CB125T: raad de kwaal!

Xtrahairy

MF'er
25 feb 2005
54
0
Nijmegen
Laatste deel uit het drieluik bestaande uit deel 1 en het immer succesvolle deel 2. Ik beloof jullie dat er geen deel vier komt, lang voor die tijd zal dit duivelse apparaat speelgoed voor de vissen in de Waal zijn.

De laatste keer dat we iets vernamen van onze rode vriendin stond zij op het punt deskundig geopereerd te worden aan haar geperforeerde zuiger. Na een duitser van zijn niet-originele en ietwat afwijkende combinatie van een nieuw cylinderblok en twee zuigers met veren en al afgeholpen te hebben(voor 70 euries welteverstaan) was de tijd rijp voor wat ingrijpende motorchirurgie. Probleemloos werd het bovenblok gedemonteerd en de zuigers werden verwijderd en tot asbak gepromoveerd. Kort daarna leek onze lieve Heer zich plots weer te herinneren dat het Zijn heilige missie is te zorgen dat ik nooit een fatsoenlijke tocht op dat apparaat zal maken, het gedonder begon weer in al haar hevigheid.

Om niet te veel ongewenste herinneringen en emoties bij mijzelf op te roepen zal ik mij beperken tot een korte opsomming van de catastrofes.

1. Toerentellerkabel-vasthoud-schroef liet zich niet losdraaien en maar half uitboren, resulterend in een half uitgeboorde toerentellerkabel-vasthoud-schroef.
2. Kickstarter draaide mee met de krukas, veer bleek verkeerd gewonden (ontdekt na volledige montage)
3. Na zeer moeizame montage van de cylinderkop en nokkenas bleek de kettinggeleider achter de wasmachine gevallen te zijn en dus vergeten. Graaien achter de wasmachine en de hele boel weer uit elkaar.
4. Geen van de drie cylinderkopbouten liet zich nog degelijk vastdraaien, eentje brak af en een stuk schroef bevind zich op het moment van spreken nog in het schroefdraad. De 8 moeren zitten wel fatsoenlijk.
5. Het afschuwelijke geluid..

Na het monteren assembleren en dopen werd het tijd voor de proefstart. Na twee meter duwen sprong het apparaat tot leven, maar er kwam me toch een kakafonie uit.. er tikt iets op de maat van het toerental en het klinkt niet gezond. De brokken van de oude cylinder zijn verwijderd en de nokkenas lijkt op tijd te staan, ik tast volledig in het duister. Wiens oor is deskundig genoeg om uit dit geluid, die de cylinderkop als oorsprong lijkt te hebben, een diagnose te destilleren?
herrie!

Nog even voor de duidelijkheid: tis een CB125T uit 1979, hij zou moeten klinken als een lief twinnetje en niet als een verwaarloosde trabant.
Lieden, alvast bedankt voor jullie steun!
 
Terug
Bovenaan Onderaan