Cb400F problemen deel 2

Sjaap

MF veteraan
20 dec 2001
4.699
0
Groningen
Omdat deel 1 van dit onderwerp veeel te lang is geworden, onduidelijk/onoverzichtelijk en mijn vorige week geposte deel 2 verloren is gegaan nu even alles duidelijk op een rijtje:

Mijn Honda CB400F uit 1975 raakt oververhit. De motor start goed, en rijd eerst redelijk goed maar na een minuut of 20 is ie zo heet dat er geen vermogen meer in zit. De bougies zijn dan spierwit. Ik heb de carburateurs al eens schoongemaakt. Ik weet niet of deze problemen hier na zijn ontstaan of dat ie dit altijd al had omdat ik nog nooit zo lang op dit beestje gereden heb. De ontsteking staat perfect op tijd. Er zit voldoende olie in het blok, en ziet er redelijk nieuw uit (niet zwart/grijs whatever). Ook de bougies zijn van het goede type. Bij het schoonmaken van de carburateurs heb ik, op de stationair schroef na, niet aan schroefjes zitten draaien. Ook de sproeiers zijn van de juiste maat (maat 75, origineel). Het benzine filter dat in de benzine kraan zit lijkt niet verstopt te zijn; er komt eeen flinke straal uit de kraan. Ik heb van iemand gehoord dat er zon 250 mili liter/ minuut uit moet komen om goed te kunnen lopen; kan iemand dit bevestigen?

Ik heb al een aantal motordealers gebeld voor advies, de een dacht dat het de ontsteking zou kunnen zijn en niet de carb. afstelling omdat de sproeier maat gewoon origineel is. Ik word er dus niet veel wijzer van...

Wie oh wie geeft de gouden tip???
Best wel klote...Net veel moeite gedaan om 2 weken eerder af te kunnen rijden dan dat het CBR gepland had, zit ik als nog voor de buis omdat mn motor het niet doet...
 
En je wist niet of ie dat bij de vorige eigenaar ook al hed he?

Mischien hem/haar even vragen? (als je weet wie het is)

Nou, ik heb zn nummer nog wel ergens, maar die gast had zelf geen rijbewijs...dus die motor heeft onder zijn kont ook nooit gereden. Ik zal hem wel even bellen.
Maar stel dat deze problemen zijn gekomen doordat ik de carbs heb schoongemaakt, dan zou ie juist rijker moeten gaan lopen omdat al het vuil wat de boel verstopte weg is. :?
 
Maar stel dat deze problemen zijn gekomen doordat ik de carbs heb schoongemaakt, dan zou ie juist rijker moeten gaan lopen omdat al het vuil wat de boel verstopte weg is. :?

Mischien is ie dan te rijk en dat is ook niet goed, maar dan zou je weer vette bougies moeten krijgen en/of verzuipen.

Ik weet niet of de olie er niet mee te maken kan hebben maar die is wel op pijl neem ik aan?

En je gebruikt ook wel de goede benzine met loodvervanger? (zou er mee te maken kunnen hebben)

En uit mijn brommer periode (die net achter me ligt) "weet ik" (was dan wel een 2-takt) dat het ook aan de afstellingen kan liggen, mijn brommer werd na een echt bogarde-afstelbeurt erg snel warm (kon meteen wegrijden en nee; het was geen skoeter) maar na een kilometer of 15 (volgas) begon ie stationair slechter te lopen en de meeste "kracht" was ie ook kwijt.
Moet jij de motor eerst nog warm laten lopen voordat het gas goed oppakt/kan rijden?
 
Laatst bewerkt:
Het is een lucht gekoelde motor idd. Verder geen olie koeler of iets dergelijks. Als ie warm loopt door te weinig/slechte olie dan zouden de bougies niet wit uitslaan. (is gebleken uit dit topic: http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php?id=5812)

Hij start alleen met choke, en moet eerst even draaien voordat ie goed op pakt. Als ik meteen weg zou kunnen rijden, dan zou ie idd te rijk moeten staan, maar dat is dus niet het geval...
En als ie te arm staat, dan zou ie zelfs met choke slecht starten, en dat doet ie ook weer niet :? :?
K snap er geen hol meer van...
 
heee, heb je al gekeken of je centrifugaalvervroeger (deze zit achter je grondplaat van de ontsteking wel soepel loopt??)vermoedt dat deze niet soepel meer gaat, of dat er misschien een veer kapot is, kijk in ieder geval of de gewichtjes zich soepel kunnen bewegen, en een druppie(met recht een druppie)olie kan geen kwaad.
tevens ff beetje uitleg wat zo'n ding doet: deze zorgt ervoor dat bij hogere toerentallen je ontstekingstijdstip vervroegd word zodat de vonk ook bij hogere toertallen op het juiste tijdstip komt,en aangezien je bougies wit uitgeslagen zijn(wat inderdaad op oververhitting wijst), denk ik dat de gewichtjes vast zitten, of dat er een veer gebroken is, waardoor je bougies bij hogere toerentallen te laat vonken.
veel succes

Johncb750K6
 
laat dat ding doch door een deskundige bekijken. maar het lijkt dat de mengsel te arm is instelt. heb je aan de naald gezeten? misschien heb je hem iets lager gezet, kan dat?
Ja, en daar is nog ontsteking. Met kapotte vervroeger raaktie niet overhit maar weinig vermogen in hogere toeren. Een vriend van mij is pro monteur hij kan dat afstelen voor weinig als je wil.
 
Maar stel dat deze problemen zijn gekomen doordat ik de carbs heb schoongemaakt, dan zou ie juist rijker moeten gaan lopen omdat al het vuil wat de boel verstopte weg is. :?

Ik hou het nog steeds op valse lucht waardoor er een te arm mengsel ontstaat.
Die valse lucht is waarschijnlijk ontstaan doordat je de carbs er afgehaald hebt en er weer opgezet hebt.

Het rubber waarmee ze aan het blok zitten kan er nog heel goed uitzien maar er zou lucht tussendoor kunnen via de overgang blok/rubber of rubber/carbs.
Je kunt proberen om bij draaiende (en warme) motor de carbs op en neer te bewegen en luisteren of het toerental veranderd. Door dat bewegen kunnen kleine kiertjes dicht of juist open gaan waardoor het mengsel veranderd.

Gr. Jeroen
 
Ik hou het nog steeds op valse lucht waardoor er een te arm mengsel ontstaat.
Die valse lucht is waarschijnlijk ontstaan doordat je de carbs er afgehaald hebt en er weer opgezet hebt.

Het rubber waarmee ze aan het blok zitten kan er nog heel goed uitzien maar er zou lucht tussendoor kunnen via de overgang blok/rubber of rubber/carbs.
Je kunt proberen om bij draaiende (en warme) motor de carbs op en neer te bewegen en luisteren of het toerental veranderd. Door dat bewegen kunnen kleine kiertjes dicht of juist open gaan waardoor het mengsel veranderd.

Gr. Jeroen
valse lucht kan je controleren met spuiten van rem reiniger op de overgang blok/rubber of rubber/carbs. als je merkt dat ie langzamer of sneller loopt dan heb je ergens lekkage
 
Mij is altijd geleerd:
bougies moeten koffie-bruin zien,
-zijn ze zwart en roetaanslag -> te rijk afgesteld
-zijn ze wit -> te arm afgesteld

Of dit de oververhittingsproblemen kan oplossen daar heb ik mijn twijfels bij.
 
Vast wel, maar alle 4 de dealers die ik belde voor advies dachten niet dat deze problemen door verkeerd afgestelde carbs komen...dit omdat de originele sproeirmaat erin zit.

Sproeiers is niet het enige wat voor een bepaalde mengverhouding zorgt. Zoals al eerder gezegd: Staan de naalden op de originele hoogte.
Valse lucht is ook een hele waarschijnlijke, ik zou zowiezo die rubbers tussen de carbs en cyl.kop vervangen.
Verder kan je mischien nog de vlotterafstelling controleren.
 
Ik heb alle hier boven genoemde manieren gebruikt om te achterhalen of ie valse lucht zuigt ja of nee. Geen resultaat. Geen valse lucht dus.
Nog één extra keer de carburateurs er vanaf gehaald voor een laatste check, met name de leidingen. Alles was zo schoon als wat. De vlotterbakken worden met iets meer dan 400 ml/minuut gevuld, dat zit dus ook wel snor.

Ik las net op de mailing-list van de SOHC club een stukje van iemand met ontstekings problemen. Na een km of 15 wilde zn CBtje niet meer verder tot dat ie afgekoeld was. Bleek een kapotte bobine te zijn...weet alleen nog niet of hij daarbij ook oververhittings verschijnselen had.
 
*GOUDEN* tip...
(garantie tot de voordeur)

Letterlijke quote uit Haynes owners workshop manual:


Symptom: Engine lacks response and overheats.
Cause: Modified silencer has upset carburation.
Remedy: Replace with original design.


Jij hep toch een andere dempert erop gezet?

Alternatief remedy is denk ik gewoon carbs opnieuw laten afstellen.


ps. Wat een rare dealerts in 't noorden... Diagnose via de telefoon en zoek 't verder zelf maar uit. |(
 
Ik heb net een meeltje terug gehad, hij had er geen witte bougies bij of over verhitting. Ik heb dus ook geen kapotte bobines o iets dergelijks.

De eerste oververhitting was inderdaad met mn brul pijpje eronder. Daarna heb ik die vervangen door de originele pijp. Helaas nog steeds het zelfde probleem....

Ik denk dat ik snel een stroboscoop/synchronisatie testers/colortunes aanschaf, kan ik lekker alles zelf nakijken :)
 
Witte bougie = te arm mengsel. D'r zitten vast wel meer schroefies op zo'n CB-carb dan alleen de sproeier toch? Staat er in je manual (of in die van een van de anderen) niet iets over stationair mengesel regel schroeven o.i.d.???
Laat hem nou afstellen door een dealert of andere expert. Beter wachten & geld uitgeven dan je blok naar de klote rijden.
 
De uitlaat is echt 100% zoals origineel! Dat weet ik zeker, omdat je hem op 10 meter afstand al niet meer kan horen....is gelukkig wel anders met mn brulpijpje :)

Ik heb even gekeken hoe de luchtschroeven staan: 1.5 slag uit. Geen id of dit goed is of niet maargoed. Deze week breng ik hem toch maar weg, in de hoop dat dit geintje weinig gaat kosten....en ie weer rijd voor de 18 de... :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan