CB350K rijklaar maken

Wim_V

Die hard MF'er
31 mrt 2008
298
0
Lommel
Even voorstellen: ik ben Wim, bijna 19 jaar en ik studeer industrieel ingenieur elektromechanica in Leuven. Ik woon in Lommel, vlakbij de Nederlandse grens (inderdaad, ik ben een belg *O* )

Edit: omdat dit topic een beetje groter geworden is dan ik dacht, maak ik er maar meteen een projecttopic van :P
Eigenlijk was het plan om een VW T2 te kopen om op vakantie te gaan, maar ja, wat doe je als je niet genoeg plaats hebt? Juist, dan koop je voor heel weinig een oude motor :+


dcp4386qd5.jpg


Het gaat om een CB 250 G van 1972, maar de motor komt uit een 350K4. Op de foto is hij al aardig gepoetst. Op de zijkapjes na, is hij ongeveer compleet. Hij staat al een 20 jaar stil, en aangezien ik niet weet wat er allemaal met de motor gebeurt is, leek het me het beste om eerst eens wat dingen na te kijken. (edit: ondertussen is dit wat uit de hand gelopen en begin ik maar meteen aan een revisie van het blok :) )

Ga ik hem origineel maken? Nee! Ten eerste heb ik daar geen geld voor, en ten tweede doe ik gewoon lekker mn eigen goesting ;) Betrouwbaarheid staat bovenaan.

Een eerste probleempje:
Wanneer ik de kickstarter intrap, draait alles mooi rond en hoor ik geen schurende geluiden. De compressie lijkt me ook in orde, tot hier dus alles goed :P Het viel me wel op dat de kickstarter niet meer vanzelf naar boven veerde, dus heb ik het deksel er eens afgehaald.



Als ge goed kijkt, zie je dat de bout die normaal de veer tegenhoudt losgebroken is. Niet goed dus.

De koppeling is er al gedeeltelijk af, maar kan iemand me vertellen hoe ik dat stuk op de foto er nog afhaal?

Kan iemand me misschien ook vertellen waar ik een bedradingsschema kan vinden? Of eventueel een volledig werkplaatshandboek?

Alvast bedankt,

een nieuwe brikker *D
 
Laatst bewerkt:
Bedoel je de korf? (Het onderdeel waar de gevoerde platen in grijpen met een groot tandwiel aan de achterkant (die blijft aan de korf zitten.)
Dat kan je gewoon van de as halen, die zit nergens meer vast. Het kan zijn dat hij plakt door de olie of dat er nog iets voor zit. (De kickstartveer bv.)
 
Dus ook de drie bouten rechts voor/onder je koppelingshuis loshalen. dan kan je de oliepomp mee los trekken. Recht naar je toe (plakkerig denk ik)

Misschien moet je eerst nog je oliecentrifugaalfilter van je krukas afhalen; is op de foto niet te zien maar moet wel los om bij je oliepomp te komen.

(ik heb een cd met manual en partslist, mail me maar voor een kopietje)

Rik
 
Laatst bewerkt:
Dus ook de drie bouten rechts voor/onder je koppelingshuis loshalen. dan kan je de oliepomp mee los trekken. Recht naar je toe (plakkerig denk ik)

Misschien moet je eerst nog je oliecentrifugaalfilter van je krukas afhalen; is op de foto niet te zien maar moet wel los om bij je oliepomp te komen. Kan heel vast zitten.

(ik heb een cd met manual en partslist, mail me maar voor een kopietje)

Rik
 
Ik bedoel inderdaad de korf. Dat de oliepomp ook los moest dacht ik ook al, maar ik weet niet goed hoe het zit met die dubbele tandwielen. Doordat de twee ringen tandwielen een halve tand verschoven zijn tov elkaar krijg ik ze niet apart losgetrokken. Kan iemand mij zeggen wat dat ding op de krukas voor functie heeft (groene pijl)? Moet dat er dan samen af?



De rode cirkel is de plaats waar de tandwielen in elkaar grijpen (en dus verhinderen dat de korf er af gaat).
 
krukas iets draaien ..oliepomp los en dan kan je de korf+pomp eraf halen :) het past nét, maat het gaat !..dus de opening/uitsparing in de korf tegenover het krukastandwiel zetten.
Het kan maar op één maniet,..dat scheelt ;)
 
Laatst bewerkt:
Je moet eerste die oliepomp korf eraf halen met een speciale sleutel, even maken van een oude
bougiedop die je invijlt/slijpt, dan komt het korfje eraf.

als dat gebeurt is kun je voorzichtig de ring weghalen, let op binnen en buitenkant, als je één
tandwiel van de krukas af hebt komt de korf al, de andere hoeft niet van de krukas af om de korf eraf te halen
 
De oliepompkorf, is dat dat ding op de krukas? Zit dat er opgedraaid met een rechtse schroefdraad? Dus dat ding moet er af, zodat één van de twee kleine tandwielen los komt?
 
Ik heb ook een vraagje mbt de kickstart, het betreft alleen wel een cb550k3, maar hier komt een lichte ruis/ratel bij de kickstarter vandaan? En ik kan als de motor in een versnelling staat niet naar achter rijden, ook met de koppeling in niet? :?
 
Wim je hebt mail.

@Roger: als ik 't goed lees krijg jij het koppelingshuis eraf zonder het filter los te halen ? Ik heb er ooit eentje verzaagd :N omdat i te vast zat .
 
Wim je hebt mail.

@Roger: als ik 't goed lees krijg jij het koppelingshuis eraf zonder het filter los te halen ? Ik heb er ooit eentje verzaagd :N omdat i te vast zat .
nee ik geloof dat je gelijk hebt, dat tandwiel vd koppelingskorf gaat niet langs het centrifugaalhuissie hè ! als je de carters iets lift (0.5cm) is het genoeg om de korf erlangs te krijgen (is gelijk aan cb450)
 
nee ik geloof dat je gelijk hebt, dat tandwiel vd koppelingskorf gaat niet langs het centrifugaalhuissie hè ! als je de carters iets lift (0.5cm) is het genoeg om de korf erlangs te krijgen (is gelijk aan cb450)

klopt dat hij er normaal niet langskomt, het scheelt echt een paar milimeter, ik heb nog niet geprobeerd met optillen, goede tip *D, die onthouden we voor de volgende keer.
 
Ondertussen is het dus gelukt *D

Het filterhuis moest er inderdaad af, toen dat kleine tandwiel er onder los was kwam de koppeling meteen mee.

Alles ziet goed uit tot nu toe, behalve de kickstarter dus... Heeft iemand misschien een tekening van hoe die precies ineen zou moeten zitten? Ik vermoed dat er een bout in het carter zat die de veer moest tegenhouden, maar deze is afgebroken met een stukje carter (ik kan dus geen nieuwe draad tappen). Aangezien ik niets van die bout terugvind en er een gaatje is geboord om de veer op zijn plaats te houden (denk ik, maar het werkt niet goed), denk ik dat deze er al uitgehaald is.

Ik zal even een foto maken voor de duidelijkheid :)
 
hier een exploded view van de kickstarter as, plaatjes van hoe de veer gemonteerd zou
moeten moet ik nog even zoeken.

Honda_KICK_STARTER_CB350_SUPER_SPORT_350_K4_US-partslist-big-HU0028E4017.gif
 
Thanks!

Hier een foto om de schade aan het kickstartermechanisme duidelijk te maken:


Ik zou niet meteen weten hoe dit te repareren... Ik denk dat ik de kickstarter laat voor wat ze is en gewoon de elektrische starter ga gebruiken.
Ik kan de kickstarteras zo toch gewoon laten zitten in het blok? Veer nr 2 (zie tekening hierboven) zorgt er toch voor dat deze niet zal vastgrijpen?
 
Die gaten met schroefdraad horen daar niet.
Ik denk dat iemand heeft geprobeerd iets te repareren; ben hetzelfde
tegengekomen (en alu op laten lassen/vullen/bijslijpen) zie de foto
full


E-start is goede optie (of duwen)
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk ga ik gewoon voor de elektrische starter. Als ik de veer van de kickstarteras haal kan ik de as toch gewoon laten zitten?
 
ja de as kan gewoon blijven zitten, het weghalen van de veer heeft geen invloed
op olielekkage oid, tenzij de keering rot is natuurlijk ;)

het lijkt me als ik naar de foto's kijk dat er nogal wat omgeprutst is, zo'n gapend
gat kan ik me niet heugen in mijn blok, jammer van dat gepruts, je zou kunnen proberen een ander onder carter te krijgen en vervangen, misschien hebben slopers nog wat liggen.
 
het lijkt me als ik naar de foto's kijk dat er nogal wat omgeprutst is, zo'n gapend
gat kan ik me niet heugen in mijn blok, jammer van dat gepruts, je zou kunnen proberen een ander onder carter te krijgen en vervangen, misschien hebben slopers nog wat liggen.
Ach, voor de rest ziet alles er nog goed uit. Zolang de elektrische starter blijft werken en ik kan duwen, is er geen probleem :P
 
Nieuw probleem: de ontsteking.

Ondertussen heb ik een bedradingsschema (waarvoor dank Rik!):


Waar haalt de ontsteking zijn spanning vandaan? Als ik naar het schema kijk zou ik verwachten dat de zwartwitgestreepte draad (die naar de emergencyswitch loopt) de spanning voor de ontsteking zou moeten leveren. Ik zou dus denken dat de emergencyswitch moet schakelen tussen de massa (= geen ontsteking) en tussen een spanning (= ontsteking).
Kan iemand hier misschien iets meer over vertellen?

Alvast bedankt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan