CB450 K0 Black Bomber, een supersports uit 1966

  • Onderwerp starter Anoniempje931
  • Startdatum

Het schrijven van een gedetailleerd verhaal over de assembla

  • Ja, ga door, ik kijk uit naar de volgende uiteenzetting.

    Stemmen: 63 92,6%
  • Tsja, ik lees het, maar waarom niet wat beknopter ?

    Stemmen: 5 7,4%
  • Nee, laat maar een filmpje zien van het eindresultaat.

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    68
Inmiddels staat er weer 5000 km extra op de bomber-teller, (mechanisch) geheel probleemloos. Wel gaat de buddy doorzitten, het schuim is erg slecht aan te worden. Op zoek dus naar een bedrijf die de buddy weer comfortabel kan maken. Ook moet ik de accu, sinds het vervangen van de rotor, steeds aan de druppellader hangen, de magneten zijn wat zwakker dan de vorige. De rotor had ik vervangen in de winter om te reviseren (starttandwiel moet worden vervangen).

Ah, net over gehad in een lithium accu topic.
Begin dit jaar heb ik de accu in mijn CL360 moeten vervangen, en ik ben nu omgegaan op een MotoBatt accu ( met bijbehorende lader ) , en dat bevalt echt heel erg goed !
Onwijs veel startcapaciteit en het motortje loopt ook echt beter ( omdat de ontsteking over de accu gaat )
Echt waar, ik ben helemaal om, als er meer accu's kapot gaan worden die allemaal vervangen door MotoBatt's.
Ook meteen het bijbehorende ladertje erbij kopen, is een superfijn ding en ook meteen een ingebouwde druppellader, je kan hem er dus gewoon aan laten hangen, de lader regelt alles. Is ook echt iets voor jouw 450, zeker als de ontsteking nog orgineel is....?
De specialist in Amerika raadde het aan. common-motor.com , fijne vent :)
 
Dank voor de suggesties voor de buddyseat. De rotor is een ander dingetje. Er zat een motobatt in (2 maanden) die de gelijkrichter heeft gesloopt, en vervolgens wat andere lampjes heeft meegenomen (hoge laadspanning met de oude rotor, daar kunnen de motobatt accu's niet tegen). Op dit moment sta ik in een tweestrijd, enerzijds het behoud van originaliteit, dus met gelijkrichter en loodaccu, anderzijds met een spanningsregelaar, een motobatt. Echter is het opgewekte vermogen van de dynamo nu te laag om de accu op spanning te houden, welke richting ik ook kies, dat zal eerst moeten worden aangepakt.
 
Laatst bewerkt:
Ah, dus de 450 heeft net als de CB77 geen spanningsregelaar ?
Daar had ik helemaal nog niet aan gedacht, stom. De CL360 heeft dat dan weer wel..
Is zo'n soort ouderwetse spannings regelaartje dan niks ? De CB360 en 350 zullen precies zo'n zelfde spanningsregelaar hebben, daar is denk vast nog wel NOS aan te komen.
Als je wil kan ik wel even foto's maken en even opmeten, ik gok zo even uit me hoofd dat het ding zo'n 7cm lang is en iets van 4cm breed, zit vast met 2 boutjes. ( of 1.... ? ) En volgens bij ook maar verbonden met 1 draad, deze zal de gehele kabelboom op dit punt gewoon afregelen. Uit me hoofd houd die hem van mij op 13.2 volt.
Rotor, en ontsteking etc. is allemaal vrijwel gelijk aan die van de cb77.
Nu ik het er zo over heb... ik denk dat ik het ook lekker ga monteren op de cb77 :)
 
Ah, dus de 450 heeft net als de CB77 geen spanningsregelaar ?
Van alle CB450's in de serie van de K0 t/m de K7 heeft alleen de K0 geen regelaar, wat dat betreft zou ik een regelaar van een K1 kunnen inbouwen.
 
Ja, ze hebben dat natuurlijk niet voor niets toegepast op de latere modellen.
Technisch gezien is een regelaar natuurlijk beter als geen regelaar, ik denk dat we die mening wel delen.

Dan is de keuze inderdaad lekker aan jezelf, als je problemen ondervind die je waarschijnlijk kan voorkomen MET een regelaar is de keuze naar mijn inzien snel gemaakt. Orginaliteit is leuk, maar een betrouwbare fiets is nog leuker.

Op mijn CB77 zit trouwens de bekende 'mod' met de lichtschakelaar, klein licht, maar met alle spoelen die stroom leveren aan de accu.
De regelijkrichter/diode had ik direct al vervangen door een moderner en efficienter exemplaar.
Het is gewoon een bekend probleem bij Honda's uit die periode, de stroomvoorziening is te minimaal, en met de jaren word dat gewoon niet beter.

Ik zou er zelf lekker een regelaar inbouwen, liefst natuurlijk een oud model zeker in jouw geval, en dan gewoon zorgen dat je het zonder radicale aanpassingen kunt monteren of verwijderen.
Ik denk dat als je op de hoofd+ van de kabelboom ergens een dubbel vrouwtje monteerd, dat je dan met 1 extra draadje van de regelaar klaar bent. Dat zal waarschijnlijk de grootste aanpassing zijn, nou nou...
Voor het regelaartje is vast wel een plekje te vinden.
Ik zou toch eens kijken voor een regelaar van een CB350/360, ik denk dat dat best gaat werken op jouw fiets.

instant edit : Ik zit net effe te kijken, maar de CL360 en CB450 volt regelaar zijn letterlijk hetzelfde model... lol.
Wel zit het aangesloten met 3 draden, ik dacht maar 1.... hmm..
Het lijkt erop dat er nog 'zat' NOS modelletjes te koop zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan