Cb400F problemen deel 2

Sjaap

MF veteraan
20 dec 2001
4.699
0
Groningen
Omdat deel 1 van dit onderwerp veeel te lang is geworden, onduidelijk/onoverzichtelijk en mijn vorige week geposte deel 2 verloren is gegaan nu even alles duidelijk op een rijtje:

Mijn Honda CB400F uit 1975 raakt oververhit. De motor start goed, en rijd eerst redelijk goed maar na een minuut of 20 is ie zo heet dat er geen vermogen meer in zit. De bougies zijn dan spierwit. Ik heb de carburateurs al eens schoongemaakt. Ik weet niet of deze problemen hier na zijn ontstaan of dat ie dit altijd al had omdat ik nog nooit zo lang op dit beestje gereden heb. De ontsteking staat perfect op tijd. Er zit voldoende olie in het blok, en ziet er redelijk nieuw uit (niet zwart/grijs whatever). Ook de bougies zijn van het goede type. Bij het schoonmaken van de carburateurs heb ik, op de stationair schroef na, niet aan schroefjes zitten draaien. Ook de sproeiers zijn van de juiste maat (maat 75, origineel). Het benzine filter dat in de benzine kraan zit lijkt niet verstopt te zijn; er komt eeen flinke straal uit de kraan. Ik heb van iemand gehoord dat er zon 250 mili liter/ minuut uit moet komen om goed te kunnen lopen; kan iemand dit bevestigen?

Ik heb al een aantal motordealers gebeld voor advies, de een dacht dat het de ontsteking zou kunnen zijn en niet de carb. afstelling omdat de sproeier maat gewoon origineel is. Ik word er dus niet veel wijzer van...

Wie oh wie geeft de gouden tip???
Best wel klote...Net veel moeite gedaan om 2 weken eerder af te kunnen rijden dan dat het CBR gepland had, zit ik als nog voor de buis omdat mn motor het niet doet...
 
Ja, hoe verder de schroeven uit staan hoe rijker hij wordt. Ezelsbruggetje: helemaal dicht = helemaal geen benzine.. :P

Dat is bij BMW idd zo, een benzineschroef.
Bij de meeste japanners is het een luchtschroef.

Het verschil kun je zien aan de plaats waar deze stelschroef zit t.o.v. de gasschuif.
Zit de stelschroef aan de kant van het blok, dan is het een benzineschroef.
Zit het ding aan de kant van het luchtfilter, dan is het een luchtschroef en regel je er de lucht mee (verder uit = meer lucht = armer).
 
Oeps, bijna de motor van Sjaap om zeep geholpen misschien..maar gelukkig doen die mannen in Leek het nu, en die maken er wat van. Dus ook een Sjaap op de OBT!!!!! :} :}
 
Ik breng dat kreng morgen, donderdag gaan ze er mee bezig. Als het dus echt een afstel kwestie is dan heb ik hem donderdag avond weer terug, anders later. Voor mij is de noordelijke rit de 18de dus nog niet zeker. Oudebrikkentour wel, hoop ik :)
 
Ik heb net het beestje naar MotoPort te Leek gebracht. Ik vond ze niet echt vreselijk geschikt, maargoed, als ze mn CBtje kunnen fixen ben ik blij.
Toen ik weer thuis was, kwam ik tot de ontdekking dat ik 60km zonder nummerplaat op de aanhanger heb gereden |( |( ;)
 
Ik weet niet of al meer ervaringen met Motorport Leek hebt, maar ik vond ze ook niet altijd 't toonbeeld van hoffelijkheid...

Erg goedkoop zijn ze volgens mij ook niet, maar als ze er voor zorgen dat jij weer kan :] zal die hoffelijkheid je natuurlijk een rotzorg zijn.
 
Tsjah, ik zie wel even hoe ze hun werk doen.
Bij MP kon ie eerder terecht, anders had ik hem naar Brons Motoren gebracht. Veel meer service daar, ook al heb je er niets gekocht.
Ga jij ook mee as zaterdag?? Misschien kunnen we dan samen naar Drachten rijden. (ik heb het nu over de noordelijke rit)
 
Ik weet niet of al meer ervaringen met Motorport Leek hebt, maar ik vond ze ook niet altijd 't toonbeeld van hoffelijkheid...

Motoport hengelo is hetzelfde verhaal, totaal GEEN toonbeeld van hoffelijkheid.

Sjaap, als het blok goed klinkt reken maar dat het dan alleen een afstelkwestie zal zijn. :] :)

Dit weekend organiseer ik een kanoweekend voor de vereniging in het hoge noorden (princenhof) als ik tijd heb zoek ik jullie allemaal nog wel op met de motor, ben dan toch in de buurt dus let maar op een paars geval.

Gr. Jeroen
 
valse lucht kan je controleren met spuiten van rem reiniger op de overgang blok/rubber of rubber/carbs. als je merkt dat ie langzamer of sneller loopt dan heb je ergens lekkage
heb jij de bus van de remreiniger wel eens gelezen ???
blijkbaar niet, tast kunstof en rubber aan staat erop |( |( |(

lekt ie dan niet, doet ie het later wel
 
Op dinsdag 14 mei 2002 22:56 schreef jkoehorst het volgende:Sjaap, als het blok goed klinkt reken maar dat het dan alleen een afstelkwestie zal zijn. :] :)



Gr. Jeroen

In dat geval kan ik lekker rijden donderdag :)
Ik ben ze alleen vergeten te vragen of ze er ook een nieuw voorbandje om wille leggen...k bel ze wel even morgen. Anders maar even rijden met een iets hardere band.
 
Hier dan eindelijk mn iet wat late reactie :)
Ik wilde het beestje eigenlijk vanochtend ophalen, maar was gisteravond nog op stap geweest... ik had me dus verslapen. Bovendien moest ik om 9 uur op school zijn, dus geen tijd meer. Om half vijf zou ik vrij zijn, t werd gelukkig een uurtje eerder! ik hield het echt niet meer vol. Dus met de bus naar Leek (had een erg vriendelijke busshauffeur: K moest eigenlijk betalen omdat ik een weekend-OV heb (4,50) maar k moest doorlopen van hem :) ). Vanaf de bushalte naar Leek nog 3 minuten moeten lopen naar Motoport. Daar aangekomen bleek het idd een afstelprobleem te zijn :) totaal moest ik 45 euro betalen. Dat waren dus man-uren, en gebruik van apparatuur. Ze waren alleen vergeten om een andere band erom heen te leggen. Had er toch geen geld meer voor over, t kwam dus wel goed uit. Wel meteen een goede leren motorbroek gekocht, dat was het enige wat nog ontbrak in de uitrusting.
Daarna kon ik eindelijk rijden!!!! :) :) :) :) :) T beeste loopt weer als een zonnetje, en voor de verandering blijft ie lopen :) K ben toen lekker over B-weggetjes naar Groningen gereden, had niet echt behoefte aan de snelweg. Tering man wat rijd dat ding lekker!!! K vind hem lekkerder schakelen dan mn les motor, hij is sneller, en beter in de bochten :) Nu alleen nog een andere voorband, dan kan (durf) ik de bochten wat sneller door. :)
 
K ben er dit weekend achter gekomen dat ze het wel erg professorisch gefixt hebben. Ze hebben helemaal niet aan schroefjes zitten draaien om de goede afstelling te krijgen, maar gewoon DOM de luchtinlaat onder de buddy met tape voor de helft dicht geplakt. Had ik zelf ook kunnen doen...voor € 45,= ben ik daar helemaal NIET te tevreden mee! :( En de carbs er nog even afgehaald; de klemmen om de carbs zaten heel slording vast (schots en scheef) en ook nog eens half verbogen ook...
Had ik nou toch maar even wat langer gewacht en hem naar Brons motoren gebracht...daar was het tenminste goed gefixt... Weer een negatieve stem op Motorport in Leek....
Wat kan ik hier nog aan doen behalve een "klaag-telefoontje" naar motorport????

Edit: En hij loopt nogsteeds erg warm, bougies waren nog steeds wit...wel een beetje minder dan eerst maargoed. Heb dus zelf de luchtschroeven wat verder in gedraait om hem wat rijker te zetten...
 
Laatst bewerkt:
heb jij de bus van de remreiniger wel eens gelezen ???
blijkbaar niet, tast kunstof en rubber aan staat erop |( |( |(

lekt ie dan niet, doet ie het later wel

Uhm uhm... Dit is kennelijk niet bij alle remreinigers hetzelfde... Op de bus die ik heb (Motip) staat dat het ook geschikt is voor remleidingen enzo... Dat is dus ook rubber!!

So,... take it easy! :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan