cb250n probleem

TheVince48

Die hard MF'er
1 nov 2005
980
1
Winschoten
ik heb dus een honda cb250n uit 1981

toen ik net thuis kwam haalde ik hem uit de garage en starte hem
maar hij loopt veel zwaarder dan normaal en loopt stationair niet goed (hij valt uit)

heb de olie ook al nagekeken maar dat is nog wel goed
heb de carbs al leeg laten lopen en weer vol
bougies nagekeken

ik weet het niet precies

komt dit door het warme weer?? (lijkt me nie egt maar oke)

en als ik er mee wil rijden in zijn 1ste dan moet ik volgas geven om maar een beetje vooruit te komen wie o wie kent dit probleem??
(hij heeft zo rond de 45000 gelopen)
alvast bedankt
 
Hoe lang heeft-ie stilgestaan, toch niet sinds 1981?

4 MAKKELIJKE routine-checks in ieder geval (vaker) uitvoeren:

- reageert de choke soepel en komt-ie goed terug?

- tankventilatie; eenvoudige proef, bij droog weer en niet te volle tank: rijden zonder dop. Als dat helpt deugt je tankventilatie niet.

- luchtfilter moet schoon zijn

- eventueel rubber spruitstuk checken op ook maar de geringste on-dichtheid (gladde montage; poreusheid; scheurtje(s) meestal aan onderkant). Spruitstuk bij (her)montage soepel maken door eerst in heet (NIET kokend) water leggen en/of föhnen tijdens handelingen
===

Het kan ook zijn dat het tijd is om kleppen te stellen; de eerste keer deksels goed afkijken van iemand met ervaring.
 
Laatst bewerkt:
Hoe lang heeft-ie stilgestaan, toch niet sinds 1981?

4 MAKKELIJKE routine-checks in ieder geval (vaker) uitvoeren:

- reageert de choke soepel en komt-ie goed terug?

- tankventilatie; eenvoudige proef, bij droog weer en niet te volle tank: rijden zonder dop. Als dat helpt deugt je tankventilatie niet.

- luchtfilter moet schoon zijn

- eventueel rubber spruitstuk checken op ook maar de geringste on-dichtheid (gladde montage; poreusheid; scheurtje(s) meestal aan onderkant). Spruitstuk bij (her)montage soepe; maken door eerst in heet (NIET kokend) water leggen en/of föhnen tijdens handelingen
===

Het kan ook zijn dat het tijd is om kleppen te stellen; de eerste keer deksels goed afkijken van iemand met ervaring.



lucht filter licht al te drogen, en kleppen stellen kan ik zelf al wel (doe nu opleiding mbo auromonteur en heb er al 3 van de 4 jaar op zitten)

en ja hij loopt wel op bijde cillinders

maar denk dat de olie ververst moet worden (blok is warmer dan de cillinder dus lijkt me geen goede smeering) maar dat kan dus ook komen omdat het warm weer is en dus de olie heel dun is


[edit] toen hij nog perfect liep en je de choke gebruikte (wat opzich niet nodig was) dan stikte de motor (hij viel na een paar sec. uit) en het rubberen spruitstuk is niet egt veel aan te zien [edit]
 
Olie erg oud? Bekijk kleur/toestand van de olie; mayonaise-achtig kàn (zulke) ellende opleveren want duidt op ingeslagen (condens)water; mayonaise krijg je door te korte ritjes.

Olie aftappen liefst van warmGEREDEN blok.

... [edit] toen hij nog perfect liep en je de choke gebruikte (wat opzich niet nodig was) dan stikte de motor (hij viel na een paar sec. uit) en het rubberen spruitstuk is niet egt veel aan te zien [edit] ...

Dit laatste doet mij, als het bedienings-mechaniekje van de choke goed loopt, toch weer denken aan een sterk vervuild luchtfilter; was het erg smerig?
 
Laatst bewerkt:
Olie erg oud? Bekijk kleur/toestand van de olie; mayonaise-achtig kàn (zulke)ellende opleveren want duidt op ingeslagen (condens)water; mayonaise krijg je door te korte ritjes.

Olie aftappen liefst van warmGEREDEN blok.Dit laatste doet mij, als het bedienings-mechaniekje van de choke goed loopt, toch weer denken aan een sterk vervuild luchtfilter.


van het olie snap ik wat je bedoelt (sluts noemt men dat ook wel)
maar dat is niet het geval olie ziet er gewoon beetje bruin zwart achtig uit
maar hij is al wat oud en verbruikt ook wel wat olie maar dat is niet zo veel


bij het laten lopen knalde de uitlaat ook een beetje zat een klein steentje in geslagen wat er nu weer uit is waardoor er nu een klein gaatje vlak voor de eind demper zit maar dat geeft opzich geen problemen

bij het schoon maken van het lucht filter kwam er niet egt wat smerigheid uit
onder de kraan zo als in het onderhoudsboek staat en laten drogen
 
Rubber spruitstuk "op het oog" vaak moeilijk te controleren, tenzij je het helemaal afneemt en in een handwarm sopje legt. Eventuele scheurtjes ontstaan meestal aan de onderkant ...

Nog: pak een sterke zaklantaarn om door de vul-opening heen in de tank te kijken of er geen vuil/bladders dwarrelt en vooral: zich afzet op de kraan-aansluiting (zeefje). SCHAKEL die lantaarn OP AFSTAND want dat rottig kleine vonkje in het schakelaartje, vooral naar UIT, zou kunnen maken dat ik het einde van dit verhaal mis.

O ja, zit er ook nog ergens een brandstof-filtertje misschien?
 
Laatst bewerkt:
Als je aankomend automonteur bent dan weet je dat een motor een paar dingen nodig heeft om goed te lopen: brandstof, zuurstof, op tijd een vonk, en compressie. Kwestie van dingen uitsluiten dan en je hebt het probleem gevonden.
Ik heb wel mijn twijfels aan je opleiding omdat je bijvoorbeeld "sluts" zegt. _O-
 
Als je aankomend automonteur bent dan weet je dat een motor een paar dingen nodig heeft om goed te lopen: brandstof, zuurstof, op tijd een vonk, en compressie. Kwestie van dingen uitsluiten dan en je hebt het probleem gevonden.
Ik heb wel mijn twijfels aan je opleiding omdat je bijvoorbeeld "sluts" zegt. _O-

"Sluts" en "egt" zijn bijna standaard "vaudtspelingen"; ik erger mij daar hooguit aan als iemand met kapsones zulke pleegt. Een goeie kat hoeft niet te leren blaffen.
 
Als je aankomend automonteur bent dan weet je dat een motor een paar dingen nodig heeft om goed te lopen: brandstof, zuurstof, op tijd een vonk, en compressie. Kwestie van dingen uitsluiten dan en je hebt het probleem gevonden.
Ik heb wel mijn twijfels aan je opleiding omdat je bijvoorbeeld "sluts" zegt. _O-

nou ja sluts word het ook wel genoemd (op mijn stage o.a.)

sluts is dus het residu van het condensering van het olie ten minste zo word het ook wel genoemt door de mensen op mijn stage en ook wel op mijn school

en van dat "egt" is gewoon een msn taal (gewoon makkelijker) net zo als b.v. "8er" achter
 
het is in iedergeval niet het lucht filter, (had hem schoon gemaakt en laten drogen in de zon)heb em er weer in gezet maar niet egt geholpen. ga strax nieuwe olie op halen en de olie verversen en dan weer kijken


i'll keep you posted
 
nix mis met een stel lekkere sluts :}

als je na drie jaar vakopleiding dit probleem niet kan tackelen (tekkelen) ga ik ook inderdaad twijfelen aan de kwaliteit van de opleiding.

verder zijn alle begin findings al hierboven genoemd, ga maar proberen
 
Uitlaatdruk, verstopt ... bij een viertakt? Raar.

Kan er een demper-deel, schotje ofzo, verschoven/gekanteld/afgebroken dwarszitten en de doorlaat versperren misschien?

Geintje van een buurkind: iets achterin de uitlaat geklemd?
 
dat lijkt me niet dat een buurt kind dat heeft gedaan heb em gister avond goed in de garage gezet en de motor zag pas vanmiddag het dag licht weer dus dat lijkt me niet

maar ik zal kijken



[edit] nee zit niks in de uitlaat [edit]
 
Laatst bewerkt:
:^

ik heb niet het idee met iemand te maken te hebben die het verschil hoort/ merkt tussen een 1 en een 2 pitter.


nou ja als jij dat denkt

(gewoon aan bijde kanten luisteren) en ik kan dus zo iets wel horen (als een 4 cil. auto op 3 cil. loopt hoor ik het ook) maar ok

en aan bijde kanten heb ik de zelfd uitlaat druk (wat dus te hoog is)
 
nou ja als jij dat denkt

(gewoon aan bijde kanten luisteren) en ik kan dus zo iets wel horen (als een 4 cil. auto op 3 cil. loopt hoor ik het ook) maar ok

en aan bijde kanten heb ik de zelfd uitlaat druk (wat dus te hoog is)

Hoe heb je de uitlaat druk gemeten en wat zou de juiste waarde moeten zijn en wat is die nu :? :) :9
 
Hoe heb je de uitlaat druk gemeten en wat zou de juiste waarde moeten zijn en wat is die nu :? :) :9


dat heb ik dus niet gedaan maar

A) dat voel ik als ik bij de demper voel (was eerst velemalen minder)
B) de motor trilt veel meer en het geluid is ook anders
C) hij valt zomaar uit als hij stationair draait omdat hij zwaarder draaid (wat hij er voor niet deed)
 
dat heb ik dus niet gedaan maar

A) dat voel ik als ik bij de demper voel (was eerst velemalen minder)
B) de motor trilt veel meer en het geluid is ook anders
C) hij valt zomaar uit als hij stationair draait omdat hij zwaarder draaid (wat hij er voor niet deed)

Hij loopt dus op 1 pit :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan