CB350F kopen

Ja die op de klauw

Remvloeistof neemt water op, en gaat dan sponzig remmen

Als je een nieuwe motor koopt werken de remmen goed en hoef je niet al te hard in het remhandel te knijpen om op tijd stil te staan.Na verloop van enkele jaren en na enkele tienduizenden kilometers zul je merken dat de remmen steeds minder hun best doen en je steeds harder moet knijpen om tijdig tot stilstand te komen. Het is dan hoog tijd geworden om de remmen met een kritisch oog te bekijken en groot onderhoudt te plegen. Om erachter te komen waarom de remwerking niet meer optimaal is, moeten we eerst weten hoe een schijfrem werkt en uit welke onderdelen hij bestaat. Als je in de remhandel knijpt komt de zuiger in de remcilinder in beweging. Deze verplaatst een bepaalde hoeveelheid remvloeistof door de remleiding naar de remklauw. In de remklauw bevinden zich 1 of meer zuigers die hierdoor in beweging komen. Zij drukken de remblokjes die voorzien zijn van remvoering materiaal tegen de remschijf. Hoe groter de druk is op de remblokken, des te harder worden zij tegen de remschijf gedrukt en des te krachtiger wordt de motor afgeremd. Hierbij komt veel warmte vrij want de bewegingsenergie van motor en berijder wordt omgezet in warmte onder het motto : energie gaat nooit verloren. Het eerste wat we gaan controleren is de hoeveelheid remvloeistof want als er te weinig remvloeistof aanwezig is kan het systeem natuurlijk niet goed functioneren. De remcilinder van de voorrem zit bij iedere motor op het stuur bij de remhendel en de remcilinder van de achterrem bevindt zich in de buurt van het rempedaal. Meestal zit aan de zijkant een kijkglaasje met een peilstreepje zodat je in 1 oogopslag kunt zien of er nog voldoende remvloeistof aanwezig is. Is dit niet het geval dan schroef je het dekseltje bovenop de remcilinder los en vul je bij met de juiste soort remvloeistof , kijk in het instructieboekje van je motor welke soort je nodig hebt of vraag het aan je dealer. Er zijn 3 soorten remvloeistof : DOT 3 , DOT 4 en DOT 5. De aanduiding DOT staat voor Department of Transport, het Amerikaanse ministerie dat de eisen vastlegde waaraan de remvloeistoffen moeten voldoen. DOT 3 en DOT 4 zijn vloeistoffen op glycolbasis die een kookpunt hebben van respectievelijk 205 graden en 230 graden Celsius. Het nadeel van deze vloeistoffen is dat ze hygroscopisch zijn, met andere woorden ze nemen water op uit hun omgeving . Hierdoor ontstaat corrosie in het remsysteem en wordt het kookpunt van de remvloeistof verlaagd . Omdat bij remmen veel warmte wordt geproduceerd, ontstaat daardoor het risico dat de remvloeistof gaar koken . Zoals iedereen weet ontstaan bij koken luchtbellen en als er lucht in de remleiding aanwezig is, is de remwerking afwezig omdat lucht snel samendrukbaar is. Het is daarom zaak regelmatig, 1 keer in de 2 of 3 jaar, de remvloeistof te vervangen. De derde soort DOT 5 , is een vloeistof op siliconenbasis die geen water opneemt en een hoger kookpunt heeft, 260 graden. Wijk niet af van de opgegeven soort remvloeistof n meng in geen geval de ene soort met de andere. Wees voorzichtig als je remvloeistof bijvult Want DOT 3 en DOT 4 zijn bijzonder agressief en tasten de lak van de motorfiets aan.De eigenschap van een vloeistof is dat deze niet samendrukbaar is en dat overal in het systeem dezelfde druk heerst . Dat betekend dat de druk die op de remleiding wordt uitgeoefend net zo groot is als de druk die op de remzuigers wordt uitgeoefend. Die druk kan oplopen tot 70 atmosfeer. Als de rubberen remleiding na verloop van een aantal jaren verouderd is, zal hij minder goed weerstand kunnen bieden aan de grote druk. De remdruk wordt dan grotendeels gebruikt om de remleiding te vervormen in plaats van remzuigers te verplaatsen. Het gevolg is dat je veel krachtiger in het remhendel moet knijpen om de motor tot stilstand te brengen en het gevoel in het remhendel is veel minder . De oplossing van dit probleem is de oude remleiding vervangen door een remleiding van teflon met een gevlochten stalen omhulsel. Deze gepantserde leiding zet zelfs bij extreem remmen niet uit waardoor het sponsachtige gevoel verdwijnt en de remmen weer adequaat reageren als je in het remhendel knijpt. Vrijwel iedere motorzaak kan staalomvlochten remleidingen leveren en het vervangen van de remleiding is een klusje dat iedere motorrijder zelf kan of zou moeten kunnen. Begin met de schroeven los te draaien waarmee de remhendel en de remcilinder op het stuur vastzitten. Haal de remcilinder naar beneden, haal het vuldeksel eraf en vang de remvloeistof op in een conservenblikje . Nu kan je de bout losdraaien waarmee de onderste banjo van de remleiding aan de remklauw is bevestigd. Houd je conservenblikje bij de hand want er zit nog remvloeistof in de leiding. Daarna draai je de bout los waarmee de bovenste banjo van de remleiding aan de remcilinder is bevestigd. Met de oude remleiding als voorbeeld ga je naar je dealer en je besteld een nieuw exemplaar . Tot voor kort kon je zelfbouwsetjes kopen, bestaande uit benodigde banjo’s knelringen, pijpmoeren socket en nut en de gewenste remleiding waarmee jezelf de remleiding kom samenstellen. De werkwijze lijkt erg veel op het monteren van centrale verwarmingsbuizen met behulp van knelkoppelingen. Als je secuur te werk gaar voldoet dit systeem prima . Ik heb zes jaar geleden op deze wijze de remleiding van 1 van mijn motoren vervangen en deze werkt nog altijd perfect.
Toch bleken er de afgelopen jaren een aantal onhandige sleutelaars te zijn die de remleiding niet goed hadden gemonteerd en als gevolg hiervan ongeluk kregen. Daarom mogen deze zelfbouwsets met ingang van 2002 niet meer worden verkocht. Het monteren van de nieuwe remleiding is simpel, maar vergeet daarbij niet nieuwe koperen ringen tussen banjo en de klauw/remcilinder te gebruiken om lekkage te voorkomen. Als het goed is heeft de dealer die ringen meegeleverd. Als alle onderdelen weer op hun plaats zitten vul je de remcilinder tot 5 mm onder de rand met de juiste remvloeistof en je schroeft het dekseltje erop. Nu komt het lastigste klusje, het ontluchten van het remsysteem. Knijp het remhendel 10 keer in om druk op te bouwen en houdt hem vast. Draai nu de ontluchtingsnippel op de remklauw een halve slag open tot de remvloeistof eruit komt. Houdt er een doek bij om te voorkomen dat de spetters van de remvloeistof op de lak van de motor komen. Draai de nippel vast en laat het remhendel los. Knijp weer een aantal keren in het remhendel en ontlucht nogmaals. Herhaal deze handelingen net zo lang tot je voldoende weerstand voelt bij het inknijpen van de remhendel Met andere woorden tot de rem net zo aanvoelt als voordat je aan deze operatie begon. Controleer regelmatig het niveau van de remvloeistof en vul indien nodig bij. Als je denkt dat je klaar bent ga je met de motor aan de hand de straat op en je knijpt in de rem om te controleren of de rem werkt. Rij daarna voorzichtig de straat op en neer en rem diverse keren. Werkt het goed dan ben je klaar, maar voelt de rem nog sponsachtig aan en is de remwerking slecht dan zit er waarschijnlijk nog lucht in de remleiding en moet je nog meer ontluchten. Nu je toch bezig bent met de remmen is het verstandig meteen de toestand van de remblokjes te controleren. Blokjes van Brembo hebben in het midden een groef. Als de groef nog goed zichtbaar is, zonder de remblokjes te demonteren is dit meestal te zien, is er nog voldoende remvoering aanwezig maar als de groef nauwelijks neer zichtbaar is en de remvoering akelig dun is geworden, is het tijd voor vervanging je kunt dit vergelijken met de profieldiepte van de banden. De remklauw zit meestal met twee grote imbusbouten aan de vorkpoot vastgeschroefd. Als je deze bouten losdraait heb je de remklauw in je hand. Aan de bovenzijde van de remklauw loopt een stift of een dunne bout van links naar rechts die de remblokjes op hun plaats houdt. Verwijder deze stift , daarna kun je de remblokken eruit halen. De remklauw is altijd smerig door remstof en straatvuil . Gebruik geen benzine , terpentine of soortgelijk schoonmaakmiddel om de klauw schoon te maken , want dat kan het rubber van de zuigerafdichtingen , een soort oliekering, aantasten je kunt het beste een schone doek met wat nieuwe remvloeistof gebruiken. Let op of je natte plekken op de remklauw ziet want dat kan duiden op lekkage van de zuiger(s). In dat geval moet de zuigerafdichting worden vervangen . Voordat je de nieuwe remblokken monteert, moet je de zuigers zover mogelijk naar buiten drukken omdat de spleet tussen de remblokken anders te nauw is voor de remschijf. Het is verstandig tevens de remschijf te inspecteren en de dikte te meten. Als er groeven in de remschijf zitten veroorzaken deze niet alleen extreme slijtage van de nieuwe remblokjes , maar is de remwerking ook beroerd. De oplossing is in dit geval het laten afdraaien van de remschijf of een nieuwe remschijf monteren. Als je de remschijf laat afdraaien ontstaat het risico dat de schijf te dun wordt in je instructieboekje wordt de minimale dikte opgegeven en ook na veel kilometers te hebben gereden kan de remschijf te ver zijn afgesleten. Het aanschaffen van een nieuwe remschijf is het enige alternatief.. He kan ook voorkomen dat een remschijf, door extreme warmte ontwikkeling is kromgetrokken. In dat geval is vervangen ook de enige oplossing. Remschijven zijn meestal gemaakt van gietijzer. Dit materiaal is goedkoop en de remwerking is goed. Het nadeel is dat gietijzer er niet zo fraai uitziet, het snel roest maar voor de remwerking is dat geen probleem . Een remschijf van RVS ziet er mooier uit maar hij is duurder en remt minder goed dan een gietijzeren exemplaar. wat je zeker niet moet doen is de remschijf laten verchromen want hierdoor wordt het oppervlak zo glad dat de remblokjes er geen vat meer op hebben en de motor dus nauwelijks remt. Bovendien bestaat het gevaar dat de chroomlaag loskomt of los roest. Fit veroorzaak extra slijtage aan de remblokjes. Tot slot nog een goede raadgeving : hoewel het werken aan de remmen niet moeilijk is en iedereen die een beetje technisch inzicht heeft en ook kan, moet je beslist geen risico nemen. Als je ook maar enigszins twijfelt aan je eigen vaardigheid of je hebt het juiste gereedschap niet laat het dan doen door de vakman. Bedenk wel dat je leven afhangt van een paar goede remmen
 
In het kort, cb'kes remmen van nature kut.

PS Hulzie je was DOT 5.1 vergeten. O-)

Oh en er bestaat natuurlijk ook LHM maar die zal je niet op een motor tegenkomen.
 
Als je scheurtjes in de remleiding ziet dan is het zeker tijd om te vervangen. Voel voor de grap (of kijk) maar hoe ver de slang uitzet als je de remhandel inknijpt.
 
en als je het lief vraagt :+ kan ik voor je erreg goedkoop een staalflex regelen ; in elk geval het gevoel dat je beter remt :P en goedkoper als de orginele :9

Dat zou fijn zijn :) Hoeveel kost dat dan? Ik hoef alleen maar het stuk tussen remschakelaar en hendel. Tussen de remklauw en de schakelaar is al een staalflex.
 
oohhhhhhhh...da's nie veul...Denk tientje of 2...Anders kun je ook ff navragen bij CH900racing hier op de site (ff zoeken). Let op : als je een staalflex neemt maak die dan zo kort mogelijk en niet zo lang als de orginele (die veel te lang is, maar ook erg flex). Zoek de korste verbinding. Bij mijn 400 was dat ongeveer 20 cm, dus meet het ff na... ;)
 
Dat de zuiger vast zit denk ik niet. Dat hij gewoon niet remt was erg overdreven. Als rijd ik en ik ga remmen dan moet ik superhard knijpen en dan remt ie wel af maar veel te weinig. De achterrem remt beter.

De klauw kan nog wel schanieren, maar ik haal em deze week nog uit elkaar om te kijken hoe het er van binnen uit ziet.

@triaatje
Kun je me misschien zijn email geven, ik krijg CH900racing niet gevonden...
 
Laatst bewerkt:
Ik zal morgen es ff een fotootje schieten :)

Ik kwam er net achter dat ik de grote veer bij het oliefilter miste. Maar die zat er dus al niet in. Terwijl er wel mee rond gereden is. Is deze veer noodzakelijk?

Voor de duidelijkheid: nummer 10 en 11: http://members.lycos.nl/cb350f/P-engine/e6.gif (http<img src="/styles/motor-forum/smilies/nosmile.gif" class="smilie" loading="lazy" alt=":/" title="Nosmile :/" data-shortname=":/" />/members.lycos.nl/cb350f/P-engine/e6.gif)
 
DSC04465.JPG


DSC04464.JPG


DSC04463.JPG


Een nieuwe is niet onverstandig denk ik :+

Maar voor de kenners: hoe erg is deze er aan toe?
 
Dan zal een nieuwe veel helpen :)

Nog een vraagje: Als ik er een m-stuur op zet, heb ik dan een slang met een andere lengte nodig?
 
Bij een m-stuur zal je een kortere slang kunnen gebruiken, maar ik zou gewoon de standaard maat laten maken. Als je anders ooit weer terug wilt naar normaal stuur (en die kans zit er altijd in), kan je dat ook gewoon monteren.
 
Dat is idd waar. Dan laat ik gewoon precies dezelfde als die hierboven namaken.

Vandaag ff de ontsteking bekeken. Vond het wel mooi om te zien. Puntjes waren wel allebei ingebrand. Ook stonden de puntjes van cil 1 en 4 wel heel erg laat. In plaats van X graden voor de T stonden ze X graden na de T. Gewoon ff nieuwe erop en dan kan het weer ff mee.
 
Bij een m-stuur zal je een kortere slang kunnen gebruiken, maar ik zou gewoon de standaard maat laten maken. Als je anders ooit weer terug wilt naar normaal stuur (en die kans zit er altijd in), kan je dat ook gewoon monteren.


kijk, en dat zou ik dan niet doen..een staalflex is minder flex als de naam doet vermoeden, dus als je hem te lang maakt kan hij knikken (vaak bij de aansluiting). Dus doe jezelf een plezier, zet je M-stuur erop en ga dan kijken wat de kortste weg is. tel er voor de zekerheid een cm bij op en dan heb je een goede remleiding voor weinag bij Pieter...

8-)
 
ok mannen mijn eerste post in brikken! :W *O*

ben al een beste tijd op MF hoor daar niet van, maargoed. Ben al sinds mn 5e ofzo helemaal gek van motoren, er is gewoon iets wat begint te kriebelen als ik een motor zie rijden, het geluid alles. Bij een auto voel ik helemaal niets, een motor is gewoon, MIJN DING.

anyway.

zoals jullie allemaal weten is er een grappige 25kw regeling in de europese gemeenschap, wat inhoudt dat het allemaal wat lastiger is om een goede motor te vinden (nouja goede motoren genoeg, maar die ook nog goed rijden!) Ik hou niet van begrenzen van vermogen, een paard moet kunnen rennen, die zet je niet op stal of een stapmolen. Galopperen moet 'ie!

van alles proefgezeten, CBR600f'jes, ZX6R'tjes, Thundercatjes, tja wat moet je erover zeggen, zit super natuurlijk. Modern. Maar toch, het voelt niet 'goed'.
Zo n stem in je achterhoofd (denkend aan dark side of the moon van p.f) zegt vanne 'niet doen', als jullie snappen wat ik bedoel. Het ziet er top uit natuurlijk, maar alle kosten dat het met zich meebrengt... en er is niets image aan een racer vind ik. Tja het is mooi sportief en poserig maar daar houdt het bij op ook, ga maar eens onderuit €€€, om maar niet van de verzekering te spreken.

mijn leraar zegt onlangs tegen mij, jongen waarom koop je geen oude Honda (ping!), hij zegt die mooie oude nostalgische super motoren zoals Honda CB350 four zijn grandioos ! hij had er zelf ook een vertelde hij, die dingen gillen het uit van genot in de toeren, verbruiken geen hol, zijn PRECIES 34Pk (25kw!! :Y ) zijn goedkoop in aanschaf, onderhoud kan zelf gedaan worden (geen gekke computers aan boord), geen wegenbelasting, oldtimer verzekering.. Bijna te mooi om waar te zijn.

Vandaar mijn post. Wat zal mij moeten WEERHOUDEN om een CB350 FOUR te kopen? Mij lijkt het een supermotor. Wat hangt daar een mooi blok onder zeg....

ok, het is een oude motor, maar daar is alles mee gezegd. Hij heeft wat. Net als een bonneville, of een GT550. Mooi sportstuurtje(laag stuur) voor een sportieve zit en klaar is kees.

brand maar los brikkersssss :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan