CB350 Four Memorial Bike

LuukR

Die hard MF'er
15 aug 2013
361
165
eindhoven
Beste leden,

Bij deze wil ik mij voorstellen in de naam van een groep vrienden/oud studiegenoten.



Wij zijn een groep jongens die samen de opleiding automotive engineering hebben gevolgd.
We zijn de opleiding begonnen in het jaar 2009, en inmiddels is voor het gros de opleiding afgerond.
Onze klas is altijd heel hecht geweest, en we hebben tijdens onze studie samen veel lol gehad.
Ook al gingen we na de studie allemaal onze eigen weg, bleven we regelmatig contact houden.
Vele gezellige etentjes en andere uitjes volgden.

Helaas heeft het openen van dit topic in minder leuke reden, aangezien wij vorig jaar verschrikkelijk nieuws te horen kregen.
De jongste van het stel (maar een echte raddraaier en het middelpunt van de groep) heeft een motorongeluk gehad en is daarbij om het leven gekomen.

Zoals je misschien al uit onze opleidingsrichting op kan maken, was er een gezamenlijke passie:
Auto’s, motoren, brommers en eigenlijk alles op wielen.
Dit had als gevolg dat eenieder thuis wel wat projecten had staan, en we onderling maar al te graag deelden waar we mee bezig waren.

Iedereen behalve ons “menneke”.

We zagen hem als het kleine broertje, en wilden hem maar wat graag dingen bijleren over het vak.
Dit werd gedaan met een gezonde dosis spot en pesterijen, maar altijd goed bedoeld.
Toen kwam het moment, hij haalde zoals vele van ons zijn motorrijbewijs.

Vanuit zijn gezin/kennissenkring werd een Honda CB350 four naar voren geschoven.
Hij heeft hier een tijd op gereden, maar onze tips over het sleutelen moesten direct in de praktijk gebracht worden.

Na een tijd kwam zijn idee om de motor te gaan opknappen, en verbouwen naar een Café-racer
De motor ging volledig uit elkaar, en lag verspreid over een groot aantal dozen.
Hij kocht een andere motor voor dagelijks vervoer, en bleef genieten van het motorrijden.

Helaas heeft hij zijn droom motor (een echte Café-racer) nooit af kunnen maken, en bleef hij in dozen achter in de garage.

Een tijd geleden kregen wij als groep het idee om als eerbetoon zijn eerste motor (en eerste project) voor hem af te ronden.
Het idee werd voorgesteld aan de nabestaanden, aangezien wij het gevoel hadden dat dit een mooi gebaar zou zijn vanuit zijn oude klasgenoten (vrienden)

Hoofddoel van dit project is om met de oude groep een aantal leuke dagen/avonden te mogen hebben, met een mooi eindresultaat als gevolg.

Het plan is om de motor terug te geven aan de familie tijdens de volgende herdenkingsdag.

Afgelopen zondag ben ik met een oud klasgenoot de motor bij zijn familie op gaan halen.
We troffen zoals we al verwacht hadden een hoop dozen vol onderdelen, en een frame aan.
Hij was al wel bezig geweest om wat delen te verzamelen, en de slijptol was al in het frame gezet.

Dit is het moment waarop dit project begint.

Ik wil dit topic bij gaan houden, zodat vrienden/familie/kennissen/iedereen die het interessant vind het proces nog eens op zijn gemak terug kan lezen.
Daarnaast is er niet gesproken over financiële middelen, dus zullen wij als groep de bouw gaan financieren, maar is het niet de bedoeling dat het uit de hand gaat lopen.
We gaan proberen een mooi resultaat te behalen met de gepaste hoeveelheid middelen, en door eventuele verkoop van delen die over zijn en op andere manieren de kosten wat te drukken.

Bovenstaande is de 2e reden dat ik dit topic open. Ik hoop namelijk dat ik wellicht gebruik mag maken van jullie kennis bij mogelijke vragen, maar zou eventuele tips over mogelijke bronnen voor onderdelen ook erg op prijs stellen.

Nu de eerste foto, de stapel delen nadat het verhuist is naar mijn eigen garage:



We hebben afgelopen maandag meteen maar een beginnetje gemaakt en hebben het volgende gedaan:

- Inventarisatie van onderdelen
- Frame kaal gemaakt
- Blok schoon gemaakt
- De motor opbouwen om een inschatting te maken van de aan te schaffen onderdelen en werkzaamheden.

Tot nu toe komen we op het volgende lijstje:

- Originele blok: volledig uit elkaar in dozen, ons geheugen zegt ons dat hij niet meer fris was
- 2e blok aanwezig: van buiten netjes, maar staat onbekend
- Remmen hebben een revisie nodig
- Wielen moeten gespaakt worden en voorzien van nieuwe lagers (misschien gericht i.v.m. deuk in voorvelg)
- Balhoofdlagers, Voorvork keringen vervangen
- Maar 1 achter schokdemper aanwezig dus 2 nieuwe nodig.
- Stuur niet aanwezig
- polyester café-racer kontje aanwezig, maar nog geen zitje
- Koplamp en achterlicht nog aan te schaffen.
- kabelboom maken?
- 3x tank aanwezig

(Er zal vast nog meer toegevoegd gaan worden aan dit lijstje)

Voor nu is het plan om hem eerst lopend en technisch goed te maken, daarna mag hij weer uit elkaar voor het cosmetische gedeelte.

Er is als het goed is een mapje op zijn computer bewaard gebleven met inspiratie. Hopelijk krijgen we hier toegang toe, zodat een design gemaakt kan worden.

En dan nu wat foto’s van de eerste avond sleutelen (die zoals gepland al gepaard ging met de nodige dosis schaterlachen):









Ik hoop dat wij, maar ook zeker jullie zullen genieten van dit verhaal.


LEDEN
:

LuukR
Jorismb

WALL-OF-FAME:

JOCHEM - SOHC4
 
Laatst bewerkt:
Mooi gebaar! Als jij belooft dat jullie je stinkende best doen, beloof ik dat ik het e.e.a. blijf volgen.

Ik heb geen ene sjoege van 350/400 Four Honda's, dus verwacht nou geen hoogstaande adviezen van me.
 
Laatst bewerkt:
Met adviezen komt het hier wel goed denk ik zo!
Heel veel succes met het project.
En inderdaad een mooi gebaar om deze motor met de vriendengroep toch tot een mooie caferacer om te bouwen.
 
Laatst bewerkt:
Triest verhaal, mooi gebaar!

Mag ik een M-stuurtje doneren? Niet moders mooiste, maar opnieuw verchromen / coaten / spuiten kan altijd. kan je in elk geval weer sturen. Ik volg t topic iig!

Oh, PM maar even mocht je in teresse hebben.
 
leuk project! succes

jullie 2e blok is een 400.....

Er was al zo'n vermoeden. Maar waar kunnen we dat aan zien? Bloknummer begint met CB350...


Triest verhaal, mooi gebaar!

Mag ik een M-stuurtje doneren? Niet moders mooiste, maar opnieuw verchromen / coaten / spuiten kan altijd. kan je in elk geval weer sturen. Ik volg t topic iig!

Oh, PM maar even mocht je in teresse hebben.

Jochem, ik kan je niet PM'en:
De volgende gebruikers willen of mogen geen privéberichten ontvangen: 'Jochem - SOHC4'De volgende gebruikers willen of mogen geen privéberichten ontvangen: 'Jochem - SOHC4'
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de leuke reacties, we gaan ons best doen!

Een donatie is natuurlijk altijd welkom en ik vind het top dat je dit wil doen! Ik zie dat er al contact gelegd gaat worden.

Misschien een leuk idee om een wall-of-fame te maken met eervolle vermeldingen. Ik ga het toevoegen aan de startpost.

Ook zal ik de gebruikersnamen toevoegen van de heren die meewerken en een account hebben(of aan gaan maken).
 
Heel erg mooi gebaar ! Deze ga ik zeker volgen. Ben zelf ook met een cb350f project bezig, boskawouter heeft mijn topic al gelinkt.
Veel succes, en wat betreft adviezen zit je hier op de juiste plek ! Top :-D
 
Wat een bijzonder mooie groep jongelui vormen jullie met z'n allen. Het gemis van jullie "menneke" zal enorm zijn waarbij ik jullie en alle andere dierbaren veel sterkte bij wens.
Aan tips, hulp en volgers zal het zeker niet gaan ontbreken in dit topic. Heel veel succes!
 
En na nog 2 avondjes sleutelen zijn we weer iets verder.

Carburateurs schoongemaakt
Voorrem systeem terug in elkaar gebouwd
Kleppen gesteld
Kabelboom tot hoever mogelijk aangesloten
Compressie gemeten

Hij vonkt iig al wel.

Nu zullen we toch echt wat dingen moeten gaan bestellen. Olie en filter zijn het belangrijkste, dan kunnen we hem een keer proberen te starten.

En verder:

-uitlaatpakkingen
-boegies en doppen
-benzinefilter
-luchtfilter
-balhoofdlagers
-voorvorkkeringen
-remleiding
-remrevisiesetje
-carburateurrevisiesetje
-achter schokdempers
-spaken (velg?)
-wiellagers
-banden
-ketting en tandwielen
-accu?

Verder zijn er als het goed is een stuur en koplamp onderweg!

Al met al zijn we er nog niet
 
Zoals hierboven al aangegeven is zijn er inderdaad wat zaken die snelheid uit de bouw halen. Ook ik heb een huis gekocht waar in de toekomst wat tijd in gestoken zal moeten worden. Echter is er weldegelijk een mijlpaal bereikt in de laatste 3 avondjes die we gewerkt hebben. Hij heeft gelopen. Eerst op 2 cilinders. Na wat prutsen met de bobines op 4, maar hij is helaas op 2 geindigd. Verder is het zitje gemonteerd en zijn het stuur en de koplamp inmiddels in gebruik (nogmaals dank hiervoor). Doel voor nu is toch echt om de missende schokbrekers aan te schaffen en de voorvork/remmen in orde maken zodat hij een rondje door de straat kan. Foto hoe hij er nu bij staat:

 
Ik heb nog een setje schokbrekers van een CX500 liggen, weet niet of die passen maar die zouden jullie mogen overnemen tegen verzendkosten!

Stuur me anders een PM!
 
Terug
Bovenaan Onderaan