CB400F zonder ACCU verder maar hoe?

PB76

Die hard MF'er
10 nov 2009
325
0
Hoogerheide
Kan ik de accu vervangen van een cb door lucht? Door de draadboom uit te kleden en alle onderdelen die de accu laden weg haal.
Wat heb ik nodig om te kunnen :] zonder accu en wat kan er weg of moet er juist voor terug komen? Heeft er iemand ervaring hierin?
 
Je zou dit kunnen proberen: http://shop.motogadgets.nl/product_info.php?products_id=295&osCsid=69902fd0194f727938347af0218c07b0

In het sr500 topic onder brikken en klassiekerts is een user met een erg mooie sr500 met ervaring met dat ding:
Hallo allemaal,
Ook ik heb zojuist mijn project sr500 af. heb veel info van dit forum gehaald.
Volkomen onervaren (maar niet geheel a-technisch) 10 maanden geleden aan begonnen en eergisteren voor het eerst mee de weg op. Fantastisch..... wat een motor.
Gewoon een grote brommer met meer motorgevoel dan menig racemonster.
Het geluid is voor meneer agent wellicht wat te luid maar :9~ :9~ :9~
Nu nog op de een of andere manier een onopvallend km tellertje monteren (suggesties??)
want de originele vond ik minder mooi staan.
Heb er wat foto's bij gepost voor de liefhebbers.


groet,
Noud[afbeelding]

Je zou kunnen proberen om hem even te contacten.
 
Laatst bewerkt:
dan kan je toch net zo goed een normale kopen ?
en je kunt ook electrisch blijven starten


De bedoeling is denk ik een zo kaal mogelijke caferacer en dan valt de accu nogal op. Je ziet wel vaker, dat een caferacer op basis van een CB het driehoekje in het frame, waar achter een kapje de accu zit leeg heeft. Er zit dan b.v. een klein accu'tje in het kontje van de caferacer zit verstopt. Bij Choppers halen ze ook nog wel eens de startmotor er uit en bouwen de bobines in de vrijgekomen ruimte. Allemaal voor het kale frame. en veel CB's starten beter met een kick dan op de startmotor.
 
De accu wordt nogal eens vervangen door een electrolytische condensator van voldoende inhoud [(uF)] om ook met lichten aan (indien van toepassing) voldoende gelijkstroom te bufferen voor de ontsteking. Onverlichte fiets kan met een kleinere elco toe.

Ander/extra kunstje "uit de oude doos" is om de bedrading serieus te veranderen, verlichting op wisselspanning en alleen maar ontsteking, stoplicht & pinkers op de dan veel kleinere accu.

Hier waren eerder draden over; eentje teruggevonden:
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/92613/Condensator-ipv-accu-1.html

Jeugdige auto- en brommobielrijders plaatsen tegenwoordig terwille van afname-pieken door asociale doofmakende audioversterkers, hele F(arad)s, domweg parallel aan de accu.

http://www.metaseek.nl/search/nl/1/auto+farad
 
Klinkt allemaal heel technisch en komt er eigenlijk op te neer dat ik als ik zonder accu verder wil dus tog een gelijkrichter moet plaatsen. Ik heb gelukkig na wat zoeken een setje gevonden van mijn GL ex-project. Een gelijkrichter en een spanningsregelaar. Denk dat ik voor zo'n battery eliminator ga. Even kijken waar ik deze het best kan kopen.
 
Klinkt allemaal heel technisch en komt er eigenlijk op te neer dat ik als ik zonder accu verder wil dus tog een gelijkrichter moet plaatsen. Ik heb gelukkig na wat zoeken een setje gevonden van mijn GL ex-project. Een gelijkrichter en een spanningsregelaar. Denk dat ik voor zo'n battery eliminator ga. Even kijken waar ik deze het best kan kopen.
En waar wil je die condensator met opladen?
 
Levert de dynamo voldoende spanning op het moment dat je de kickstarter naar beneden trapt? Want als je er een accu in hebt zitten, dan levert die de spanning die nodig is om een vonk te maken.
 
Laatst bewerkt:
Bestaat dat nog steeds op voertuigen .... dynamo die eerst "veld" moet maken met een slok stroom uit de accu?

Je bedoelt alleen nog maar. Permanente mageneten voor dynamo's wordt al lang niet meer gebruikt. Met veldspoel is de dynamo namelijk perfect te regelen. Permanent magneten worden alleen gebruikt voor apparaten welke zo veel mogelijk stroom moeten produceren (windmolens en dergelijke)
 
Terug
Bovenaan Onderaan