CB350K rijklaar maken

Kijk eens aan... een twin... *D

topic toch eens blijven volgen ( kan ik mijn voordeel mee doen )
 
Ik heb onlangs mijn motor verkocht, maar ik heb m'n Haynes nog liggen.
Nederlands boeken zul je niet gaan vinden vrees ik. Maar de getallen zijn internationaal moet je maar denken.

Ik kan de bladzijde met aanhaalmomenten scannen en mailen naar je, maar dat wordt dan morgen.....

Wat ik ook nog heb gevonden op zolder voor de cb250/350:
2 Originele luchtfilters nog in de honda-doos
Goed contactslot (ronde stekker) met twee originele Honda-sleutels
Beugel om motor op standaard te trekken (past links onder buddyseat op bevestiging schokbreker)
 
Laatst bewerkt:
Die Haynes wil ik wel van je overkopen.. :) (pm me maar)

Van die onderdelen heb ik niet echt iets nodig, ik ga hem toch naar mijn eigen smaak opbouwen :P Alleen dat contactslot kan ik misschien later gebruiken, maar eerst moet ik nog een kabelboom tekenen ;)

Edit: net geslaagd voor mn theorie, straks afspraak maken voor praktijklessen *O*
 
Laatst bewerkt:
Voila, we staan weer wat verder:
dcp4432gd6.jpg


De zuigers zien er qua aanslag goed uit, maar ze zijn een heel klein beetje geschaafd (bijna niet voelbaar met de hand). Ik vermoed dat de cilinder een klein beetje verroest was terwijl de vorige eigenaar hem heeft proberen te starten (de motor stond al jaren stil). Van de rechterzuiger was echter één van de zuigerveren doormiddengebroken :/ Geen idee hoe zoiets kan gebeuren, lijkt me dat dit tijdens de montage gebeurt moet zijn...
dcp4434bo8.jpg

Kan iemand mij vertellen wat een setje overmaatzuigers + cilinders boren ongeveer kost?

Het wieletje van de kettingspanner ziet er een beetje vernacheld uit, is dit normaal?
dcp4433sh5.jpg


Hm, zo frustrerend... Nog dik ander halve maand les, waarvan 3 weken examens. Eigenlijk mag ik niet sleutelen ;(
 
Wim die rubber wieltjes zijn zeker aan vervanging toe, kosten bij elkaar zo'n 25 euro, maar vergeet dan niet nokkenasketting nieuw te kopen, die zal ook wel op zijn. Zuigertje kost ongeveer 45 euro en veren ongeveer 20 euro.
 
De zuigers had ik net gevonden op cmsnl.com ( Honda CB350K4 SUPER SPORT 1972 USA spare parts online available at CMSNL ). Hoe weet ik welke overmaat ik moet nemen indien ik de cilinder nog laat opboren? Is een schuifmaat nauwkeurig genoeg om bij benadering de cilinder op te meten?
Edit: ter hoogte van de uitlaatklep staat "25" op de zuiger, zou dit betekenen dat dit een overmaat 0,25 is?

Spijtig dat die ketting zo duur is (68 € op cmsnl.com ), maarja, ik zal er niet onderuit komen zeker.. :P

Nu ik toch bezig ben: moet ik ook klepgeleiders oid vervangen? Ik denk niet dat ik deze al ben tegengekomen op een site...

Even opsommen wat ik dacht te bestellen:
- 2x zuigers (incl veren) moet nog kijken welke overmaat (2x 45,5 €)
- nokkenasketting (68 €);
- wieltjes kettingspanner (ik vind alleen dat grote wiel op cmsnl.com?) ( 20 € ?)
- pakkingset (40 €);
- 2x inlaatrubbers carburator (2x 19,5 €);
- 4x rubbertjes voor in cilinderkop (zitten deze al bij de pakkingset??? ) (4x 3 €);

Alles samen goed voor 250 € excl. verzenden. De keerringen kan ik hier wel bij skf krijgen. Kan iemand dit lijstje eens controleren? Ben ik iets vergeten? Is er iets overbodig? Het gaat om een normale revisie.. :)

Tja, veel vragen, maar ik ben maar een arme student met een beperkt budget.. :P

Iedereen alvast bedankt voor zijn steun/advies!

Edit: misschien kan een modje de titel veranderen in "CB350K revisieprojectje" oid.. *O*
 
Laatst bewerkt:
nokkenasketting een universele halen, als de schakellengte maar goed is. Vervolgens op lengte maken en klinken. De spanner kun je ook bij david silver spares bestellen. Die is in sommige onderdelen goedkoper. Als je een onderdelenboek hebt kun je ze een mail sturen met de onderdeel nummers

Vermoedelijk is die 25 inderdaad aanduiding van 1e overmaat. Zuiger opmeten met een schuifmaat durf ik nog wel aan, maar inwendige maat van de cilinder niet, omdat je altijd met stootrand zit te emmeren.

Die rubbertje zitten zeker niet in de pakkingset. Dit zijn trilrubbertjes tussen de koelribben. Bij mij (uit mijn hoofd) zitten er een stuk of 8 tussen.
 
Laatst bewerkt:
ik heb al mijn onderdelen toen besteld bij cmsnl, goede service en makkelijk bestellen
zijn wel duur, maarjah dan heb je wel honda onderdelen. ik heb express niet gekozen voor een geklonken nokkenasketting, zoveel vertrouwen heb ik daar niet in, een fabrieksmatig geklonken ketting was mijns inziens beter, een brekende ketting had ik echt geen zin in.

op cmsnl moet je ook het andere wieltje kunnen vinden, maar alleen als setje, met het metalen armpje eraan vast, ik heb ook de hele hap in een keer vervangen, bij mij waren de wieltjes er zelfs nog erger aan toe.

klepgelijders moet je even door iemand met verstand laten bekijken, een revisie bedrijf doet dat zo voor je in een of twee minuutjes, het zijn wel dure jongens als je ze wil vervangen, en ik meen dat ze ook nog geperst moeten worden.

Twn4life
 
Even opsommen wat ik dacht te bestellen:
- 2x zuigers (incl veren) moet nog kijken welke overmaat (2x 45,5 €)
- nokkenasketting (68 €);
- wieltjes kettingspanner (ik vind alleen dat grote wiel op cmsnl.com?) ( 20 € ?)
- pakkingset (40 €);
- 2x inlaatrubbers carburator (2x 19,5 €);
- 4x rubbertjes voor in cilinderkop (zitten deze al bij de pakkingset??? ) (4x 3 €);
Hou er wel rekening mee dat er nog BTW bij komt. Volgens mij verkopen ze het meeste spul aan particulieren, maar alle prijzen zijn iig. excl prijzen. |(
 
klepgelijders moet je even door iemand met verstand laten bekijken, een revisie bedrijf doet dat zo voor je in een of twee minuutjes, het zijn wel dure jongens als je ze wil vervangen, en ik meen dat ze ook nog geperst moeten worden.
Die laat ik dan nog wel eens nakijken. Blijkbaar kun je ze wel zelf vervangen (in over leggen, er uit slaan, in oven leggen, nieuwe er in steken).

Backfire:
Die rubbertje zitten zeker niet in de pakkingset. Dit zijn trilrubbertjes tussen de koelribben. Bij mij (uit mijn hoofd) zitten er een stuk of 8 tussen.
Volgens de site van CMSNL moeten er vier in, maar volgens de partlist 12. Ik zal er dus maar 12 bestellen.

Ok, update bestellijstje: is bijna 350€ excl. btw en verzenden :o
onderdelenzu9.jpg

Ik ga eerst nog even goed nagaan welke overmaat ik precies nodig heb. Nog iemand iets essentieel toe te voegen?

Nog een vraagje: zijn er nog voorvorken van andere motoren (met schijfrem) die makkelijk pas te maken zijn? Mn binnenpoten zijn verroest en de remzuiger ook vrees ik...
 
is het niet makkeljker een complete keering set te kopen, kost 2 tientjes, heb je meteen alles en weet je zeker dat er straks geen olie meer uit het blok komt lopen

twn4life
 
om even terug te komen op de kickstarter as, we zijn er ook mee bezig geweest en zo te zien zit de as bij jou 180 graden verkeerd om. Platte stukje moet tegen platte vlak alu van carter aan achterzijde steunen, dit is de eindaanslag als de kickstarter omhoog staat. Dit betekend dat de beugel aan de binnenzijde (bij versnellingsbak) 180 graden verkeerd gemonteerd zit. Daarom dat bij jou de boel beschadigd is. Misschien dat DiMarco foto´s heeft van hoe het wel moet zitten.
 
Ach ja, de kickstarter... Als de versnellingsbak open ligt zal ik eens bekijken wat daar het beste mee kan gebeuren. Ik lig er niet echt van wakker, ik heb ook nog de elektrische starter en een paar benen :P
 
Heb ff door het fotoalbum gebladerd, maar helaas geen foto gevonden van de kickstarter in blok.
 
Heb ff door het fotoalbum gebladerd, maar helaas geen foto gevonden van de kickstarter in blok.
Maakt niet uit, ik heb net het blok gesplitst is het is me al duidelijk wat er mis was :) Doordat de grote veer, die ervoor zorgt dat de kickstarter terug omhoog komt, er uit was stond de as niet meer onder spanning. Hierdoor kwamen de twee tandwielen die in elkaar horen te grijpen lichtjes tegen elkaar. Misschien probeer ik het stuk dat afgebroken is op te lassen.

Welke dag is het vandaag? Vrijdag! Inderdaad. En wat doen we op vrijdag? Op vrijdag komen we thuis van een week hard studeren ( O-) ) en nemen we een avond studiepauze. Wat doen we dan? Inderdaad: nog rap wat aan de honda werken :]

Na een half uurtje was dit het resultaat:
dcp4467by0.jpg


Een ophangpunt dat vermoedelijk losgescheurd was, is blijkbaar te enthousiast terug vastgelast. Gelukkig raakt de las niets.
dcp4468gq2.jpg


Weer een uurtje later was de carter mooi kaal en al een beetje gepoetst :)
dcp4473hc3.jpg


En weer een uurtje later lag de krukas en de versnellingsbak mooi ingepakt in de kelder :P (voor de aandachtigen: de cilinder is ook al opgepoetst ja ;) )
dcp4475bl9.jpg


Aandacht: wie kan mij aan een voorvork helpen die makkelijk pas te maken is voor een CB250/350K??
 
Die laat ik dan nog wel eens nakijken. Blijkbaar kun je ze wel zelf vervangen (in over leggen, er uit slaan, in oven leggen, nieuwe er in steken).Volgens de site van CMSNL moeten er vier in, maar volgens de partlist 12. Ik zal er dus maar 12 bestellen.

Ok, update bestellijstje: is bijna 350€ excl. btw en verzenden :o
[afbeelding]
Ik ga eerst nog even goed nagaan welke overmaat ik precies nodig heb. Nog iemand iets essentieel toe te voegen?

Nog een vraagje: zijn er nog voorvorken van andere motoren (met schijfrem) die makkelijk pas te maken zijn? Mn binnenpoten zijn verroest en de remzuiger ook vrees ik...

laat hem opboren naar 400 cc door cb400man, stukken goedkoper en je komt nog es vooruit })
 
max is volgens mij 365cc omdat de wanden anders veel te dun worden. Houdt er rekening mee dat een 350 eigenlijk maar 325cc is en 36HP heeft, met 365cc zit je al snel op 40HP en met wat raceonderdelen op 56HP, maar niet doen tenzij je de nokkenaslagers aanpast en de olievoorziening met koeling. Mijn advies, lekker standaard laten en hij gaat met gemak 100.000km mee, wel op tijd olie verversen.
 
Laatst bewerkt:
Mwa, power staat niet echt bovenaan mn lijstje, betrouwbaarheid wel. Als ik 21 ben koop ik wel iets snellers ;)

Straks rij ik even langs de motorzaak om de cilinder en de klepgeleiders eens te laten bekijken.
 
maak ze dan wel duidelijk dat er toch echt geen klepseals op een twin zitten.

ps heb je nog 25kw rijbewijs dan? Want als dat zo is mag je officieel niet op een 350 twin rijden.
 
Laatst bewerkt:
ok. Wat is eigenlijk het gevolg van versleten klepgeleiders? Alleen wat olieverbruik en rook, of gaan de klepstelen ook zeer snel slijten?
 
ik vermoed ook het sluiten van de kleppen zal minder goed zijn. Maar ik ben nog geen twin tegengekomen die daar echt last van had.
 
Ach, ik laat ze wel eens rap nakijken bij de motorzaak. Als ze echt versleten zijn zoek ik nieuwe, anders laat ik ze lekker zitten :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan