CB450 K0 Black Bomber, een supersports uit 1966

  • Onderwerp starter Anoniempje931
  • Startdatum

Het schrijven van een gedetailleerd verhaal over de assembla

  • Ja, ga door, ik kijk uit naar de volgende uiteenzetting.

    Stemmen: 63 92,6%
  • Tsja, ik lees het, maar waarom niet wat beknopter ?

    Stemmen: 5 7,4%
  • Nee, laat maar een filmpje zien van het eindresultaat.

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    68
Goed om jou weer hier te zien SS400! Een chlooroplossing gebruiken tegen bacteriegroei in vorkolie? Daar wil ik meer van weten.
 
Toen ik de voorvorkpoten demonteerde en de olie aftapte, was de olie uit de rechter poot redelijk helder, de olie uit de linkerpoot daarentegen niet. De olie was donkergrijs, en stonk verschrikkelijk. Dit wordt veroorzaakt door bacteriën, en dus zal je de hele poot en alle onderdelen goed moeten schoonmaken en ontsmetten om te voorkomen dat dit weer gebeurd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Inmiddels staat de CB450 K0 weer klaar voor het volgende seizoen, maar zal de aandacht moeten delen met de eindelijk opgebouwde CB400f uit 1974.

Er is niet veel gedaan aan de CB450, nieuwe vloeistoffen (motorolie en voorvorkolie), starter gereviseerd, en elektrisch een paar dingetjes aangepast. De CB400F daarentegen was een lastige klus, en uiteindelijk, inclusief tussenpozen, heeft het meer dan 12 jaar geduurd voordat deze rijklaar is. Een uitgebreid verslag van de opbouw staat beschreven in deze thread (www.vintagehondatwins.com).

DSC_2995_s.JPG

ca68ba4c-eab5-4212-b36a-3ed7cb884e76.jpg
 
Laatst bewerkt:
Na het reviseren van de starter motor startte de CB450 niet zoals dat hoort. Dus vanavond op de brug om de oorzaak te zoeken.

25aed6fe-56eb-4c00-8976-0d840f93de1c.jpg


Met een achteras van aan C77'64 en een oliefilter klem kom je er wel.

39e8f8e1-6d3c-4dfc-8161-90d55c42d0e2.jpg


Na een avondje sleutelen blijkt de centrering van de starter op de dynamo rotor is afgebroken, waardoor de starter krans los zit, hierdoor grijpt de starter niet goed aan. Gelukkig zaten alle schroeven er nog wel in.
 
Na revisie van rotor ook even de startmotor zelf aangepakt. Volledig gedemonteerd, schoongemaakt, voorzien van nieuwe koolborstels, gesmeerd, en gemonteerd. Het aankomende seizoen weer een goed werkende starter.

Gelukkig had ik nog een paar reserve starters voor spares. Wie wat bewaard, heeft wat :)

38a81af7-61e1-4e22-89af-c12cc4daf8d7.jpg
 
Laatst bewerkt:
Na een avondje sleutelen de startmotor weer ingebouwd, dynamo teruggebouwd en alles getest. De startmotor draait nu mooi rond, je hoort en voelt dat het allemaal wat soepeler gaat.

f01c8643-9183-4f8a-a306-ba3660169168.jpg


Nu de motor toch op de brug staat gelijk even wat andere zaken aangepakt, . Er zaten nog RVS boutjes op de kleppendeksels omdat de originele bouten bij de verzinker lagen, die zijn imnmiddels weer terug, dus de tijdelijke RVS oplossing kan er weer uit.

732d3603-6a83-4c39-bc29-206071541ab8.jpg


Het contactslot was wat haperig, en de bedrading in de koplamp kon ook wel wat aandacht gebruiken. Alles is nog origineel, en dus scheurt hier en de daar de verharde PVC shelding een beetje, Dat lijdt (nog) niet tot problemen, maar toch maar even nakijken of de bedrading zelf nog goed is. Op de beschadigde stukken wat grijze tape gewonden zodat de bedrading niet open schuurt, en tegelijkertijd de doorvoeren wat (nog) gladder gemaakt. Ook de km- en toerenteller kabel zijn nog dezelfde als in 1966 gemonteerd, en dat is te zien. Ze zijn echter nog niet aan vervanging toe, wel ga ik proberen om e.a. te repareren. Er ligt een nieuwe kabelboom en kabels klaar, maar als je het ene doet moet je het andere ook doen, en dat wil ik eigenlijk nog niet. Voor je het weet ben je bezig met een totale restauratie, en dat stel ik zo lang mogelijk uit.

aaa649ee-45b7-47f5-98d4-f910847645fb.jpg


Dit jaar zal ik wat meer rijden op de CB400f, zodat ik de CB450 wat ga ontzien. Mischien volgend jaar wat ingrijpendere werkzaamheden, maar steeds die twijfel want de fiets is tenslotte maar 1 keer origineel.
 
Dit blijft toch echt wel een van de betere topics hier op MF!

Gelukkig had ik nog een paar reserve starters voor spares. Wie wat bewaard, heeft wat :)

38a81af7-61e1-4e22-89af-c12cc4daf8d7.jpg
Het is eigenlijk een beetje voorbarig, maar mag ik even meesurfen op jouw kennis en ervaring? Ik heb zelf een CB450 die al heel lang op aandacht wacht in de schuur van m´n ouders. Nu we onlangs een huis hebben gekocht met sleutelruimte (moet ik wel eerst nog wat inrichten) is het tijd om de CB samen met een paar andere projecten hierheen te halen.
De CB450 is een bitza. Het blok is effectief K0 net zoals een deel van de andere delen. Maar alles zat (en zit) in een meer recent frame toen ik hem kocht. Paar jaar geleden wel een K0 frame gekocht en wat andere K0 delen met het idee de fiets op te knappen als een misschien niet 100% correcte maar in elk geval wel als een tijdsoriginele.

Op het blok zit duidelijk een niet originele startmotor en nu zag ik toevallig deze advertentie op marktplaats
≥ Honda CB450 onderdelen — Onderdelen | Oldtimers — Marktplaats

Blijkbaar werden er zowel Denson als Mitsuba startmotoren gebruikt? Zijn die vrij uitwisselbaar of is dat gelinkt aan bijv. motornummers? Is het ene type superieur tov het andere? Wat advies is welkom.

Motor liep bij aankoop, maar niet netjes en zal wel de nodige kms hebben gelopen. Zijn er nog onderdelen uit het marktplaats lijstje waar ik goed aan doe om alvast aan te kopen?
 
Dank je voor de heads-up !

Foto 11 uit de advertentie is geen BB startmotor (bij de BB startmotor lopen de bouten die de voor en achterzijde bijeen houden door de startmotor heen ipv erbuiten). De andere startmotor uit de advertentie (foto 10) is mijn inziens ook geen BB onderdeel, het ljkt mij een CB72/77 startmotor.

Ik kan helaas niet beoordelen of je onderdelen nodig hebt uit de advertentie, ik weet niet wat je wel en niet hebt.
 
Laatst bewerkt:
Foto 11 uit de advertentie is geen BB startmotor (bij de BB startmotor lopen de bouten die de voor en achterzijde bijeen houden door de startmotor heen ipv erbuiten). De andere startmotor uit de advertentie (foto 10) is mijn inziens ook geen BB onderdeel, het ljkt mij een CB72/77 startmotor.
Bedankt voor de snelle reactie! Jammer maar helaas, dan zoek ik rustig verder. Vroeg of laat kom ik er wel eentje tegen
 
Dit blijft toch echt wel een van de beter

Blijkbaar werden er zowel Denson als Mitsuba startmotoren gebruikt? Zijn die vrij uitwisselbaar of is dat gelinkt aan bijv. motornummers? Is het ene type superieur tov het andere? Wat advies is welkom.

Motor liep bij aankoop, maar niet netjes en zal wel de nodige kms hebben gelopen. Zijn er nog onderdelen uit het marktplaats lijstje waar ik goed aan doe om alvast aan te kopen?

Van mijn CB77 heb ik ook zowel een Denson als een Mitsuba startmotor liggen.
Geen idee wat het verschil is, of wat de reden is waarom Honda 2 leveranciers had.
Of er is sprake geweest van een overname, wie het weet mag het zeggen.
Ik zou er niet teveel achter zoeken, tenzij je gewoon echt nieuwgierig bent.
Ik gok wel dat Denson (of was het nou alleen Denso?) ouder is als Mitsuba, aangezien op mijn CL360 ook een Mitsuba startmotor zit.
Dus wellicht heeft Mitsuba Denso overgenomen, maar dan speculaas ik maar wat.
 
Hoi Ed, jij ook hier. Mooie CB750 ook, prachtig !

Honda had en heeft altijd al een dual / mult supplier stategy gehad van onderdelen die Honda zelf niet maakte / maatkt (toeleveranciers), zo ook voor de startmotors. De km/toerentellers is daar ook een goed voorbeeld van, net als contactpuntjes (eigenlijk alle electrische onderdelen).

Kwaliteit, leverbaarheid en prijs zijn de redenen dat e.a.door elkaar zijn gebruikt. Kon de een niet leveren, was de kwaliteit slechter of het werd te duur, dan werd gewoon de andere leverancier ingezet.
 
Laatst bewerkt:
Hehe, dankje,

Ja, ook weer aanwezig na een tijdje afwezig te zijn geweest. Beetje druk gehad met eigenlijk vanalles.
In de tussentijd niet veel bijzonders gedaan ofzo.
Me oude CB50 heb ik helemaal omgebouwd en voorzien van een 125twin blok (lol, ik heb hem nog niet de sporen durven geven, maar als je naar het gas kijkt rij je al 90, hij zou naar schatting 160 moeten halen, haha) En een CL360 opgeknapt, maar misschien was dat al bekend ? Weet eigenlijk niet meer of ik daar over heb geschreven.

Net nog even de startmotortjes bekeken, en 1 daarvan was in ieder geval gemaakt door Denso, het bekende Nippon Denso wel te verstaan.
De andere zag ik geen plaatje op, misschien dat dat ergens los in de doos ligt, maar er staat me bij dat daar een rood typeplaatje opzat van Mitsuba. Van Denso is het plaatje blauw.
 
Inmiddels de brug weer volgezet met het volgende project, een Honda CD50, zeg maar een kleine "bomber". Brommer gekocht toen ik 16 was, en na jaren erop te hebben gereden, opgeborgen op zolder. Blok is een paar jaar geleden opgebouwd uit nieuwe onderdelen (alleen carters zijn gebruikt).

1bd14bb4-1354-4812-a288-c27da96a74e0.jpg

Eigenlijk geen project, meer een bouwdoos. Behalve de voorvork dan, die heeft echt even aandacht nodig. De olie die erin zat stonk verschrikkelijk, en bovendien waren de keerringen lek.

Dit is nog een foto van vlak voor het opbergen:
.jpg

Inmiddels wel een originele buddy op de kop weten te tikken :)
 
Laatst bewerkt:
Leuk ding zeg, jaren geleden zag ik eens een CD175 te koop staan, volgens mij ook met zo'n geperst frame. Prachtig ding, had alleen geen plek, en teveel dingen aan de hand...
Wel leuk dat je je brommer nooit heb weg gedaan, dat kunnen er niet veel zeggen :)
Zit er al een kenteken op ?
 
Uiteraard, toen wel meteen laten schouwen om daarna weer uit elkaar te halen. Er was toen gewoon geen plek in de garage, kinderfietsen, tuinmeubilair etc. Zo heb ik ook nog een PC50 op kenteken liggen in onderdelen. Als ik nog eens tijd over heb....
 
Grappig, ik heb ook nog een pc50 staan. Het 'dieseltje' onder de brommers *D
Maakt totaal geen toeren maar heeft best wat trekkracht.
Blokje schijnt nogal gevoelig te zijn voor opvoeren, je hebt zo een verbrande uitlaatklep als ik de verhalen mag geloven.

Ik heb nog een blokje over zelfs van dat ding, ooit met het eraf halen van het vliegwiel brak de spie af, die dus mooi in de krukas is blijven zitten. En haal die er maar eens uit... toen kon ik dat allemaal nog niet.
Toevallig toen 2 dorpen verderop een gereviseerd blokje kunnen kopen voor heel weinig, de beste man die het blokje gereviseerd had was overleden.

Ik heb in die tijd ook nog heel veel rondgezocht naar een PS50, maar die vond je toen ook al niet.

Ik heb trouwens een gekopieerde versie van het werkplaats handboek, dus mocht je wat willen weten...
 
Ik ben eigenlijk al een hele tijd op zoek naar een Novio 50cc viertaktje. En dan het liefst een oranje. Om mee naar m'n werk te rijden. Vroeger had ik er namelijk ook 1, en die deed het echt geweldig, dat kleine viertaktje was onverslijtbaar. Mochten jullie er 1 weten, liefst met kenteken, schroom niet me een berichtje te sturen. 🙂
 
Dank je voor je aanbod Ed, ik ben echter al voorzien. De mijne heeft een bovenliggende nokkenas, aluminium, draaiend in een aluminium kop (wat best wel bijzonder is !). Jaren geleden heb ik de PC50 gebruikt voor ww-verkeer, 40 km per dag. Reed netjes 45-50 km per uur, en super zuinig (maar er ging ook niet veel in het tankje, dus nog steeds 1 maal per 2 a 3 dagen tanken).

Helaas, ik weet geen novio'tje te koop.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben eigenlijk al een hele tijd op zoek naar een Novio 50cc viertaktje. En dan het liefst een oranje. Om mee naar m'n werk te rijden. Vroeger had ik er namelijk ook 1, en die deed het echt geweldig, dat kleine viertaktje was onverslijtbaar. Mochten jullie er 1 weten, liefst met kenteken, schroom niet me een berichtje te sturen. 🙂
Wat ? Geen Novio'tjes meer te vinden ? Een jaar of 10 geleden stonden er nog zat te koop.
Anders moet je eens kijken op het 4takt forum, of specialisten in de kleine Honda'tje, tegenwoordig is dat 4taktwinkel.nl , maar vroeger was dat nog gewoon Joop Matser. Hij importeert veel honda spul, ik heb hem mijn kentekens laten regelen voor mijn cb77 en cl360. Ik denk dat je het eens aan hem moet vragen, kan niet anders dat hij heel veel contacten heeft..
Moeilijk voor te stellen dat het niet meer te vinden is, maar als jij het zegt...
 
Dank je voor je aanbod Ed, ik ben echter al voorzien. De mijne heeft een bovenliggende nokkenas, aluminium, draaiend in een aluminium kop (wat best wel bijzonder is !). Jaren geleden heb ik de PC50 gebruikt voor ww-verkeer, 40 km per dag. Reed netjes 45-50 km per uur, en super zuinig (maar er ging ook niet veel in het tankje, dus nog steeds 1 maal per 2 a 3 dagen tanken).

Helaas, ik weet geen novio'tje te koop.

Hehe, ik weet nog toen ik voor het eerst met de pc50 bezig was.. even het luchtfilter vervangen en de carb. reinigen... een gaatje van 9mm _O-
Haha, en dat gasschuifje dan ook... mooi spul.
Vreemdste vond ik wel de sproeier, nooit eerder gezien, maar dat zit dan dus gewoon op zijn plek geklemd met een rubbertje...
Ik denk dat dat met de benzine van tegenwoordig wel een flink zorgen punt is, het rubber vergaat waar je bij staat.

Zo had ik vorig jaar het benzinekraan rubber van de CL kapot, gewoon vergaan, keihard, droog en scheuren erin, en de benzineslangen, ook van rubber, brokkelde aan de uiteindes uit elkaar.
Wel bizar, eigenlijk nooit problemen gehad met de 'benzines van tegenwoordig' , maar zoiets had ik nog nooit eerder gezien.

Ik zit er al aan te denken om een ethanol-uit-benzine-extractie-dinges te maken.
Moet ik gewoon eens proberen.
 
Tegenwoordig vervang ik alle O-ringen die in aanraking komen met benzine door Viton O-ringen (standaard materiaal is NBR), geen last meer van ethanol houdende benzine. Voor een brommertje is het nog redelijk simpel, maar voor de CB400f was het wel een klus om alles te vervangen.
 
Inmiddels staat er weer 5000 km extra op de bomber-teller, (mechanisch) geheel probleemloos. Wel gaat de buddy doorzitten, het schuim is erg slecht aan te worden. Op zoek dus naar een bedrijf die de buddy weer comfortabel kan maken. Ook moet ik de accu, sinds het vervangen van de rotor, steeds aan de druppellader hangen, de magneten zijn wat zwakker dan de vorige. De rotor had ik vervangen in de winter om te reviseren (starttandwiel moet worden vervangen).
 
Terug
Bovenaan Onderaan