CB350F (primaire ketting problemen)

klaaserd

Rookie
2 dec 2005
9
0
brugge
Ik ben sinds een jaartje trotse eigenaar van m'n eigen 'brikje'. Er zitten nieuwe zuigers in en hij reed tot drie maand geleden zeer goed. Nu een eind geleden begon hij plots te vibreren als ik zo rond de 6000toeren kwam. Dit is steeds verergert tot het niet meer te doen was om te rijden.
Het blokje heb ik er vanonder gehaald, en blijkt dat de primaire ketting (tussen krukas en versnellingsbak) volledig is uitgerokken, en dat het trillen waarschijnlijk veroorzaakt is door het trillen/slaan van deze ketting.

Nu mijn vraag: Heeft iemand hier dit ook voorgehad en zoja, hoe precies te werk gaan om deze ketting te vervangen... Het wordt een heel karwei vermoed ik, maar als er mij mensen kunnen bijstaan met wat eigen ervaringen zie ik er wel doen aan.
Hieronder nog even een piccie van de moto in kwestie, een 350f dus met wieltjes van een Yam. tzr250 racertje. Niet iedereens ding waarschijnlijk maar ik vind het persoonlijk wel stoer uitzien :]
full


Ik kijk uit naar jullie reacties en bevindingen omtrent dit 'probleem'.
 
Dikke fout dus... de motor is er eentje van een 350f, het kader en tank zijn uiteraard van een 400f |( |(


Als iemand nog een 400blokkie of eventueel 350tiger heeft liggen voor een interessant prijsje ben ik ook zeker geinteresseerd!!

Groeten
dries.
 
Die ketting gaat slaan doordat je carbs niet synchroon staan. Hoe slapper de ketting, hoe eerder het voorkomt.

Om de primaire ketting te vervangen moet je de krukas verwijderen en de koppeling/versnellingsbak. De onderste carterhelften kan je splitsen, en dan kan je erbij komen. Hoe makkelijk het is om dan de krukas eruit te halen weet ik niet, maar het schijnt te kunnen... Je zal dan de drijfstangen/bigends moeten losmaken. Het is trouwens bij dit soort klussen wel erg handig om een WPH te hebben liggen waar alles duidelijk in staat uitgelegd... ;)
 
Ja dat van dat synchroniseren heb ik nog gehoord, maar de ketting is echt te slap om het nog op die manier te kunnen verhelpen vrees ik. Ik kan hem bijna met de hand een tand verleggen. Ik vermoed dat het niet mogelijk is deze ketting bij te spannen?

Best eens kijken voor een boekje idd
 
nope..is niet te stellen. VErder kun je best een nieuwe leggen, maar al snel zal hetzelfde zich gaan voordoen. Laat hem dus lekker liggen en richt je op het synchroniseren en het spannen van de nokkenasketting....De primaire ketting rammelt nl altijd.... ;)
 
nou..... als je 'm met de hand bijna een tand kan verleggen, lijkt ie me wel aan vervanging toe....

En ja: da's veel werk. Niet moeilijk, wel leuk en wel veel werk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan