cb1 ombouwen met welk cbr 600f blok ??

robertrestyle

Die hard MF'er
21 feb 2008
346
0
49
Zwanenburg
mijn vrouw rijdt op een cb1,

Alleen vind ik er zo weinig vermogen inzitten..
Het is net of je op een opgevoerde kreidller rijdt..

Nou heb ik wel eens gelezen dat er een type 600f blok in zou passen?

Iemand hier ervaring mee, welk type,en wat voor aanpassingen?
 

El_Mario

Die hard MF'er
22 aug 2009
490
0
28
Utrecht
Cb-1'tjes werden rond de jaren negentig gebouwd, dus als er een 100pk blok in een kleine brommer zal passen, dan zat het wel rond de pc25-31 zijn. :z
 

RFast

Die hard MF'er
9 sep 2003
872
0
44
Lieshout
Ik weet niet of je het vermogen van een CB-1 zo drastisch moet gaan verhogen,
De frames schijnen nog al makkelijk te scheuren het onder de tank.
En dat met het niet al te brute vermogen wat er inzit.

RFast
 

kevinblade

MF veteraan
1 okt 2003
10.753
224
60
Almere
Bezoek site
Oke word afgeraden dus..

Zeker als mijn vrouw erop rijdt..zelf zou ik het avontuur wel aandurfen ,als ik erop zou rijden.

Een PC19 en PC21 blok past eronder.
Heb het vorig jaar gedaan bij iemand.
Carters zijn het zelfde alleen is de cilinderkop en kleppendeksel van de 600 platter en wat breder ( nokkenasketting) en moet je een subframe maken .
Als je het een beetje goed doed is het frame sterk genoeg.
 

zeepok

MF veteraan
7 nov 2003
3.410
53
Halsteren
Bezoek site
Toch is het al vaker gedaan. Ikzelf heb er in Eindhoven enige tijd geleden nog een gezien. Dat was een oranje CB1 met een CBR600 PC19 blok (dacht ik)
Wel was er aan de voorkant de blok ophangpunten bijgemaakt of verplaatst of zoiets.

Overigens: Het scheuren van het frame gebeurt meestal bij het ophangpunt van het blok aan de linkerzijde onder de tank. Als je toch het blok wil vervangen kun je daar meteen de lassen inspecteren en eventueel repareren (of verstevigen)

(Edit: zoals kevinblade ook al schreef dus: een subframe aan de voorkant)
 
Laatst bewerkt:

RFast

Die hard MF'er
9 sep 2003
872
0
44
Lieshout
Idd typisch dat die CB-tjes allemaal op de zelfde plaats scheuren.
Maar op opmerking subframe is wel een goeie.
op die manier kun je nog al wat krachten opvangen en afvoeren naar een punt dat het wel aan kan.
ook de opmerking hier dat er wel meer omgebouwde cb´s rond rijden geeft wel aan dat het met wat kunst en vliegwerk wel moet kunnen.

al met al een leuk winter projectje
 

robertrestyle

Die hard MF'er
21 feb 2008
346
0
49
Zwanenburg
Zeker een leuk winterproject..
Alleen blijft het de kunst dat het wel origineel lijkt en voelt..
ik denk met een 600 veel meer motor te hebben..
Alleen een subframe?? mmm moet het even voor me zien!

@ kevinblade... heb je geen foto,s toevallig van je project?
 

kevinblade

MF veteraan
1 okt 2003
10.753
224
60
Almere
Bezoek site
Toch is het al vaker gedaan. Ikzelf heb er in Eindhoven enige tijd geleden nog een gezien. Dat was een oranje CB1 met een CBR600 PC19 blok (dacht ik)
Wel was er aan de voorkant de blok ophangpunten bijgemaakt of verplaatst of zoiets.

Overigens: Het scheuren van het frame gebeurt meestal bij het ophangpunt van het blok aan de linkerzijde onder de tank. Als je toch het blok wil vervangen kun je daar meteen de lassen inspecteren en eventueel repareren (of verstevigen)

(Edit: zoals kevinblade ook al schreef dus: een subframe aan de voorkant)


Denk dat die oranje ( met zwart motorblok) door mij is gebouwd.
Loopt en stuurt als een tierelier, maar was wel het een en andere uitdokteren.