Cb400F problemen deel 2

Sjaap

MF veteraan
20 dec 2001
4.699
0
Groningen
Omdat deel 1 van dit onderwerp veeel te lang is geworden, onduidelijk/onoverzichtelijk en mijn vorige week geposte deel 2 verloren is gegaan nu even alles duidelijk op een rijtje:

Mijn Honda CB400F uit 1975 raakt oververhit. De motor start goed, en rijd eerst redelijk goed maar na een minuut of 20 is ie zo heet dat er geen vermogen meer in zit. De bougies zijn dan spierwit. Ik heb de carburateurs al eens schoongemaakt. Ik weet niet of deze problemen hier na zijn ontstaan of dat ie dit altijd al had omdat ik nog nooit zo lang op dit beestje gereden heb. De ontsteking staat perfect op tijd. Er zit voldoende olie in het blok, en ziet er redelijk nieuw uit (niet zwart/grijs whatever). Ook de bougies zijn van het goede type. Bij het schoonmaken van de carburateurs heb ik, op de stationair schroef na, niet aan schroefjes zitten draaien. Ook de sproeiers zijn van de juiste maat (maat 75, origineel). Het benzine filter dat in de benzine kraan zit lijkt niet verstopt te zijn; er komt eeen flinke straal uit de kraan. Ik heb van iemand gehoord dat er zon 250 mili liter/ minuut uit moet komen om goed te kunnen lopen; kan iemand dit bevestigen?

Ik heb al een aantal motordealers gebeld voor advies, de een dacht dat het de ontsteking zou kunnen zijn en niet de carb. afstelling omdat de sproeier maat gewoon origineel is. Ik word er dus niet veel wijzer van...

Wie oh wie geeft de gouden tip???
Best wel klote...Net veel moeite gedaan om 2 weken eerder af te kunnen rijden dan dat het CBR gepland had, zit ik als nog voor de buis omdat mn motor het niet doet...
 
Heb net een beunadres gevonden...prima mannetje, veel gereedschap etc. gaat maandag ff mn sproeiers ruimen, en later die week nog ff mn ontsteking na kijken met een stroob :)
("Hebt u sproeier ruimers??"
"Ja zeker, nog van mn vader geweest!..." )
 
Het luchtfilter zelf zit voor cil.1 en de kleur van de bougie uit deze cilinder was precies het zelfde als de kleur van de bougie uit cil. 4 waar het luchfilter dus het verste van daan zit. No problemo's daro dus :)

Dat zit bij honda's dus iets beter in elkaar :)

Nou, ze loopt een beetje slecht in lage toeren (stationair +1500) dus dat moet haast wel een te rijke afstelling zijn. Ik zal zo even de luchtschroeven weer zetten zoals ze eerst ook stonden.

Te rijk stationair merkt je direct bij het wegrijden, weinig terkkracht en soms zelfs afslaan.

De sproeiers die ik er nu in heb zitten zijn nieuwe sproeiers á €5,= per stuk... dit is maatje 78 en er zat 75 in. Ik laat ze zo dan ff ruimen tot 80 ofzo?
Stel dat ik dan weer te rijk staat, dan boor ik wel een extra gat in de demper, er komt me te weinig geluid uit :P
Heb ooit eens de krachtterm "Loud pipes saves lives" lang zien komen.... ;)

Wat voor uitlaat heb je er nu precies onder zitten? Als de uitlaat nog redelijk orgineel is zal je met de hoofdsproeiers zeker niet hoger dan 80 hoeven gaan denk ik.

Van 78 naar 80 is maar een kleine stap, dus als je zeker weet dat er bij volgas nog steeds te weinig benzine in komt kun je dat proberen.

Een veel te rijk mengsel in hogere toeren toeren herken je aan het feit dat de motor niet zo makkelijk meer doorloopt na een bepaald toerental. Of zelfs niet voorbij een bepaald toerental wil komen.
(Of als iemand achter je alles zwart ziet worden als je hoog in de toeren komt zoals bij mij nu het geval is :P )

edit: Ik merk overigens niet meer dan ie beter loopt met een klein beetje minder gas dan vol gas. Dit had ik bij maat 75 wel...

Kan zijn dat je middengebied nog niet goed staat (naalden in de schuiven) Dit gebruik je 90% van de tijd.
Bij het afstellen moet je altijd eerst de hoofdsproeier goed hebben en daarna kun je naar beneden werken met de sproeiers. Dus eerst volgas, dan middengebied en als laatste stationair.

Laatste puntje: Als je topsnelheid gebruikt om te testen of je hoofdsproeiers een goed mengsel afleveren moet je ook even letten op de windkracht&windrichting. Test het lieft 2x over dezelfde snelweg heen en terug zodat je een goed gemiddelde kunt bepalen. Deze waarden kunnen makkelijk 20 km/h of meer uit elkaar liggen.

Veel succes, Jeroen
(ik ga zometeen naar beekbergen :] :) ).
 
Dat zit bij honda's dus iets beter in elkaar :)Te rijk stationair merkt je direct bij het wegrijden, weinig terkkracht en soms zelfs afslaan.Wat voor uitlaat heb je er nu precies onder zitten? Als de uitlaat nog redelijk orgineel is zal je met de hoofdsproeiers zeker niet hoger dan 80 hoeven gaan denk ik.

Van 78 naar 80 is maar een kleine stap, dus als je zeker weet dat er bij volgas nog steeds te weinig benzine in komt kun je dat proberen.

Een veel te rijk mengsel in hogere toeren toeren herken je aan het feit dat de motor niet zo makkelijk meer doorloopt na een bepaald toerental. Of zelfs niet voorbij een bepaald toerental wil komen.
(Of als iemand achter je alles zwart ziet worden als je hoog in de toeren komt zoals bij mij nu het geval is :P )Kan zijn dat je middengebied nog niet goed staat (naalden in de schuiven) Dit gebruik je 90% van de tijd.
Bij het afstellen moet je altijd eerst de hoofdsproeier goed hebben en daarna kun je naar beneden werken met de sproeiers. Dus eerst volgas, dan middengebied en als laatste stationair.

Laatste puntje: Als je topsnelheid gebruikt om te testen of je hoofdsproeiers een goed mengsel afleveren moet je ook even letten op de windkracht&windrichting. Test het lieft 2x over dezelfde snelweg heen en terug zodat je een goed gemiddelde kunt bepalen. Deze waarden kunnen makkelijk 20 km/h of meer uit elkaar liggen.

Veel succes, Jeroen
(ik ga zometeen naar beekbergen :] :) ).

Ik zoek zelf even de hoofdsproeiers uit, dan scheelt me dat weer in de kosten bij MP in Leek.
Ik heb een iets opener uitlaat erop dan de originele. Jammer genoeg is ie best wel laag, k heb hem vanmiddag 2 keer aan de grond gehad...(jaja, toen ik bij de klassieke motorraces geweest was...)
Langzaam rijden is best een probleem, het gaat vrij schokkerig enzo...Is toch wel lullig als je een halve draai wilt maken en het gaat nog al stuntelig....vooral wanneer er 15 motor coureurs naar je staan te kijken....
Heb de brommerbeunhaas opdracht gegeven om de sproeiers te ruimen naar maat 82. Dat moet ongeveer wel goed zijn.
Voor het testen van de topsnelheid ga ik niet naar de snelweg hoor :P eerst even een paar keer heen en weer om er zeker van te zijn dat er geen blauwebosapen verstopt zitten, daarna Gasss!! ;)
Edit: Naar aanleiding van dit: http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php?id=6839&page=1 topic: De weg was absoluut helemaal vrij van verkeer (welke gek rijd er nou nog om 21:00 langs de boeren dorpjes??)
Wat is er in Beekbergen??
Bedankt voor de goede hulp trouwens!! :}
 
Laatst bewerkt:
Even een kleine update:
Heb de contactpunten gesteld (voor de tweede keer in 1000km...heb ze alle twee ongeveer 2 mm vroeger moeten zetten) en de luchtschroeven van de carbs op 2 volle slagen uit gezet. Ik merkte meteen dat de gasreactie veel beter was :) Ze pakt nu weer lekker op, dus langzaam rijden en keren op de weg etc. gaat weer lekker.
Omdat mn herriepijp te laag bij de grond hing (reed hem regelmatig aan het asfalt *D ) en de afstelling nog niet 100% is (moet nog even wachten op mn sproeiers) toch maar weer de originele pijp erop gezet. Geen verbetering te merken wat betreft gasreactie e.d maar voelde wel dat het blok minder warm werd.
En omdat ik al 170km op de klok had gezet op een avond, ben ik haar de volgende dag maar 'even' (=2uur...)gaan poetsen :) Eerst afgesopt met warm water en andy, daarna met WD40 de delen bij blok, wielnaaf etc. ontvet, en als laatste met turtle-wax gepoetst :)
 
Even een kleine update:
Heb de contactpunten gesteld (voor de tweede keer in 1000km...heb ze alle twee ongeveer 2 mm vroeger moeten zetten) en de luchtschroeven van de carbs op 2 volle slagen uit gezet. Ik merkte meteen dat de gasreactie veel beter was :) Ze pakt nu weer lekker op, dus langzaam rijden en keren op de weg etc. gaat weer lekker.

contactpunten opnieuw afstellen na 1Mm? Lijkt me heel snel. Lang geleden wel nieuwe condensatoren gemonteerd bij de nieuwe contactpunten?

Als het keren op de weg slecht gaat ligt dat meestal aan een te rijk mengsel bij iets gas geven. Heeft alles een beetje de neiging tot verzuipen.
Naalden lager zetten? Komt er iets minder benzine bij als je ietsjes gas geeft (plus de rest van de invloeden over je hele bereik :( , tijd voor injectie).

Omdat mn herriepijp te laag bij de grond hing (reed hem regelmatig aan het asfalt *D ) en de afstelling nog niet 100% is (moet nog even wachten op mn sproeiers) toch maar weer de originele pijp erop gezet. Geen verbetering te merken wat betreft gasreactie e.d maar voelde wel dat het blok minder warm werd.

Uitlaat aan de grond klinkt bekend ;) . Ik had er stuggere en hogere dempers op zitten waardoor je daar geen problemen meer had. Zelfs nog voordeel, je trekt het ding met 1 hand op de bok *D .
Nadeel was wel dat de vering Stug was met een hoofdletter. Pas met 2 pers. + bagage begon het goed te veren :( . Laatst toch maar weer lagere veren er op gezet en gewoon rustiger rijden over drempels etc.

Sproeiers nog niet binnen? Moeten die uit japan komen ofzo? Paar dagen geleden heb ik nog weer 4 stuks besteld via internet (ben de naam even kwijt) Binnen 2 dagen had ik ze en het spul kostte al met al 16 euro.

En omdat ik al 170km op de klok had gezet op een avond, ben ik haar de volgende dag maar 'even' (=2uur...)gaan poetsen :) Eerst afgesopt met warm water en andy, daarna met WD40 de delen bij blok, wielnaaf etc. ontvet, en als laatste met turtle-wax gepoetst :)

En glimt het alu-onderblok nu ook mooi? 8-) .
Ik heb gemerkt dat als je motor een beetje olie over je gepoetste delen sopt, dat spul altijd schoon blijft :) .
 
Terug
Bovenaan Onderaan