CB400F carbs afstellen

Boskawouter

....euh....?
25 okt 2014
2.016
121
Woudrichem
Een vraagje aan m'n mede brikliefhebbers;

Mijn CB400F uit 78 is grotendeels uit elkaar geweest en zou nu voor het eerst de weg op gaan. Nu zit ik even met de basisafstelling van de carbs. Als ik de motor koud start loopt ie eigenlijk gelijk en daarbij hoog stationair. Een beetje gas geven resulteert in nog hoger toerental die bij gas los maar heel langzaam terugzakt. De mengselschroeven staan op 2,5 slag uit (volgens boekje 2 plus/min 0,5). Als ik de choke half tot driekwart dichtzet gaat ie mooier lopen en dan reageert ie mooi op snel wat gas geven en zakt ie ook mooi snel terug. Carbs zijn ultrasoon gereingd en sproeiers etc. zijn bij mijn weten gewoon standaard (ik zoek nog even verder naar mijn aantekeningen daarover |(). Wat doe ik het eerst en laatst nu?
 
Bij een motor die op vol choke staat moet je geen gas geven,af blijven dus,verder reageert je motor zoals het hoort,prima dus.
 
Hij zou toch zonder choke niet bij koude start gelijk stationair 2500 rpm moeten gaan lopen?

Ik geef trouwens pas gas als ie gestart is, alleen om te kijken hoe die daarop reageert.
 
klinkt als dat hij wel rijk staat.
het te hard lopen kan je -neem ik aan- met de stationair stelschroef wel terugdraaien?

eerst warm rijden (doorgewarmd) en dan stationair afstellen met de stelschroef.
zorgen dat hij warm goed loopt.
koud is "bijzaak", als je koud gaat fijn-afstellen zal hij warm niet goed lopen...
 
Ging mij er even om dat ik hem veilig warm kon rijden met een min of meer basis setting. Vond het vreemd dat ie langzamer en mooier stationair loopt als ik choke. Mijn idee was dus juist dat ie arm staat.
 
Ging mij er even om dat ik hem veilig warm kon rijden met een min of meer basis setting. Vond het vreemd dat ie langzamer en mooier stationair loopt als ik choke. Mijn idee was dus juist dat ie arm staat.
ik las dat "Als ik de choke half tot driekwart dichtzet gaat ie mooier lopen en dan reageert ie mooi op snel wat gas geven en zakt ie ook mooi snel terug "
dus - met choke, niet goed kennelijk, met minder choke beter??
 
Spraakverwarring mbt choke vrees ik. Zonder gebruik choke loopt ie gelijk hoog stationair, met gebruik choke (half tot driekwart) loopt ie mooier. Te arm was mijn voorlopige conclusie daarom?
 
Ik had precies deze symptomen bij mijn CB400f als ik de vlotters op de fabrieksinstelling (21mm) had. Is toch echt een duidelijk teken van een arm mengsel.
Opgelost door de vlotters op 24mm af te stellen.

(of draai ik het nou om..?)

Schiet mij maar lek, maar ik heb sterk de indruk dat moderne E5 benzine een ander drijfvermogen heeft dan vroeger.
 
Helder,

tja op zich is het niet vreemd als een motor zonder choke, koud, hoog stationair loopt en slecht op het gas reageert. ALS de stationair te hoog staat.
En dat als hij op de choke beter loopt, is ook niet gek met een koude motor?

Maar na 5 minuten of zo moet hij wel zonder choke lopen en normaal reageren. Als dat ondermaats is zou je idd naar het vlotterniveau kunnen kijken -er vanuit gaande dat de carbs wel echt goed schoon zijn e.d.
kanalen in de carbs gecheckt met perslucht? sproeiers zijn open?
 
Ik had precies deze symptomen bij mijn CB400f als ik de vlotters op de fabrieksinstelling (21mm) had. Is toch echt een duidelijk teken van een arm mengsel.
Opgelost door de vlotters op 24mm af te stellen.

(of draai ik het nou om..?)

Schiet mij maar lek, maar ik heb sterk de indruk dat moderne E5 benzine een ander drijfvermogen heeft dan vroeger.
Mijn XS1100 loopt frappant genoeg warm juist veel te rijk bij fabrieksinstelling, dus ik kan het helaas het verhaal niet bevestigen..

Maar vlotterniveau van 21 naar 24mm, dan heb je het niveau toch juist verlaagd?
Wat meet je? Carb ondersteboven, basis tot bovenkant vlotter?
 
Ik zal hem eerst eens warm rijden en dan eens verder kijken.
Carbs zijn ultrasoon gereinigd EN alle kanalen en sproeiers gecontroleerd etc. Geeft geen 100% garantie maar ik acht de kans erg groot dat deze schoon is.
 
20200502_150834.jpg


Plaatje, omdat het kan...
 
Eens, daar zou je dan wel van uit mogen gaan.

Watvoor luchtfilter zit er op btw? Origineel zo te zien?
 
Mijn XS1100 loopt frappant genoeg warm juist veel te rijk bij fabrieksinstelling, dus ik kan het helaas het verhaal niet bevestigen..

Maar vlotterniveau van 21 naar 24mm, dan heb je het niveau toch juist verlaagd?
Wat meet je? Carb ondersteboven, basis tot bovenkant vlotter?

Ja sorry, je hebt gelijk. het is alweer een tijdje en vele sleuteluurtjes later... Ik ben wel degelijk van 21 naar 24 gegaan, dus een lager vlotterniveau.
Dat heeft het symptoom uiteindelijk opgelost, al bleef ik af en toe houden dat de motor uitviel na een tijdje stationair (bij hete motor). Dit bleek uiteindelijke en gare condensator te zijn.
Sindsdien heb ik elektronische ontsteking geplaatst, nieuwe bobines, en toen was het perfect.

Weer een winter verder en Inmiddels heb ik ook een 466 big bore en verse klepseals en o-ringen etc...
 
Wouter je hebt het trouwens over Mengelschroeven. Zijn het wel echt mengselschroeven of alleen lucht?
Waar zitten ze ergens?

Je zou gewoon eens kunnen proberen wat hij doet bij een hele slag meer of minder... om de reactie te begrijpen.
 
Ik weet het niet, maar gezien de plaats zouden het wel eens gewoon luchtschroeven kunnen zijn.
Mengelschroeven zitten aan de kant van de motor, deze zitten (in de flow richting gekeken) voor de gasschuif..
draai ze maar eens een eind dicht!
 
"what's in a name" zullen we maar zeggen, maar het verschil is dat een luchtschroef opendraaien een armer mengsel geeft en een echte mengselschroef open draaien rijker maken is..
gezien je probleem is het wel het proberen waard ;)
 
Thanks Sander (en de anderen), we gaan dr eens mee worstelen.

P.S. de XS750's zijn van eigenaar gewisseld, ze staan nu een dorp verderop bij een custom bouwert...
 
Thanks Sander (en de anderen), we gaan dr eens mee worstelen.

P.S. de XS750's zijn van eigenaar gewisseld, ze staan nu een dorp verderop bij een custom bouwert...
Succes,

ik heb ook geen 750's meer, alleen nog de 850. En 2 1100's haha.. (+1 in onderdelen als donor)

Ps de remreinigerproef; ik heb me laten vertellen dat remreiniger tegenwoordig veel minder vluchtig is en deze test niet meer zo betrouwbaar is.
Maar het zal nog wel een indicatie geven...
 
Terug
Bovenaan Onderaan