cb1 of cbr600 als eerste motor?

Tohereknowswhen

Die hard MF'er
18 sep 2002
347
0
Amsterdam
Ik twijfel tussen deze twee motoren. Ik vind de CBR veel mooier maar ook duurder en omdat het mijn eerste motor wordt en ik nog moet leren rijden lijkt een cb1 me beter. Ik heb een hoop dingen gehoord van honda en ik vind het een goed merk(weet ik nog van de bromemrtjes, ik handelde namelijk vroeger in mtx mbx mb enz enz).

Nu vraag ik me af wat jullie vinden en of er makkelijk een 25kw van een CB-1 te maken is.... (hoe duur ongeveer en hoe slecht het is voor de cb1....

Ook vraag ik me af hoe groot de kans is dat je valt, dat kan je natuurlijk niet weten maar het lijkt mij niet verstandig een motor met kuip als eerste te nemen...

Alvast bedankt! :)
 
Laatst bewerkt:
De cbr 600 is toch ook een allemansvriend toch?

Ik vond de cbr 600 altijd al een leuke, maar heb er nooit 1 gekocht..

Ik zou gaan voor de cbr. Om alle redenen eigenlijk.
 
heb zelf ook een cbr, bevalt heel goed :) is dan wel niet mijn eerste fiets, dat was een kawa zxr750 maar bevalt wel veel beter (sorry kawa rijders, niet persoonlijk bedoeld) en is veel vergevingsgezinder.
( :r moeilijk woord, kreeg het bijna niet uit mijn strot :9 )
 
Ik heb zelf als eerste motor een CB-1 gehad, en dat was toch echt niet verkeerd om mee te beginnen. Lekker licht, stuurt neutraal en remt prima. Echt een speel fietsje dus, perfect om wat ervaring op te doen.

De cbr zal ook wel goed rijden, maar is wel ff duurder dan de CB-1.

Suc6 met je keuze! :]
 
Ik rij nu ook nog op mijn eerste fiets. Tis een oud beestje (CBR 600 hurricane uit '87). Ik kan je vertellen dat dat ding voorlopig meer dan genoeg is hoor! Als 'ie brult, dan brult 'ie goed. Okee, een R1 kan ik niet bijhouden, maar dat wil ik ook helemaal (nog ;) ) niet...

Wat rijgedrag betreft: :}

Met andere woorden: je hoeft toch niet gelijk een nieuwe te kopen? Waarom zou je niet eerst eens een jaar of wat op een oudere fiets rondrijden.

En het oog wil ook wat... Kvin toch dat 'ie er nog heel respectabel uitziet hoor!

Veel plezier met de jacht! :)

Geluk!
 
CB-1 is niet 25kw te maken. De prijs op de markt is op dit moment veelste hoog voor zo'n motor van 1989-1990 (daarna zijn ze NIET meer gemaakt, laat je dus niet foppen!). Ze kostten vroeger al niet zoveel, en nu betaal je bijna hetzelfde als de nieuwprijs. Het blokje van de CB-1 is van de CBR400RR. MAargoed, als je 25kw moet rijden, heb je hier niets aan. Dan moet je een CBR600F laten knijpen.

Ennuh de kans dat valt? Tja, er is geen percentage te noemen. Je kan vallen door een debiel in een auto die niet oplet, olie op de weg/in bocht, wegglijden over bitumen als het nat is, jezelf overschatten, een beest wat oversteekt, een kind wat achter een auto vandaan sprint enz enz.

Als je bang bent om te vallen, koop dan een motor met zijwieltjes of zijspan.
 
Weet je zeker dat een cb1 niet 25kw te maken is? Ik heb namelijk meerdere malen 25kw cb1 fietsies zien staan hoor. Iemand?

Officieel is er geen kitje voor, dan moet je dus zelf een restrictie maken, op testbank zetten en uitdraai aan een verzekering laten zien die dat accepteerd. Nu alleen hopen dat RDW dat ook doet en een nieuw kentekendeel voor je wil maken.
 
Officieel is er geen kitje voor, dan moet je dus zelf een restrictie maken, op testbank zetten en uitdraai aan een verzekering laten zien die dat accepteerd. Nu alleen hopen dat RDW dat ook doet en een nieuw kentekendeel voor je wil maken.

hey bedankt! Weet iemand wat dat ongeveer gaat kosten? ZOn uitdraai laten maken en hem dan door de rwd laten keuren als 25kw?
 
Heb zelf als eerste motor een cbr 600 hgekocht. Bevalt me prima. te gek?? ligt eraan wat je er zelf mee doet.
 
De CB-1 is zeker wel langer gemaakt en zeker wel als 25 kw fiets te verkrijgen/ te maken. Ik heb zelfs gelezen ooit dat er sets te koop zijn (kost wat) om m van een originele naar een 25kw te maken. Ik weet dat er ooit hier een topic van was van de CB-1 en 25kw.
Toen ik in 1997 mn rijbewijs haalde kon ik een CB-1 van 2 jaar oud bij verscheidene zaken voor 6500 gulden kopen. Nieuw kostten ze al geen drol, en tweedehands schrijven ze dik af. Niet dat ik m wilde kopen..voor mijn lengte had ik het idee dat ik nog steeds op mn brommer zat, alhoewel ie lekker past.
Omdat ik zelf op een 'zware' bandit 400 heb gelest wist ik dat een 400 cc machine mij gauw ging vervelen.
Toen werd het een kawasaki vulcan 700, maar das weer een ander verhaal.
 
De CB-1 is zeker wel langer gemaakt en zeker wel als 25 kw fiets te verkrijgen/ te maken. Ik heb zelfs gelezen ooit dat er sets te koop zijn (kost wat) om m van een originele naar een 25kw te maken. Ik weet dat er ooit hier een topic van was van de CB-1 en 25kw.
Toen ik in 1997 mn rijbewijs haalde kon ik een CB-1 van 2 jaar oud bij verscheidene zaken voor 6500 gulden kopen. Nieuw kostten ze al geen drol, en tweedehands schrijven ze dik af. Niet dat ik m wilde kopen..voor mijn lengte had ik het idee dat ik nog steeds op mn brommer zat, alhoewel ie lekker past.
Omdat ik zelf op een 'zware' bandit 400 heb gelest wist ik dat een 400 cc machine mij gauw ging vervelen.
Toen werd het een kawasaki vulcan 700, maar das weer een ander verhaal.

Peter, de Honda CB1 is alleen de laatste 2 maanden van 1988 gemaakt en in de jaren 1989 en 1990. Daarna zijn ze NIET meer gemaakt. Vraag maar na bij Honda. Honda Nederland zal het niet zo goed weten omdat het grijze import is, maar als er een CB1 wordt aangeboden van na 1990 dan is het gewoon te koop aangeboden op het import-jaar. Staat er dus '1991', hartstikke mooi. Kan niet. Staat er '1995' ? Kom op, gewoon geimporteerd en met een beetje mazzel kijkt de koper niet op de kentekendelen (als het goed is staat daar wel de datum van eerste toelating op, ook voor het buitenland).

Officieel is de motor, volgens de RDW niet te knijpen naar 25kw, mede dat het ding alleen via grijze import hier Nederland binnenkwam. Hij is dus wel te knijpen, maar wel op een profisorische manier. Dan moet je via een uitdraai van een testbank langs de verzekering gaan en bidden dat ze 'm willen verzekeren (en hopen dat ze niet gaan zeiken als je een ongeval krijgt).
 
Aha, bedankt voor het antwoord maar hoeveel gaat dat uitdraaien ongeveer kosten denk je? Ik wil namelijk graag een soort streetracertje en van alle nakeds vind ik de cb1 toch echt wel de allermooiste. Kawasaki racers vid ik ook wel mooi maar dan betaal ik gelijk weer 1500 euro meer en heb ik een kuip. Dat vind ik wel mooi maar als eerste motor lijkt me dat een beetje kostbaar, met vallen enzo.....Als ik een kawasaki zxr wil dan wil ik ook een allrisk want de kans dat ik 8000 piek weggooi is natuurlijk gewoon klote.. :(
 
hoi,

mijn visie is dat idd de cbr (ik rijd hem zelf ook) een allemansvriend is.
Misschien heeft deze fiets (100 pk) toch iets te veel om mee te beginnen, gezien
snelheid snel went en een foutje is zo gemaakt toch?

Het nadeel van een cb1 is in mijn ogen dat ie snel maar daarentegen misschien wel TE licht is! Minder druk op de weg en sneller van je lijn af.

Daarom zou ik voor de 600 gaan. Maar wel een type vanaf 95?
Mijn ervaring met de oudere cbrs is dat deze bokkeriger zijn.

suc6
 
cbr (uit 94 heb ik) *O* rij ik nu sinds maart, eerst op 25 kw, rijdt dan ook nog echt goed, en is vrij goedkoop 25kw te maken, de nieuwere (injectie)modellen zijn echter erg duur om op 25 kw te zetten, dan ben je snel 1500 euro verder...
en nu lekker volvermogen knallen :P
maar t rijdt echt makkelijk en kans op omvallen, tja dat risico loop je altijd, met cb1 idd minder schade maar tis allebei zuur
gewoon doen wat je het leukste vindt zou ik zeggen.
 
Ik ben zelf begonnen op een CBR600F uit 96 en heb in het begin ook wel getwijfeld of ik het moest doen. Nou kan je vertellen dat ik blij ben dat ik het gedaan heb !!
Echt een heerlijke fiets, echt een allemansvriend ja.
Hij is erg vergevingsgezind met eventuele foutjes die je maakt.
Je kan er heerlijk rustig mee toeren of volop blazen, kan allebei !!

De mijne ga ik volgend seizoen wegdoen maar heb zeker geen spijt van en heb er een hoop op geleerd !!
 
Peter, de Honda CB1 is alleen de laatste 2 maanden van 1988 gemaakt en in de jaren 1989 en 1990. Daarna zijn ze NIET meer gemaakt. Vraag maar na bij Honda. Honda Nederland zal het niet zo goed weten omdat het grijze import is, maar als er een CB1 wordt aangeboden van na 1990 dan is het gewoon te koop aangeboden op het import-jaar. Staat er dus '1991', hartstikke mooi. Kan niet. Staat er '1995' ? Kom op, gewoon geimporteerd en met een beetje mazzel kijkt de koper niet op de kentekendelen (als het goed is staat daar wel de datum van eerste toelating op, ook voor het buitenland).

Officieel is de motor, volgens de RDW niet te knijpen naar 25kw, mede dat het ding alleen via grijze import hier Nederland binnenkwam. Hij is dus wel te knijpen, maar wel op een profisorische manier. Dan moet je via een uitdraai van een testbank langs de verzekering gaan en bidden dat ze 'm willen verzekeren (en hopen dat ze niet gaan zeiken als je een ongeval krijgt).


CB-1 is wel officieel op 25 KW te krijgen. Mijn schoon zusje heeft er zelfs 1. Maar dit zijn dan CB-1s die in duitsland 25 KW zijn gemaakt en daarna in Nederland zijn ingevoerd. Dus wil je officieel een 25 KW CB-1 hebben dan moet je er 1 kopenb die al 25 KW op kenteken heeft of er eentje uit duitsland halen en die daar laten begrenzen voordat je hem invoert. Derde mogelijkheid is uit laten voeren naar duitsland daar 25 KW maken en dan weer invoeren maar dat is een vrij prijzige methode.
 
Ik heb zelf als eerste motor een CB-1 gehad, en dat was toch echt niet verkeerd om mee te beginnen. Lekker licht, stuurt neutraal en remt prima. Echt een speel fietsje dus, perfect om wat ervaring op te doen.


Ik had dus eerst een CB-1 en nu een CBR (f4) ik vond het een goede start met de CB-1 errug leuke motor mis hem soms nog wel eens.
Maar de CBR rijdt heerlijk en ik vind hem nog steeds erg mooi
 
Ik ben begonnen met een CBR600F3, ideale fiets. Ik denk dat een CB1 snel gaat vervelen en je dan toch op een CBR uitkomt. Gewoon die CBR doen. :]
 
kijk eens naar de datum van de startpost, die dateert bijna van de beginjaren van internet........................

I REST MY CASE, oma mag weer gaan slapen
 
cbr (uit 94 heb ik) *O* rij ik nu sinds maart, eerst op 25 kw, rijdt dan ook nog echt goed, en is vrij goedkoop 25kw te maken, de nieuwere (injectie)modellen zijn echter erg duur om op 25 kw te zetten, dan ben je snel 1500 euro verder...
en nu lekker volvermogen knallen :P
maar t rijdt echt makkelijk en kans op omvallen, tja dat risico loop je altijd, met cb1 idd minder schade maar tis allebei zuur
gewoon doen wat je het leukste vindt zou ik zeggen.
Als eerste, deze is wel heel erg uit de oude doos.


Maar je wilt toch niet beweren dat het 1500 euro kost om een fiets op 25kw te zetten!!!
Lijkt me een nulletje te veel!!! ;)
 
Als eerste, deze is wel heel erg uit de oude doos.


Maar je wilt toch niet beweren dat het 1500 euro kost om een fiets op 25kw te zetten!!!
Lijkt me een nulletje te veel!!! ;)
nope met de nieuwe niet :P nieuwe compu ding erin (weet ik veel, de besturing van t injectiesysteem moet in t geheel vervangen a la 1500 euro en nee das geen 0 teveel)

enne noem je me nou een ouwe doos? :o

:+ maar idd wel erg oud topic :+ denk dattie keuze wel heeft gemaakt ondertussen :P
 
nope met de nieuwe niet :P nieuwe compu ding erin (weet ik veel, de besturing van t injectiesysteem moet in t geheel vervangen a la 1500 euro en nee das geen 0 teveel)

enne noem je me nou een ouwe doos? :o

:+ maar idd wel erg oud topic :+ denk dattie keuze wel heeft gemaakt ondertussen :P
Ach als je inmiddels al uit 1985 komt ben je niet de jongste meer O-) O-)
Of is het dat je hoort wat je wil horen :+ :+

Toch kan ik het niet geloven van die 1500 euro, ik denk dat ze je hebben willen naaien(en dat zonder te zoenen) :9~ :9~
 
Terug
Bovenaan Onderaan