CB400t '78 loopt niet lekker stationair

Saartje

MF'er
15 mrt 2004
57
0
Nmgn
Voor het eerst zelf op m'n 400je gereden na gister m'n rijbewijs gehaald te hebben... krijg ik acuut problemen! Ik dacht eerst dat het aan mijn rijstijl lag (koppeling te snel loslaten of in de verkeerde versnellign rijden) dat de motor steeds afsloeg bij lage snelheden/toeren. Maar na ff stilstaan en de motor laten lopen bleek dat-ie stationair niet blijft lopen. Dus wat aan de benzinetoevoer geprutst maar daar werd het niet beter van. Of ik laat 'm stationair 4000 toeren lopen dan blijft-ie het wel doen |( , lager afgesteld gaat-ie steeds slechter lopen en slaat dan af. Dus mijn eerste ritje was vooral veel tussengas geven om de motor aan de praat te houden en dus 1 op 13 rijden :(

Weet iemand waar dit aan zou kunnen liggen? Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitgelegd heb, ben technisch niet zo heel sterk...
 
Carb's effe laten afstellen,of de stationairstelschroef (zon dikke knop die tussen de carb's omhoog steekt) iets indraaien zodat stationair iets wordt verhoogd.. ;)
 
Hoi Saartje,

Ik heb de foto van die CB 400 T gezien, en dat motortje ziet er gewoon nog heel erg fris uit voor zijn leeftijd :} .
Ik denk ook dat het aan de afstelling van de carburateurs ligt (stationairsproeier) of dat er vuil in de carburateurs zit.
Het sleutelen aan zo'n motor is nog niet echt heel eenvoudig.
Een werkplaatsboek kan veel hulp bieden.
Er is hier op dit forum een werkplaatsboekentopic, misschien vindt je 'm hier.
Het is zo wie zo wel slim om als je zo'n soort motortje gekocht hebt alles even goed na te lopen, met name de remmen + remolie (remolie even vernieuwen), bougies (vernieuwen, de oude stop je in je tasje voor pech onderweg), motorolie + oliefilter (even vernieuwen), contactpuntjes even vernieuwen oude stop je in je tasje voor pech onderweg *of is dit al eentje met CDI ontsteking?*, luchtfilter (uitblazen met compressor of beter even vernieuwen), banden, even kijken hoe oud ze zijn, ouder dan 10 jaar heb je veel kans op scheuren t.g.v. uitdroging, dan beter even vervangen, ook ventiel laten vervangen + even balanceren, je hoeft geen dure Michelins, een stel Maxiss bandjes zijn goed genoeg voor zo'n ding. Er staat een code in de band en lui die verstand van banden hebben kunnen zo zien hoe oud je bandjes zijn.
Tenzij je van de vorige eigenaar weet dat die alles nagekeken heeft.
Je voorkomt dan onverwacht stilstaan of teveel motorslijtage door rijden met oude olie/oud olifilter of oud luchtfilter of ongelukken door oude uitgedroogde banden, en zeker als misschien nog wat onzekere beginnende motorrijder is het lekker te weten dat je vertrouwd kunt :] en op je motortje kunt rekenen.

mytime
 
Uitkijken met stationair-gas schroef, "vast-draaien"(=harder) kan bij veel carburateur-typen de schroefdraad in het lichtmetaal mollen, stukwringen onder druk van de gasschuif(-veer).
Doe dit altijd bij afgezette (warme) motor; gas open en die schroef een flinke slag "vaster" en daarna gas los, starten, vervolgens de nu te hard lopende motor door "losser" draaien van de stationair-schroef heel langzaam in toerental laten zakken tot het gewenste punt.
 
Waarschijlijk idd sproeiers verstopt, als hij maar 400 t. blijft draaien heeft het stellen aan de stationair schroef ook weinig zin.

Kom es langs in Zoetermeer, halen we de carbs eraf en maken deze schoon, stellen de carbs weer synchroon en ploffen maar!
 
Leuke inlognaam heb ik he!? ;)

Ten eerste gefeliciteerd met je rijbewijs!!! Helaas zijn de carbs van de Honda twins uit die tijd ontiegelijke ondingen. Het zijn zogenaamde constant vacuum (CV-)carburateurs. Verbruik 1:13 en een top van 130 a 140 is min of meer normaal begrijp ik uit verschillende verhalen op het forum en is ook mijn eigen ervaring. :(

Zie ook bijv. cb400n loopt slecht

Het beste is de carbs uit elkaar te schroeven, schoon te maken en vooral op de staat van de air-cut-off-valves te letten (zie aangegeven topic). Ook synchroniseren is erg belangrijk bij twins. Kijk ook eerst eens of je luchtfilter nog een beetje schoon is.

Succes en als er wat is, mail me maar! Ik heb by the way ook een werkplaatshandboek van de cb400n (= bijna gelijk aan cb400t) en een scanner! ;) :9 Ik ga niet het hele boek voor je inscannen, maar af en toe een plaatje is wel ok.

groeten, Jesse
 
Hoi CB400T,

Ik heb een ouwe CB 450 K1 DOHC motor uit 1969, die momenteel niet rijdt. (ik rijdt momenteel op 'n CB 650 z van '80 zo'n viercilinder, die zijn wat betrouwbaarder dan die ouwe CB450 K1's.)
Dat ding was echter wel wat zuiniger dan 1 op 13, zat ergens bij de 1 op 16.
Dat zou ie dus moeten kunnen halen, want ik schroefde nog wel redelijk stevig aan het gashandle van die K1.
Ik heb die CB 450 K1 nog steeds, is echter een restauratie geval, wil 'm in de nabije toekomst ns onder handen nemen, echt klassiek geval met trommelrem voorin nog en chromen zijkantjes op de tank... :)
Inderdaad die carbs behoeven aandacht.
Het zal met die 78'er CB 400 T nog wel wat meevallen denk ik, maar met de rammelende tweecilinders wil de carburateur nog wel eens verslijten door al die trillingen van het motorblok (gasnaald zit dan te ruim door rammelen).
Dat kan ook problemen opleveren, maar niet bij stationair (wel bij trekken, vermogen onderin niet voldoende, kan topsnelheid niet halen door afsmoren door te rijk mengsel).
Affijn eerst maar eens normaal proberen af te stellen + schoonmaken die handel, voordat de carbs gereviseerd worden, en dan zal hij wel goed + zuiniger lopen denk ik, want dat motortje ziet er niet uit alsof ie heel veel gereden heeft in zijn leven. Als het zo'n zuiplap :+ blijft, heb je ook nog kans dat het luchtfilter te dicht zit. Dan gaan ze ook wat meer verbruiken en wat afsmoren bij hogere snelheden. Hij creert onderdruk als de zuiger omlaag gaat, en als ie dan geen lucht kan krijgen dan trekt ie maar wat meer benzine naar binnen, zo is de aard nou eenmaal van zo'n beestje ;) .

mytime
 
Laatst bewerkt:
Hoi, ben een weekje weg geweest, en gister pas weer in de buurt van de garagebox gekomen: het bleek dat de chokekabel is blijven hangen, dus ik heb constant met de choke vol open gereden :?
Dus nu de hele kabel eraf gehaald en morgen even een nieuwe kabel halen dan wel bestellen. En in de tussentijd hopen dat het nog lang zomer en warm blijft...

Een werkplaatsboek kan veel hulp bieden.
Yep die heb ik.

Heb inderdaad al de motor wel een keer goed nagelopen, alleen de remmen moet ik nog naar kijken. Achterrem is prima, voorrem niet echt. Maar dat komt misschien ook wel omdat er soms een beetje voorvorkolie lekt, dus daar laat ik binnenkort iemand anders naar kijken (tips, adressen?).

Heb in ieder geval een mooi stuk gereden gister, beviel me een stuk beter met een motor die wel blijft lopen als je stilstaat voor het stoplicht of terugschakelt voor een bocht...
 
Hoi, ben een weekje weg geweest, en gister pas weer in de buurt van de garagebox gekomen: het bleek dat de chokekabel is blijven hangen, dus ik heb constant met de choke vol open gereden :?
Dus nu de hele kabel eraf gehaald en morgen even een nieuwe kabel halen dan wel bestellen. En in de tussentijd hopen dat het nog lang zomer en warm blijft...

Ik wilde net voorstellen om je choke eens te controleren :P Ik kwan nl. net thuis van een tochtje met ongeveer dezelfde symptomen, een steeds afslaande motor onder de 1500tpm en moest hem steeds handmatig boven deze toeren hoeden.
Bleek het dat ik onderweg (blijkbaar :? ) per ongeluk de choke half open had gezet |( |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan