CB400F met 25kw?

Juraat

Rookie
30 mrt 2008
5
0
Nijmegen
hey allemaal,
ik vroeg me af of het mogelijk is om een cb400f te knijpen tot 25kw, hij heeft er zelf geloof ik 27,3 ofzo. En natuurlijk of dat met dat model ook legaal is. Allvast bedankt.

Juri
 
een 400f heeft dacht ik 26kw op kenteken, legaal terugvoeren zal je niet lukken
er is geen tweede type goedkeuring voor de 400f als zijnde 25kw dus gaat niet lukken

je kan wel met een uitdraai van een vermogensbank waarop staat hij minder dan
25kw is naar je verzekeraar toe en het zo proberen, maar als je een ongeluk krijgt
vraag ik me of je verzekeraar dan nog steeds achter je staat

een 400f is een japanse motor, dus die 26kw is aan de krukas gemeten en niet aan het
achterwiel waar hij nooit 26kw zal halen, maar helaas specificeert de wet niet
waar het vermogen gemeten wordt en het toch een papieren kwestie.

veel succes

Twin4life
 
Hey Juraat,

toevallig heb ik met hetzelfde probleem gezeten. Bij de KNMV kon ik hem uiteindelijk wel verzekeren. Die hebben veel ervaring met motoren en ook met oldtimers. Zij gaan er van uit dat een oude motor niet meer zijn originele vermogen kan leveren na al die jaren. Op zich klopt dat verhaal ook wel, maar daarvoor hebben ze wel een uitdraai van het vermogen nodig. Mocht hij net iets te veel leveren zijn er vast mogelijkheden om hem te knijpen en dat dit ook op een uitdraai terug is te zien. Dit is iets wat de meeste verzekeringen niet doen, maar de KNMV is dan ook gespecialiseerd in motoren. Zij geven de garantie dat je op die manier gewoon verzekerd bent bij een ongeval. Echter bij de politie durf ik het niet te zeggen. Dan zou het ook op het kenteken moeten staan, maar dit is dan dus niet het geval. Ik heb toen mijn probleem voorgelegd bij de KNMV en zij kwamen met deze oplossing. Je verzekering klopt dan dus wel, maar voor de politie durf ik het niet te zeggen. Ik rijd er in ieder geval gewoon mee rond en heb de verzekeringspapieren en uitdraai bij me.

Groeten Sjaak Wielspaak
 
Hallo Juraat,

wat Sjaak zegt is inderdaad de beste manier, op die manier ben je helemaal safe en altijd goed verzekerd.
 
Hey Juraat,

toevallig heb ik met hetzelfde probleem gezeten. Bij de KNMV kon ik hem uiteindelijk wel verzekeren. Die hebben veel ervaring met motoren en ook met oldtimers. Zij gaan er van uit dat een oude motor niet meer zijn originele vermogen kan leveren na al die jaren. Op zich klopt dat verhaal ook wel, maar daarvoor hebben ze wel een uitdraai van het vermogen nodig. Mocht hij net iets te veel leveren zijn er vast mogelijkheden om hem te knijpen en dat dit ook op een uitdraai terug is te zien. Dit is iets wat de meeste verzekeringen niet doen, maar de KNMV is dan ook gespecialiseerd in motoren. Zij geven de garantie dat je op die manier gewoon verzekerd bent bij een ongeval. Echter bij de politie durf ik het niet te zeggen. Dan zou het ook op het kenteken moeten staan, maar dit is dan dus niet het geval. Ik heb toen mijn probleem voorgelegd bij de KNMV en zij kwamen met deze oplossing. Je verzekering klopt dan dus wel, maar voor de politie durf ik het niet te zeggen. Ik rijd er in ieder geval gewoon mee rond en heb de verzekeringspapieren en uitdraai bij me.
Groeten Sjaak Wielspaak


kijk ook eens bij het 25kw-forum.
daar stond laatst ook een verhaal met een (modernere) motor die jongen die heeft nog veel gezeur gehad met verzekering en bekeuringen.
k wil je nie bang maken, maar zoek t maar s op dan weet je hoe of wat.
 
ja dat klopt, als je gaat rijden met een motor die meer dan 25kw heeft met je 25 kw rijbewijs ben je gewoon in overtreding (nog steeds krom dat het bestaat maar goed) je bent in dat geval ook niet verzekerd, maar als je verzekering het goedkeurt met een vermogensuitdraai is er niets aan de hand, en als het dan op een bekeuring uitdraaid, nou ja dan zou ik het gewoon voor laten komen.
 
Het probleem zit hem in het feit dat het om een oude motor gaat. De RDW heeft eigenlijk alleen voor de wat nieuwere(lees vanaf eind '80?) motoren een 2e typegoedkeuringen uitgegeven. Die 2e typegoedkeuring houdt in dat die motoren geschikt zijn om hem 25kw op kenteken te krijgen. De oude motoren vallen hier vaak buiten, maar voor een verzekeringsmaatschappij is dit geen reden tot paniek. Dan komt dus mijn eerder geschreven verhaal van verzekeren op uitdraai aan de orde. Ik zou je wel adviseren om dit bij de KNMV te doen aangezien zij gespecialiseerd zijn in motorfietsen. Je merkt waarschijnlijk al dat het geen waterdicht verhaal is als je gaat rijden op deze manier wanneer je politie tegen komt. Echter zal je wel een zeiksnor moeten treffen die je hiervoor gaat bekeuren. Zeker als je bedenkt dat de motor meer dan 30 jaar terug +- 27 kw had en nu waarschijnlijk niet meer zal leveren en ook nog eens op papier hebt dat de verzekeringsmaatschappij hiervan op de hoogte is. Mijn advies is dan ook om gewoon de KNMV te bellen en je probleem voor te leggen.

ps. gewoon doen, ik vind het echt een heerlijke eerste motor

Groeten Sjaak Wielspaak
 
een 400f heeft dacht ik 26kw op kenteken, legaal terugvoeren zal je niet lukken
er is geen tweede type goedkeuring voor de 400f als zijnde 25kw dus gaat niet lukken

je kan wel met een uitdraai van een vermogensbank waarop staat hij minder dan
25kw is naar je verzekeraar toe en het zo proberen, maar als je een ongeluk krijgt
vraag ik me of je verzekeraar dan nog steeds achter je staat

een 400f is een japanse motor, dus die 26kw is aan de krukas gemeten en niet aan het
achterwiel waar hij nooit 26kw zal halen, maar helaas specificeert de wet niet
waar het vermogen gemeten wordt en het toch een papieren kwestie.

veel succes

Twin4life

Op het moment dat een verekering hem op basis van vermogensuitdraai accepteert doen ze dat schriftelijk. Dus even vast laten leggen en no problem, er zijn er die het ook hebben gedaan. ;)
 
een 400f heeft dacht ik 26kw op kenteken, legaal terugvoeren zal je niet lukken
er is geen tweede type goedkeuring voor de 400f als zijnde 25kw dus gaat niet lukken

je kan wel met een uitdraai van een vermogensbank waarop staat hij minder dan
25kw is naar je verzekeraar toe en het zo proberen, maar als je een ongeluk krijgt
vraag ik me of je verzekeraar dan nog steeds achter je staat

een 400f is een japanse motor, dus die 26kw is aan de krukas gemeten en niet aan het
achterwiel waar hij nooit 26kw zal halen, maar helaas specificeert de wet niet
waar het vermogen gemeten wordt en het toch een papieren kwestie.

veel succes

Twin4life

Op het moment dat een verekering hem op basis van vermogensuitdraai accepteert doen ze dat schriftelijk. Dus even vast laten leggen en no problem, er zijn er die het ook hebben gedaan. ;)
 
Volgens mij zijn er moderne 25kW motoren die veel feller reageren dan een Cb400F....en nog een hogere topsnelheid hebben ook.
Het CB-tje zou 170km/h halen :P
Die moderne 25kW-flitsijzers zouden dan minder gevaarlijk zijn dan een oudje met wel 27kw op de krukas? :N
Je kan je op allebei behoorlijk te barsten rijden '(
Als je verzekering schriftelijk verklaart dat zij akkoord gaan met het feit dat je met je 25kW-rijbewijs op een oudje, met een opgegeven fabrieksvermogen van 27kW, gaat rijden is er wat dat aangaat niets aan de hand.
En de veldwachters kijken toch alleen maar met hun camera's, laserpistolen en zo :( naar stouterikken die te hard gaan O-) .
De rest zal ze weinig interesseren......mits je het maar niet in je hersens haalt op een >>>>25kW-motor te gaan rijden (je bent dan op zeker niet verzekerd! :N ).
 
Volgens mij zijn er moderne 25kW motoren die veel feller reageren dan een Cb400F....en nog een hogere topsnelheid hebben ook.
Het CB-tje zou 170km/h halen :P
Die moderne 25kW-flitsijzers zouden dan minder gevaarlijk zijn dan een oudje met wel 27kw op de krukas? :N

Mjaaa

Mijn opgeboorde cb350f (naar 400cc dus) trok toch echt even hard op als een ER-5 op 25kw :Y Bovendien topte ik die ook wel op een 160km/u dus ik denk dat ze wat dat betreft niet echt onderdoen voor een moderne 25kw, als je een goede hebt tenminste :+
 
Mjaaa

Mijn opgeboorde cb350f (naar 400cc dus) trok toch echt even hard op als een ER-5 op 25kw :Y Bovendien topte ik die ook wel op een 160km/u dus ik denk dat ze wat dat betreft niet echt onderdoen voor een moderne 25kw, als je een goede hebt tenminste :+
Tsja, daar zeg je zo wat.
In jouw geval heb je natuurlijk iets anders dan een oudje.
Je opgeboorde 350 is mi net zo fris en fruitig als een nieuwe; er is tenslotte eigenlijk een nieuw hart ingezet, zeg maar.
Alles past nog helemaal perfect *D , want geen slijtage na tig duizenden kilometers...... :N
Als je een motor met (veel) meer levenservaring hebt, dan is de felheid meestal wel ietsie afgetopt.
Ondanks dat : de oudjes doen het nog best! :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan