CB chopper -> CB caféracer

ik heb uit betrouwbare bron dat goalie zijn clip-ons binnen heeft 8-)


@goalie; geen tijd? man, je loopt de halve week in een trainingspak rond!!!!

Om te werken ja B| Weet je wel hoe zwaar dat het is om elke dag maar weer zo vaak tegen een bal te trappen :9~

Nee...alle gekheid op een clipon...binnenkort gaan we maar eens goed van start. Maar ja...we spreken de laatste tijd ook veel af zoals foto's bekijken van vrienden die een reisje hebben gemaakt door Afrika, foto's laten zien aan diezelfde vrienden van ons tripje door Alaska...het leven is zwaar :X
 
Mag ik hier ook mijn piccie kwijt; CB350 'caféracer'? denk 't wel hè

(Afbeelding)

Strak...heel strak...hier ben ik nog ver van verwijderd.

Volgende week maandag ga ik overigens even bij M'Thijs op de koffie. Hij heeft zijn CB volledig gestript in de schuur staan om te laten spuiten, etc. Wellicht kunnen we elkaar nog ergens mee van dienst zijn.
 
Hoi!

Gezellig, volgende week ff bijlullen enzo over cb'tjes. Wellicht kunnen we elkaar inspireren bij de verherbouw van ons cbtje!

Tot maandag, groet M'Thijs
 
kvin het een leuk masjientje el maregdtdfhewdfeyt4gdhdor..maareh..die nep 4 in 4...tja..kweetniet... (misschien gewoon jaloers hoor... :P )

ps. mijn 350'je wordt ook een caferesertje maar dan met gewone 4 in 1 (tzt nieuwe bochtjes ...), orginele honda 350f sportbuddy en nette Koni's erop he... en een tommiestuurtje in SPECIALPAINT....kijk..en dan heb je toch echt iets speciaals... ;)

Oja..natuurlijk nieuwe wielekes ; 1,85 voor en 2,25 achter dan ipv het standaard 1,65 en 1,85..oogt beter... 8-)
 
kvin het een leuk masjientje el maregdtdfhewdfeyt4gdhdor..maareh..die nep 4 in 4...tja..kweetniet... (misschien gewoon jaloers hoor... :P )

ps. mijn 350'je wordt ook een caferesertje maar dan met gewone 4 in 1 (tzt nieuwe bochtjes ...), orginele honda 350f sportbuddy en nette Koni's erop he... en een tommiestuurtje in SPECIALPAINT....kijk..en dan heb je toch echt iets speciaals... ;)

Oja..natuurlijk nieuwe wielekes ; 1,85 voor en 2,25 achter dan ipv het standaard 1,65 en 1,85..oogt beter... 8-)

Tuurlijk, t kan altijd mooier. Omdat je motor nooit af is! Ik wil ook een originele sprotbuddy. Mocht je iets weten, breng me dan ff op de hoogte! (alsjeblieft?)
 
De laatste reply meer dan 14 dagen geleden? Wat dacht je van 14 weken!?

Terecht oma, maar zoals ik al in het begin van dit topic heb aangegeven neem ik er de tijd voor. Sinds het afzagen van de nokjes op het frame om ze meer ruimte te maken voor de CB 750 tank die geplaatst moest gaan worden, was er tot voor kort niets meer aan de 500 gedaan. Puur een kwestie van tijd. Helaas staat mijn CeeBeetje niet bij mij in de schuur maar bij mijn schoonvader in de garage. Dat is vanuit hier ongeveer zo'n 12 kilometer rijden en dat doe je niet zo snel als je even een avondje vrij hebt. Overigens heb ik die ivm mijn werk toch al niet of nauwelijks. Ook in het weekeinde ben ik altijd al één dag kwijt aan mijn werk, dus dan blijft er niet zo veel over.

Dan komt daar nog eens bij dat je ook nog eens tijd moet stoppen in de andere gemotoriseerde hobby, onze Land Rover. Die heeft namelijk ook geregeld aandacht nodig om te blijven lopen. Volgens Roadrocket (en zijn Ural-span) spreken we namelijk niet over het feit dat het stukje techniek stuk is, maar dat het aandacht nodig heeft.

Hoe dan ook...we zijn weer aan de slag gegaan tijdens het winterreces en ik zou jullie op de hoogte houden. Dat doe ik uiteraard ook met de nodige piccies.

Ik ben uiteraard begonnen met het verwijderen van het achterspatbord incl. zitje en de tank.

full
 
Rechts op de foto hierboven zien jullie al de tank liggen van een CB750 en het zadel daarvan die ik via Roadrocket in mijn bezit heb gekregen. Hij had als donorfiets voor de bouw van zijn caféracer namelijk een 750 gekocht voor de voorvork en hij had dus het één en ander over.

Maar voordat de tank geplaatst kan worden, moet natuurlijk wel de oude eraf.

full
 
De tank van de 750 blijkt goed te passen. De enige aanpassing die gedaan moest worden, was het inkorten van twee nokjes en de bijbehorende rubberen ringen om de tank voldoende naar voren te kunnen schuiven. Het benzinekraantje valt mooi tussen de cilinderkop en de carburateurs in, dus dat is lekker.

Met de 750 tank, die een stuk langer is, zag het er nu zo uit:

full
 
Het zadel van de 750 wilde ik dus ook gebruiken. Ik dacht met het aanpassen van de lengte van het zadel (en uiteraard de breedte aan de kant van de tank) al aardig op weg te zijn om een mooie zit te creëeren. Maar dat ging dus tegenvallen. De onderplaat van het 750 zadel bleek namelijk totaal weggeroest te zijn, dus daar had ik echt niets meer aan.

full
 
Ik heb het zadeldekje, schuimrubber en kunststof achterkap los gehaald van de zadelplaat en de zadelplaat meteen de kliko ongemikt. De rest kon ik mogelijk nog wel gebruiken.

Na het nodige denkwerk bedacht ik mij om het oude achterspatbord (die oerlelijke) te modificeren met een ijzerzaag en Dremel. Zo gezegd, zo gedaan. Uiteindelijk hield ik daar alleen een polyester onderplaat van over die ik met twee draadeinden, die al in het polyester gegoten waren, vast kon zetten aan het frame. Van de kunststof achterkap van het 750 zadel heb ik de bekleding afgetrokken en deze helemaal kaal geschuurd. Vervolgens ben ik met polyester in de weer gegaan om de kap mooi te bevestigen aan de zadelplaat. Ik had nog nooit met polyester gewerkt, maar gelukkig was een monteur die bij mijn schoonvader werkt, zo vriendelijk mij even wegwijs te maken. Hij werkt veel met polyester en dat verklaart meteen waarom er zo'n wit stofdeken over de CB ligt. Naast de CB staat namelijk een Corsa die helemaal door hem uitgebouwd wordt en over het schuren van polyester hoef ik jullie waarschijnlijk niets te vertellen.

Hoe dan ook...dit is het resultaat:

full
 
Laatst bewerkt:
Omdat het polyester toch uit moest harden, ben ik me gaan concentreren op de voorpartij. De lange voorvork moest nu eindelijk maar eens vertrekken! Ik heb via de oud-buurman van mijn ouders een aantal onderdelen weten te bemachtigen. Hij heeft zelf eens een 500 helemaal opgeknapt en heeft er ook veel verstand van. Van hem ik onder de meer twee losse voorvorkpoten gekregen waarbij ik nu ook een tweede schijf kan gaan plaatsen. Op deze voorvorkpoten zaten twee doppen die ik nodig heb om de voorvork in te korten.

Dus eerst alles maar even loshalen. Gelukkig is nu ook die lelijke vierkante koplamp pleite. Hieronder zie je het verschil in lengte met en zonder verlengbussen:

full
 
Ook op de foto hieronder is trouwens goed te zien, hoeveel de CB voor gaat zakken. De onderste kroonplaat zit namelijk nog op de hoogte waarop het zat met verlengbussen.

full
 
Om de veerpoten met zo min mogelijk weerstand door de onderste kroonplaat naar boven te duwen, heb ik eerst even de stuurdemper losgehaald. Ook die kan wel een opknapbeurtje (wat betreft uiterlijk) gebruiken.

full
 
Omdat ik nu ook wat meer ruimte had om bij het voorspatbord te komen, heb ik deze samen met de voorvorkstabilisator gedemonteerd. De ruimte tussen het spatbord en de band vind ik namelijk veel te groot, dus ook daar moeten we verandering in aan gaan brengen.

full
 
Vervolgens kon ik de clipons (gekocht van Triaatje) over de binnenpoten schuiven, voordat ik de bovenste kroonplaat weer ging monteren. Dat kwam er van voren zo uit te zien:

full
 
En inclusief tank, gezien vanuit een andere hoek, wordt het dan zo:

full


P.S. Zie nu op de foto's dat ik overigens het spatbord pas heb verwijderd, na het plaatsen van de clipons. Momentje van verstandsverbijstering zullen we maar zeggen. :?
 
Ik ben helemaal in de sleutelmood, dus ik hoop snel weer tijd te vinden om door te gaan. Zo moet ik dus andere voorvorkpoten gaan monteren (dus ook rechts met schijf en klauw die ik overigens nog zoek...reageer als je wat hebt liggen svp!) zodat ik daarna het voorspatbord kan aan gaan passen. Ik moet nog een mooie oplossing krijgen voor de klokken. Ik wil die namelijk een stukje lager hebben omdat ze anders zo hoog in de lucht staan. Dat houdt dan ook in dat ik een plaatje moet maken, die mooi de stuurmontagesteunen afdekt en meteen een goede montageplaats is voor de klokken en de lampjes (neutraal, groot licht en olie).

Ik moet nog op zoek naar een geschikt achterlicht, naar nieuw uitlaten (het liefst 4 in 2 met dus aan elke kant één pijp. Daarvoor moet ik links dan wel weer een montage-oplossing aan het frame gaan verzinnen, want nu zit er een 4 in 1 Marshall op en links ontbreekt nu de uitlaatophangsteun aan het frame. Erg jammer, want die kon ik mogelijk ook gebruiken voor de montage van het rem/schakelsetje waarvoor ik op zijn beurt weer voetsteunen zoek.

Jullie lezen het...werk voldoende.

Ik hou jullie op de hoogte... :}
 
:} kijk dat ziet er erg mooi uit allemaal !!!! :} ..maar je voorwiel, is dat een 18" of een 19" ? ik denk dat het een 18" geworden is, daar waar normaal 19" hoort te zitten..dat zou de ruimte tussen band&bord kunnen verklaren..maar goed, dat je er wat aan doet !
 
:} kijk dat ziet er erg mooi uit allemaal !!!! :} ..maar je voorwiel, is dat een 18" of een 19" ? ik denk dat het een 18" geworden is, daar waar normaal 19" hoort te zitten..dat zou de ruimte tussen band&bord kunnen verklaren..maar goed, dat je er wat aan doet !

Daar heb ik eigenlijk nog helemaal niet naar gekeken :? Dat zal ik binnenkort eens doen dan. Niet dat het verder wat uitmaakt hoor, want ik ga er toch geen 19" in zetten, dus dat spatbord gaat gewoon naar beneden. En mogelijk wordt het wat korter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan