CB400SF Vtec

mca2

Die hard MF'er
13 aug 2007
881
0
Centraal
Al een tijdje beleef ik veel plezier aan mijn kleine honda brikjes van 400 en 500cc. Ze trekken wel niet zo woest hard op als een 1000cc fiets maar zijn lekker licht, wendbaar en ze gaan niet mij aan de wandel.

Zo af en toe kom ik ook de moderne variant van mijn cb400f tegen, de cb400sf, ofwel super four. De latere modellen van na 1999 zijn voorzien van vtec, hebben ongeveer 50pk en leveren die bij 11.000 rpm, ofwel de spec1 of 2 (nc39) of spec3 (nc42). Nou is de nc42 ook niet echt licht meer met dik 190kg maar vooruit...

Ze zien er ook nog eens leuk uit:
photo.jpg

(zie verder ook CB400車種カタログ)

Om een of andere rare reden worden ze niet in Europa verkocht. Hier op het forum en op marktplaats kom je ze ook niet echt tegen, wel eens een oudere cb400sf tegen (nc31, 39) maar de vtec heb ik nog niet voorbij zien komen.

Kortom, wie heeft er een cb400sf vtec, hoe bevalt het en natuurlijk hoe krijg ik zo'n leuke motorfiets in de schuur?
 
Okok, bijdehandje...

Weet iemand of er een bedrijf is die deze dingen grijs importeert of kun je dit als particulier doen?
 
Ik ben in het bezit van een ouder type (nc31) Vind het zelf een erg fijne motor, en heb nog steeds geen spijt gehad van mijn keuze. Ben nu langzaamaan wel aan het zoeken naar wat zwaarders. (heb de mijne nu een kleine 3 jaar) Onderdelenvoorziening is via de officiele honda dealer geen enkel probleem, ik heb gewoon een complete partslist met exploded views en onderdeelnummers op mijn pc staan, dus is een kwestie van bestellen en dan is het er binnen enkele dagen.
Heb er tot nu toe in het wild behalve die van mij nog nooit een gezien, vind het wel jammer, want het rijd echt heerlijk!
SL380560.jpg
 
Laatst bewerkt:
Leuk dat de enige cb400sf-bezitter zich meldt in dit topic ;) Goed te horen dat onderhoudt geen probleem is in NL. Maar er rijden er inderdaad niet veel van rond in NL.

Bij onze oosterburen zijn er meer en is een handelaar die ze af en toe heeft staan: http://www.motorrad-wagner.com/angebote.php Maar dat lijken vooral wat oudere modellen en die klassieke kleurstelling in rood, wit en blauw is toch wel erg mooi.

Ik ben nu ook in contact met www.vwe.nl, eens kijken wat zij kunnen bieden.
 
Leuke fiets, maar kun je die gewoon naar Nederland importeren, zonder dat dat problemen geeft met keuring / kenteken?
 
Laatst bewerkt:
Leuke fiets, maar kun je die gewoon naar Nederland importeren, zonder dat dat problemen geeft met keuring / kenteken?

Dat is absoluut mogelijk. Makkelijkste optie is gewoon zo'n duitser kopen en die importeren. Dan hoef je niet helemaal naar Japan, en ben je geen geld kwijt aan verschepen. Gewoon met een aanhangertje even heen en weer.

Op marktplaats staat ook al een tijdje een 98er te koop.

Nampus
 
hey,
ik ben in gedachten ook met zo iets bezig
japanse nieuwe klassiekers
maar ik vrees dat als je zo 1 nieuw wil invoeren, je problemen kan hebben met de milieunormen die hier gelden.
die japanse 400cc markt is eigenlijk zeer groot en elk merk is hier wel in gespecialiseerd. zalig om zo eens rond te kijken
hebben jullie ook al eens gekeken op www.mobile.de
hier kan je er ook wel van vinden
grtz
tom
 
In Duitsland zitten volgens mij een paar importeurs maar dan voornamelijk van tweedehands spul. Maar het scheelt wel een hoop gedoe (aanschaffen in Japan, verschepen, invoeren, keuren). De vorige generatie CB400sf was volgens mij wat lastiger gekeurd te krijgen tegen de Europese emissie eisen, ik had ergens gelezen dat het laatste model daar beter in was. Ik ben nu aan't vragen in hoeverre vwe.nl mij kan helpen.

En het blijft zonde dat men in Europa pas van 500 a 600cc denkt dat het een motorfiets is (afgezien van alle scooters).
 
En het blijft zonde dat men in Europa pas van 500 a 600cc denkt dat het een motorfiets is (afgezien van alle scooters).

ik denk juist hetzelfde...
maar je ziet deze trend ook bij auto's; ze moeten alsmaar meer pk's hebben
heb ooit een suzuki gn 250 gehad. daar heb ik met veel plezier 45dkm op de teller gezet. had ocharme 22pk. maar wat deze ontbrak aan vermogen, compenseerde hij dubbel qua charme.
het enige dat ik zou willen qua vermogen, is dat je vlot genoeg mee kan bij de lichten en dat je een respektabele snelheid kan halen op de autostrade (110-120 tegen gezonde toerentallen)
ik denk nu ook wel dat in japan het verzekeringsgewijs aan te raden is om onder die 400cc klasse te blijven, anders betaal je jezelf blauw
in duitsland 'dacht ik' dat het geregeld was met de 100pk-regeling
grtz
tom
 
Ik snap de ware pk hype ook niet helemaal, ik heb nu een gsr 600 met 98 PK, en om eerlijk te zijn driekwart van de tijd moet ik blij zijn als ik eenderde ervan benut. Dit omdat ik graag mezelf alsook de motor heel wil houden. Laat staan als je 150+ PK ter beschikking hebt, ik geloof niet dat je daar veel van op de openbare weg gebruikt.

Komt verder bij kijken dat ik wil genieten van het motorrijden, dat een samenspel van mens, machine en omgeving is. Ik heb dus geen zin om constant met 200+ met de hartslag in mijn keel overal langs te flitsen, en achteraf te bedenken, ben ik niet ergens geflitst?

Begrijp me niet verkeerd, af en toe eens hard rijdne is best leuk, echter het relaxt cruisen bevalt mij meer.

Ik vind de lichtere markt, ook zeer interessant. Echter het aanbod is nihil.
 
Met invoeren naar hier kijken ze toch niet naar milieunorm?
Als zo'n motor een duits kenteken heeft, kijken ze toch gewoon of hij aan eisen qua verlichting en dergelijke voldoet?
Ze kijken bij zulke import toch totaal niet naar uitstoot.

Wat de motor zelf betreft vind ik het enige nadeel de toerentallen. Heb ondertussen al een tandje groter voorop en nog steeds zit je bij 120 in 6 al aan 7000 rpm. daar staat tegenover dat de motor daardoor op de snelweg nog wel lekker vlot is met inhalen.

Nampus
 
Laatst bewerkt:
Met invoeren naar hier kijken ze toch niet naar milieunorm?
Als zo'n motor een duits kenteken heeft, kijken ze toch gewoon of hij aan eisen qua verlichting en dergelijke voldoet?
Ze kijken bij zulke import toch totaal niet naar uitstoot.

Wat de motor zelf betreft vind ik het enige nadeel de toerentallen. Heb ondertussen al een tandje groter voorop en nog steeds zit je bij 120 in 6 al aan 7000 rpm. daar staat tegenover dat de motor daardoor op de snelweg nog wel lekker vlot is met inhalen.

Nampus

bij duitse import zal dit idd niet zijn dat ze naar uitstoot kijken. in de eu denk ik dat het allemaal hetzelfde is. bij japanse import denk ik dat dit wel gebeurt

dat van die toerentallen geef ik je volledig gelijk. moest ik nieuwe ketting en tandwielen laten steken, ga ik ook iets doen aan de verhoudingen. ik zit momenteel aan 6000toeren bij 120. ook merk ik dat ze bij de huidige 600cc-klasse niet echt verbetering brengen; meer toeren voor meer acceleratie en hernemingen, maar rustig tegen een beschaafd toerental cruisen zit er dan wel niet meer in. bv de diversion 600; 5500 toeren bij 100km.
de v-strom 650; 5500 bij 120km. ok, een viercilynder maakt meer toeren dan een 2cilynder, maar ik vind dit er toch wel over gaan.

grtz
tom
 
Goeiemorgen, OMA! :+

'k Ben ook wel nieuwsgierig naar de CB400SF NC42 als opvolger voor m'n CB-1 NC27.

Weet iemand of de NC42 ergens in NL in 't echt te zien is? Als ik naar de foto's kijk denk ik dat de zit op de NC42 wat minder sportief is dan op m'n CB-1. :(
 
Opzouten, OMA! :+

Toch nog een keer proberen of iemand iets te melden heeft over de CB400SF NC42 (zie hierboven). :? Bijvoorbeeld over het verschil in zitpositie tussen deze fiets en de CB-1.
 
ik denk dat je in je eigen vorig bericht hierzo de nagel op de kop hebt getikt...
terwijl de cb1 sportief -touristisch is bedoeld zal de cb400sf meer de touristische kant opgaan...
ik denk qua motorkarakter dat ze elkaar niet veel ontlopen
grtz
tom
 
Ik ben in het bezit van een ouder type (nc31) Vind het zelf een erg fijne motor, en heb nog steeds geen spijt gehad van mijn keuze. Ben nu langzaamaan wel aan het zoeken naar wat zwaarders. (heb de mijne nu een kleine 3 jaar) Onderdelenvoorziening is via de officiele honda dealer geen enkel probleem, ik heb gewoon een complete partslist met exploded views en onderdeelnummers op mijn pc staan, dus is een kwestie van bestellen en dan is het er binnen enkele dagen.
Heb er tot nu toe in het wild behalve die van mij nog nooit een gezien, vind het wel jammer, want het rijd echt heerlijk!
[afbeelding]


Da's een mini Big One ! !

Mooie brommert. Ben benieuwd of je een VTEC vind.

Succes!

8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan