CB 750 vs Zephyr 750 vs VX800

Lart

Rookie
22 apr 2003
25
0
Maastricht
Hallo beste mensen, :W

Na drie jaar gereden te hebben op een Kawasaki GT 550 ben ik op zoek naar een nieuwe (2e hands) fiets. Ik twijfel tussen deze drie motoren:

Kawasaki Zephyr 750 (misschien 550?)
Honda CB 750 (sevenfifty)
Suzuki VX 800

Ik rij best veel (10.000 tot 15.000 km per jaar) en niet alleen ter ontspanning maar ook voor mijn werk e.d. dus betrouwbaarheid is erg belangrijk. Bovendien ben ik helaas niet erg handig en ook niet erg rijk dus onderhoudsvriendelijkheid en een hoge leeftijdsverwachting ;) is ook belangrijk.

Ik hoorde dat de VX 800 een slappe voorvork heeft maar voor de rest wel goede all-round eigenschappen. En deze heeft Cardanaandrijving wat qua onderhoud wel makkelijk is, dit ben ik ook gewend van m'n Kawa GT 550. Of is je ketting smeren echt een werkje van niks? Helaas is de VX wel weer vloeistof gekoeld (weer iets om in de gaten te houden) Hoe zijn de CB en Zephyr eigenlijk gekoeld?

M'n motor moet helaas ook altijd buiten staan onder een hoes. Ik woon namelijk nog op kamers en om hem nou elke dag de trap op te rijden ;) Maakt dit nog uit qua keuze?
Ik ben ook nog benieuwd naar het verbruik van de motoren dus als je er een hebt (gehad) laat het me maar horen.

Ik ben erg benieuwd naar wat jullie afweging zou zijn. Alvast bedankt voor jullie posts.

Groeten Lennart
 
ik zou hier haar linker-arm voor afstaan

2000suzukivx800199652dkmsu0.jpg


ze is toch rechts :)

/edit: de afweging is met name de kleur O-)
dus mijn voorkeur heb je.

//edit2: paars is cool ... enniewee, hier dit gevonden elders:
"2004 ben ik tegen een vx 800 opgelopen, bouwjaar 1992 met 7500 km op de teller om bij te watertanden. Ik heb er ondertussen 8000 km mee gereden, maar de laatste keer was fataal en liep mijn motorblok stuk. Drijfstang gebroken, 2 cylinders, carter, kopp.as, schakel-wals alles stuk. Oorzaak na informatie bij suzuki importeur: doorlekkende membraam benzinekraan (dit bleek een kwaal te zijn bij dit bouwjaar). Hierdoor komt bezine boven de zuigers te staan en ontploft dit bij het starten; waardoor de drijfstang kromgaat. Je merkt dan eerst niets en na een aantal km varierend van 100 tot wel 1000km breekt de drijfstang en is je blok niet meer te maken."

Altijd goed om te weten.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou voor een VX800 gaan ...maar dan niet zo'n lelijke paarse (oeps... hopelijk niet de paarse VX800-bezitters op de tenen getrapt?).

Waarom:
- Cardan-aandrijving
- Betrouwbaar en soepele 800cc V-blok (de nokkenassen liggen bij dit blok standaard in een reservoir met olie, dus minder slijtage!!!)
- Goedkoop in aanschaf én goedkope onderdelen
- Voor de slappe voorvorken bestaan modificatie-kitjes

Er worden er genoeg aangeboden.
 
Ik rij zelf sinds maart / april op een Sevenfifty. Met name woon - werk en af en toe een beetje toeren en het bevalt errug goed! :Y

Verbruik ligt ongeveer 1:17, zijn er ook bij die nog zuiniger rijden. het voordeel van een Sevenfifty is dat je geen kleppen hoeft te (laten) stellen omdat deze hydraulisch zijn.

Ketting smeren valt inderdaad wel mee. Ik smeer zelf ca. 2 keer per week de ketting, is nog geen twee minuten werk. Ben echter binnenkort aan een nieuwe ketting toe en dat gaat wel wat meer tijd kosten.

Verder rijdt de Sevenfift heerlijk (ook niet geheel onbelangrijk)

Even een plaatje.............

full
 
Ok, dus geen VX 800 uit 1992 kopen. Da's duidelijk. Uit welk jaar is jouw Paarse monster Piepdeuse? En hoeveel verbruik jij?

Zelf ben ik namelijk 1:21 gewend en met de benzineprijzen van tegenwoordig '( is dat best fijn... Of kan ik ervan uitgaan dat die 200 of 250 cc meer dan m'n huidige motor sowieso resulteert in meer zuipen?

En a4, hoeveel kost een nieuwe ketting dan? en om de hoeveel kilometer kun je ongeveer verwachten? Hij ziet er trouwens goed uit! En inderdaad niet onbelangrijk dat hij lekker rijd. :] Maar ik geloof dat de rij-eigenschappen van de drie motoren redelijk overeenkomen. Of is iemand het daar absoluut niet mee eens?
 
Het aantal kilometers met een ketting hangt natuurlijk af van de rijstijl maar sinds ik de mijne heb, heb ik ca. 9000km gereden en het achterwiel staat inmiddels op de achterste stand, dus spannen kan ik de ketting niet meer. Ik weet echter niet hoeveel kilometer de vorige eigenaar al met deze ketting had gereden.

De kosten bedragen tussen de 150 en 170 euro dacht ik voor een complete set van een ketting en twee tandwielen (motozoom bijv.). Om de ketting te monteren moet echter de achterbrug uitgebouwd worden en als je dit niet zelf kan / wil doen dan komen er nog wel wat euro`s bij natuurlijk.
 
honda cb kopen!!!!!!!!!!! heb er zelf vroeger eentje gehad metveel km en zonder kosten !!!!!!!!!doen dus,een honda is net altijd ietsje beter dan een kawa
 
Hoi
Ik rijd zelf sinds een jaar op een Kawa Zephyr 1100 uit 1992,hiervoor had ik een Yamaha XJ 750 Seca,wel een duidelijk verschil natuurlijk.
Wat mij opvalt is de wendbaarheid van deze machine en natuurlijk de acceleratie voor zo'n zware moter rijd hij heerlijk soepel en het verbruik ligt natuurlijk aan je rechterhand en de uitsraling is ook niet geheel onbelangrijk!!
Ik wens je veel succes met jou keuze!!

Gr. Joop :]

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/398173/7e41cf04e75b7bee841bc2f4d0ff1159 (joop3.JPG)​
 
Gisteren even proefgereden op een CB750 en VX 800,
De CB deed precies wat ik ervan verwachtte en goed! Heerlijk soepel op zowel grote snelheid als op hele lage (straatje keren kan zelfs in een steegje met zo'n apparaat). Lekkere directe en vloeiende gasrespons en makkelijk voldoende snelheid en stabiliteit op de snelweg.

Maarrrr... Daarna op een VX 800 gereden. Stuurde minder goed, vooral op lage snelheid. Onderin de toeren wel veel kracht maar daar komt niet echt iets bij als je hem opjaagt. Maar wat een leuke motor! *D
Ik weet niet zo goed waarom maar ik vond het een heerlijk gevoel om op die fiets met 2x 400cc ontploffend rond te rijden. Heerlijk geluid natuurlijk. En goede zithouding die het midden houd tussen de ergonomie van een echte toermotor en de ontspanning van een chopper. :]
Bovendien kostte die een derde van de CB waarop ik gereden heb...

Nog even een nachtje slapen maar ik denk dat ik het al wel weet.
Ik laat het nog horen.

Overigens nog specifieke dingen waarnaar ik moet kijken als ik een VX 800 zou kopen?
 
Bij een VX800 moet je opletten op het lak- en chroomwerk. Suzuki blinkt niet uit op de afwerking van zijn lak- en chroomwerk. Verder vragen of de voorvork al gemodificeerd is met een modificatiesetje. Hierdoor heeft 'ie betere rij-eigenschappen. Voor de rest is het een hele betrouwbare motor. Dus letten op de standaard zaken. Speling op de lagers, staat van de accu, banden en remmen.

Succes en hou ons op de hoogte!
 
Ik zou voor de seven fifty gaan.............. :] *D

Als tweede keuze de Zephyr, de Suzuki valt niet eens op de derde plek.......compleet karakterloze motor. Niet aan de straatstenen te slijten, de gemiddelde lesmotor rijd nog beter met 2 ton op de teller. En dat zijn ook meestal Kawa's(ER5) en Honda's(CB500)..............



nu krijg ik natuurlijk weer alle Soes rijders over me heen, ik heb enkel mijn ongezouten mening gegeven ;)
 
Laatst bewerkt:
Helaas nog geen definitieve keuze gemaakt.

Ik heb vandaag op een KAWA Zephyr 750 gereden in Zwolle (Kalsbeek motoren). Dat was geen liefde op het eerste gezicht. Hij zag er wel prachtig onderhouden uit, maar de toevoegingen van vorige eigenaar vond ik niet zo mooi. Veel te kleine achterblinkertjes, chesterfield zadel, hoger stuur met blinkers aan de handvatten.
Toen wilde hij al niet starten, dus er moest gesleuteld worden voordat ik uberhaupt weg kon rijden. Na een paar minuten snelweg stond ik stil (lag misschien aan mij, te lang de choke aan gehad.. :+ )
Verder stuurde hij lekker maar niet zo lekker als een CB (misschien door dat aangepaste stuur) en liep hij erg onrustig als ik hem net een beetje op had gejaagd.
Snel terug gereden dus. Zoveel Zephyrs zijn er niet te koop dus ik vrees dat dit exemplaar mijn Zephyr overweging de nek om heeft gedraaid.

Trouwens Jokawa die van jou ziet er wel heel mooi uit. Mooie kleur ook! Al veel Km's mee gereden?

Ik ga trouwens morgen kijken naar een particuliere VX800 maar kwam er net achter dat het bouwjaar niet 1996 maar 1994 is via de site van de RDW en zijn nr.plaat B| Ben benieuwd of die km'stand van 11.000 km wel klopt :?

Ik zal het laten weten. Mocht nog iemand een goeie Zephyr 750 te koop hebben laat het me snel weten! Ik wil wel eens op een gelukt exemplaar rijden.
 
Hoi
Mijn Zephyr heeft al 64000 km gelopen en loopt nog steeds perfect..!!
Ik ben de 2 de eigenaar,de eerste eigenaar had hem heel goed onderhouden vandaar dat hij nog zo mooi is het enigste wat ik er aan verandert heb is een superbikestuur er op gezet dat stuurt toch net even wat lekkerder en je hebt een betere zithouding op de moter,op marktplaats staan er wel een paar te koop of heb je daar al gekeken?
Verder veel succes met zoeken(leuk tijdverdrijf toch??)en hou ons op de hoogte......

Gr. Joop
full
 
De kogel is door de kerk.

Ik ga woensdag in Venlo mijn nieuwe aanwinst ophalen. Hij heeft me iets meer gekost dan ik graag gehoopt had (2400 incl. afl.beurt en 6 mnd garantie) maar als ik mijn oude kawa gt 550 nog voor een aardig prijs weet te verkopen kan ik deze winter toch nog eten... (en motorrijden natuurlijk :-)

en dit is 'em
full

Ik moet eerlijk zeggen dat hij niet zo lekker handelt als een CB 750 en ook niet zo soepel en geleidelijk trekt als welke viercilinder dan ook maar ik vind het erg leuk om er op te rijden. En tegen het geluid kan wat mij betreft geen viercilinder op 8-)
Dank voor al jullie reacties en mocht je ook ooit overwegen om een VX te kopen kun je altijd even mailen om te vragen of het bevallen is.

Tot op de weg!
 
Ik zou voor de seven fifty gaan.............. :] *D

Als tweede keuze de Zephyr, de Suzuki valt niet eens op de derde plek.......compleet karakterloze motor. Niet aan de straatstenen te slijten, de gemiddelde lesmotor rijd nog beter met 2 ton op de teller. En dat zijn ook meestal Kawa's(ER5) en Honda's(CB500)..............



nu krijg ik natuurlijk weer alle Soes rijders over me heen, ik heb enkel mijn ongezouten mening gegeven ;)

Tsja, ondanks dat ik nooit op mijn meningen terugkom ben ik wel fair genoeg om iemand te feliciteren met zijn nieuwe aanwinst..........bij deze dus ;)
 
He Lart

Van harte gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst :Y :Y
Ik hoop dat je veel plezier mag beleven van jou nieuwe aanwinst...
Het is dan wel geen Zephyr maar hij ziet er wel gelikt uit :9~ :9~ :9~ :9~
En ook nog de goeie kleur :Y :Y
Nogmaals veel plezier en veel veilige kilometers!!!!

Ps: We zwaaien
Gr Joop :W :W :W :W :W
 
Inmiddels dik een half jaar en 8000 km's verder wilde ik nog even mijn bevindingen posten. Mocht er ooit iemand dezelfde afweging maken.

Ik ben blij met mijn VX800. Ik heb er 8000 km op gereden en hij is me erg trouw gebleven. Nog nooit startproblemen gehad. Eigenlijk ook geen andere problemen. Een keer een klein elektrisch defect maar dat was redelijk makkelijk verholpen.
Verder hoor je vaak dat het standaard zadel te zacht is. Dat is ook zo. Eerste halfuur heb ik er geen last van. Dan wordt het pijnlijk en na twee uur rijden ben ik er weer helemaal aan gewend en heb ik er weer geen last van. Geen groot probleem maar als je er een kunt krijgen met Corbin zadel oid lijkt me dat van flinke meerwaarde.

Verder hoor je vaak dat hij vanwege de ene schijfrem voor wat naar 1 kant trekt bij het remmen. Ik heb daar bijna nooit last van. Vervelend is dat als ik er wel last van heb dat bij zeer flink remmen is (noodstop) en dan is het extra shit als hij niet recht blijft.

Al met al ben ik iedere keer weer blij als ik het geluid onder me vandaan hoor komen en ben ik dus blij met mijn keuze.

MAAR: als je echt gaat voor functionaliteit zou ik deze niet kiezen. Het korte stuurwerk op lage snelheid is niet goed te noemen. Straatje keren is dan ook niet mijn favoriete onderdeel op deze motor en de boerenpaden in Zuid-limburg durf ik niet aan.
Ik vind het verbruik tegenvallen (ongeveer 1:16). En de zithouding is goed maar voor mij net niet perfect. Ik ga er alsnog mee op en neer naar Spanje dus slecht is het zeker niet maar tja... net niet perfect.
Als ik nog eens zou moeten kiezen en niet verliefd was op het geluid van de VX800 had ik de Honda CB750 gekozen. Toch de "beste motor" van de drie tussen welke ik twijfelde.

Als je nog vragen hebt, mail maar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan