CB 750, waarop letten?

Tres

MF veteraan
1 mrt 2009
1.308
0
Zuidoostbeemster
Ik ben van plan dit weekend een CB 750 KZ (1980) met zo'n 50.000km op de teller aan te schaffen en nu vroeg ik me af waar ik op moet letten bij deze motor. Spanningsregelaars zijn een zwak punt bij Honda's, begrijp ik altijd, maar zijn er los daarvan nog typespecifieke zaken, of dingen die erg duur zijn om te vervangen en dus maar beter goed kunnen zijn?
 
Rotor (75-150 euro), dus eerst de spanning meten over de accu bij een draaiende motor.
Moet boven 13.5 VDC zijn. Spanningsregelaar valt best wel mee bij die types.
Oki's: (vonkversterkers). Motor moet gemakkelijk naar de 9000rpm lopen tijdens het rijden. Als deze begint in te houden en over te slaan bij 4-5000rpm kan het zijn dat er 1 of twee kapot zijn mits de rotor goed is. Want ook bij een kapotte rotor en een lage accuspanning kun je dit soort symptomen krijgen.
Olieverbruik kan wat hoger zijn. Blokken kinken een beetje "rauw", kunnen wat rammeltjes in zitten. Koppelingshuis wil graag rammelen , geluid valt weg als je de koppeling in trekt.
 
Oké, bedankt voor de tips. Ik heb er op gelet (deels - ik word altijd snel enthousiast) en de cruciale componenten zagen er goed uit, dus ik ben nu de trotse bezitter van een CB750.
 
Terug
Bovenaan Onderaan