? Waar op letten?
Alhoewel ik geen speedfreak ben vond ik van mijn diversion 600 dat het wel 'ietsje meer' mocht zijn. Heeft een sevenfifty zo'n 'ietsje meer'? Topsnelheden interesseren me niet echt, maar een beetje meer koppel dan bij de divi zou fijn zijn. Ik schakelde me een ongeluk om een beetje vooruit te komen, met mijn divi.

Enfin, alle tips zijn welkom. Misschien binnenkort wel een nieuwe cb750-rijder op dit forum!

Greetz,
Elrond
 
Lijkt me niet te veel voor een nette motor, en 28000 km is ook peanuts.

Verder ken ik de sevenfifty niet, dus wat dat betreft kan ik je niet verder helpen.
 
Ik vind het dusdanig weinig dat ik wel wat argwanend ben.
Rijd zelf SevenFifty uit '92. Vorig jaar aangeschaft met 52.000 km. In zeer goede staat verkerend. 3500 Euro's bij motordealer.

Of ik de mijn voor 2000 Euro van de hand zou doen? Neen, ik ben niet gek. Los van wat ik er bij de dealer voor heb betaald is de markt waarde van een in goede staat verkerende Seven Fifty zo'n 2500 tot 3000 Euro's (particulier).
Het bouwjaar maakt daarbij eigenlijk niet zo vreselijk veel uit.

Vorige motor was een XJ600 met zes versnellingen. Komt door de hogere toeren en het meerdewre schakelen wel wat sportiver over maar de 750 is toch wel de fiets die gewoon aangenamer rijdt (meer koppel en slechts vijf versnellingen)

Over de Seven Fifty kan ik eigenlijk enkel positief zijn. Loopt als een naaimachientje, is betrouwbaar, weinig onderhoud, zowel sportief als lui rijden is mogelijk. Kortom een fiets die ik een ieder zonder race aspiraties kan aanbevelen. ;)
 
Heb er twee weken geleden een ingeruild voor 2500
Denk dat 2000 dus niet duur is

28000 is ook niet erg veel en als de algemene staat goed is denk ik dat je er een goeie motorfiets aan hebt
Erg vergevend karakter ,makkelijk sturend en weinig onderhoud nodig.

Gewoon een proefritje maken en als het goed voelt .. Gewoon doen !!

Als laatste tip. Neem iemand mee
4 ogen en oren zien en horen meer dan 2

Succes
 
Laatst bewerkt:
:^


lui toeren ,of wat sportiever rijden beide kan met de Sevenfifty .
die grijze zijn het best :Y :+

en de rood metalic is het mooiste :Y :Y :Y

(maar volgens mij hebben ze die alleen de eerste paar jaar geleverd. Daarna kon je wel nog een bordeaux rode maar ik bedoel dus de licht rode versie)
 
Heb er twee weken geleden een ingeruild voor 2500
Denk dat 2000 dus niet duur is

Beste MOGAS,

niet leuk voor jouw maar ik meen toch dat ik redelijk had ingeschat dat het customizen van de SF niet écht waarde verhogend is.

Succes met je nieuwe aanwinst!!
:]
 
Beste MOGAS,

niet leuk voor jouw maar ik meen toch dat ik redelijk had ingeschat dat het customizen van de SF niet écht waarde verhogend is.

Succes met je nieuwe aanwinst!!
:]


Als je bij een handelaar komt waar je 7500 neer moet leggen voor een 2003 XJR die bij safe voor 9000 staat dan denk ik dat je dan niet moet zeuren als je maar die 2500 krijgt
Om een lang verhaal kort te houden :Het gaat erom wat je er bij moet leggen

Maar zoals het geregeld hier gaat ,We gaan de bijdehand uithangen als we niet eens weten waar het over gaat ?? Dus voortaan eerst even doordenken en dan pas afzeikreacties gaan posten.

Gegroet redelijke inschatter :N :W :W :W
 
Hoi,
Bedankt voor de tips die ik hier al las. Ben dus ondertussen naar die cb gaan kijken. 2000 euro lijkt me inderdaad bijzonder weinig voor zo'n jonge motor.
Belangrijkste minpuntje van de cb leek me dat hij al bijna drie jaar stilstaat. De eigenaar kwam er niet meer toe om hem te gebruiken, heeft er een dekentje overgehangen en hem in de garage stof laten verzamelen. Batterij was er gelukkig uit gehaald, maar de benzinetank was ook leeg gemaakt. Dat laatste vind ik wel wat minder, want hij zou wel eens flink wat roest verzameld kunnen hebben.
Anyway, van zodra de verzekering me uitbetaalt (van vorige ongeval) ga ik opnieuw eens kijken en gooi ik er een litertje benzine en een batterij in, om een testritje te maken.
Verder zit er ook een volle kuip + een grote topcase op de motor. Die kuip vind ik geen gezicht, maar ik kan me inbeelden dat het wel comfortabel rijdt. Desnoods kan ze er afgehaald worden en vervangen door de originele ronde lamp.

Maar eigenlijk ... ben ik al verkocht en zou ik hem liever nu dan straks ophalen ... hihihi.


Greetz,
Elrond
 
Hoi allemaal,
Tot nu toe heb ik altijd met een yamaha Diversion 600S gereden. Een dom manoeuvre van een automobilist maakte daar een einde aan. 't Is te zeggen: aan mijn divi, ikzelf kwam er met de schrik vanaf. (dankuwel, engelbewaarder).
Momenteel kijk ik op't gemakske uit naar een nieuwe 'budget-bike'. Vorig jaar een huis gekocht ... verbouwingen ... niet te veel centen op overschot, je kent dat wel.
Vanavond ga ik kijken naar een cb750. Hij zou in goede staat zijn, van 1995, 28000 km, steeds onderhouden door een honda-dealer. Voor €2000 mag hij weg. Lijkt me een mooie prijs voor een degelijke cb.

Zijn er cb-rijders die me wat tips kunnen geven? Wat zijn typische mankementjes van de sevenfifty (of zijn er geen?)? Waar op letten?
Alhoewel ik geen speedfreak ben vond ik van mijn diversion 600 dat het wel 'ietsje meer' mocht zijn. Heeft een sevenfifty zo'n 'ietsje meer'? Topsnelheden interesseren me niet echt, maar een beetje meer koppel dan bij de divi zou fijn zijn. Ik schakelde me een ongeluk om een beetje vooruit te komen, met mijn divi.

Enfin, alle tips zijn welkom. Misschien binnenkort wel een nieuwe cb750-rijder op dit forum!

Greetz,
Elrond


als je ff verder kijkt in deze rubriek dan zie dat er een topic over de seven fifty is. Is maar iets van 26 pagina's hoor :Y

een geplakt overzicht:
Honda CB 750 F2 Seven Fifty
CC       750       Bore/Stroke       67/53       Cylinders       4 in-line
Valves/cyl       4       Cooling       air       2/4 stroke       4
Power/HP       74       Power/Kw       53,7       Torque/Nm       61,8
Opt. RPM       8500       Gears       5       Starter       electric
Speed Km/h       210       Final drive       chain       Dry weight       215
Wheelbase       1492       Rake/Trail       64/91       Seat height       795
Brakes       2 discs/1 disc       Price DFL       17.295       WWW link

Ik heb ook wel een een tik in het blok, meestal als olie op / oud begint te geraken.
Na beurtje is het weer weg. Verse bougies helpen ook wel tegen vreemde geluiden.

maar blok werd ooit ontworpen voor 90pk (Honda CBX), dus niets aan de hand. Denk dat dit motorblok wel 150.000 a 200.000 km aan moet kunnen

Een verbruik van tussen de 1:18 en 1:22 en een tankinhoud van zo'n 20 liter

Ik plaats altijd een K&N filter, als is het maar vanwege de kosten (2 maal vreselijk
duur filter vervangen van Honda is net zo duur als een K&N filter).
Dynojet kit laten plaatsen. Een en ander vanwege de slechte afstelling van de motor
(maar ja, verplicht vanwege emissie eisen enzo, daar kan Honda ook niets aan doen).
En natuurlijk is een PK-tje meer niet verkeerd.

Nadelen: ook dat, je wordt snel schakel lui. Niet meer een versnellinkje terug,
gewoon vanaf onder uit de bocht weg trekken.
Vermogen: wat normaal aan de kruk zit, zit nu aan het achterwiel.
Koppel: VEEL meer en dat is goed te merken.
En dan had ik nog de standaard uitlaten, waar een mega prop inzit. Een nieuwe
open 4-1 (natuurlijk zonder die prop) in combinatie met de Dynojet en K&N moet van je sevenfifty zekers 80-85 pk (achterwiel) maken.
OF je het kan merken? Zeer zeker. Beter starten, beter lopen, meer koppel, sneller weg.
Geloof mij maar, de fabrieksafstelling is niet goed. Als je eenmaal de Dynojet (met de K&N) gehad hebt wil je niet anders.

Maar het is een prima machine die erg vergevend is en lekker stuurt.

tip van nico: Niet brullen boven de 7500 toeren dan blijft het blokje langer goed (150.000 is haalbaar........)

enne dat geld is niet veel hoor. De blauwe zijn echt de snelsten en met zo'n kuip zit je idd lekker uit de wind

Bijlage: myse7en50oside.JPG
 
Terug
Bovenaan Onderaan