CB450S

Heeft jullie CB450 een startbeveiliging op de standaard ?
Die van mij niet....
Kwam ik vandaag achter toen ik de motor startte toen deze nog op de standaard en (blijkbaar) in de versnelling stond. Motor ging er vandoor terwijl ik er nog naast stond :+
Als je zoiets leest denk je altijd dat zal mij niet overkomen. Wel dus.
Lijkt me toch sterk dat dit origineel niet op de een of andere manier beveiligd zou zijn ?

Schade valt gelukkig heel erg mee, alleen een afgebroken koppelingshandle en het kettingwiel/dynamo deksel een beetje geschaafd.

Verder heb ik van het weekend olie en een filter gehaald. Olie is BelRay EXP 10W40 halfsyntheet. Dat is wel goed voor deze motor toch ? Gebruik ik ook voor de VFR, dus dat is dan wel handig.

Ben ook nog een beetje met het uitlaatprobleem bezig geweest. Kan er op zich wel mee rijden nu, maar hij maakt een beetje veel lawaai. Niet zo veel als de gemiddelde motor met open uitlaten, maar mij toch te veel. Ben bij een sloperij geweest, maar daar hadden ze ook geen uitlaten. Nieuwe vervangingsuitlaat is me voorlopig nog even te duur. Het plan is nu om de dempers eraf te slijpen en er dempers van een andere motor op te lassen.

Goed idee ?
 
Laatst bewerkt:
Heeft jullie CB450 een startbeveiliging op de standaard ?
Die van mij niet....
Kwam ik vandaag achter toen ik de motor startte toen deze nog op de standaard en (blijkbaar) in de versnelling stond. Motor ging er vandoor terwijl ik er nog naast stond :+
Als je zoiets leest denk je altijd dat zal mij niet overkomen. Wel dus.
Lijkt me toch sterk dat dit origineel niet op de een of andere manier beveiligd zou zijn ?

Schade valt gelukkig heel erg mee, alleen een afgebroken koppelingshandle en het kettingwiel/dynamo deksel een beetje geschaafd.

Verder heb ik van het weekend olie en een filter gehaald. Olie is BelRay EXP 10W40 halfsyntheet. Dat is wel goed voor deze motor toch ? Gebruik ik ook voor de VFR, dus dat is dan wel handig.

Ben ook nog een beetje met het uitlaatprobleem bezig geweest. Kan er op zich wel mee rijden nu, maar hij maakt een beetje veel lawaai. Niet zo veel als de gemiddelde motor met open uitlaten, maar mij toch te veel. Ben bij een sloperij geweest, maar daar hadden ze ook geen uitlaten. Nieuwe vervangingsuitlaat is me voorlopig nog even te duur. Het plan is nu om de dempers eraf te slijpen en er dempers van een andere motor op te lassen.

Goed idee ?

Dat van die beveiliging op de jiffy zou ik eerlijk gezegd niet weten, dat zou heel goed kunnen eerlijk gezegd. Het zijn natuurlijk modellen van halverwege de 80er jaren, dingen die we nu normaal vinden waren toen iets minder vanzelfsprekend....

Dempers kan je eraf slijpen. Dan kun je de demper denk ik ook wel lassen en dat losse binnendeel vastzetten. Heb je toch nog de originele dempers. Anders lijkt het me wel te kunnen, er wordt tegenwoordig zoveel mee gerommeld en ze lopen altijd wel. Prestaties zullen wel iets minder worden, maar hé, dat is waarschijnlijk na al die jaren toch al het geval.... :X

:W
 
Laatst bewerkt:
heb ook eens zo'n CBtje gehad, Was er heel tevreden over, liep fijn.
Uitlaten (origineel) is een drama, zelf knutselen lijkt me de enige (betaalbare) manier.....
 
Heeft jullie CB450 een startbeveiliging op de standaard ?
Die van mij niet....
Die van mij ook niet. Ik kan de startmotor ook gewoon laten lopen met de dodemansknop uit.

Wat ik wel heb, is een high-tech rubberen flap aan de jiffy, inclusief slijtindicator, die met een beetje mazzel de grond als eerste raakt en de boel inklapt.

Die van mij loopt lekker. Beetje lekkage bij het koppelingsdeksel (pakking hergebruikt, dom). Verder valt me op dat ie wel een beetje ploft/rommelt bij remmen op de motor. Geen harde knallen, maar je hoort em wel. Ook houdt ie soms heel even in bij gasgeven vanaf stationair, alsof ie kortdurend te arm loopt. Ik ga nog wel even kijken naar de inlaatrubbers, de bougies en de mengselschroeven.

Die van mij haalt ongeveer 165 op de teller (toen was de snelweg zo'n beetje op), kan dat kloppen?
 
Die van mij ook niet. Ik kan de startmotor ook gewoon laten lopen met de dodemansknop uit.

Dat is op zich niet zo vreemd, dat is bij mijn VFR ook, en is bij veel andere motoren ook zo. Als hij maar niet aanslaat is het goed. Vervelend is alleen dat je je helemaal rot zoekt als je de knop per ongeluk omgezet hebt _O-

Wat ik wel heb, is een high-tech rubberen flap aan de jiffy, inclusief slijtindicator, die met een beetje mazzel de grond als eerste raakt en de boel inklapt.

Ja, die heb ik ook. Zelfs nog bijna in nieuwstaat. Standaard vergeet ik eigenlijk nooit, controleer ik altijd voor ik wegrij. Vrijstand ook wel, maar net deze keer niet. Maar ik had wel verwacht dat hij niet zou starten als hij niet in de vrij staat, behalve als je ook de koppeling in hebt. Moet gemakkelijk kunnen omdat er toch een vrijstandschakelaar op zit. Er zit bij mij volgens mij wel een schakelaar op de koppeling. Geen idee waar dat dan weer voor is.

Die van mij loopt lekker. Beetje lekkage bij het koppelingsdeksel (pakking hergebruikt, dom). Verder valt me op dat ie wel een beetje ploft/rommelt bij remmen op de motor. Geen harde knallen, maar je hoort em wel. Ook houdt ie soms heel even in bij gasgeven vanaf stationair, alsof ie kortdurend te arm loopt. Ik ga nog wel even kijken naar de inlaatrubbers, de bougies en de mengselschroeven.

Die van mij haalt ongeveer 165 op de teller (toen was de snelweg zo'n beetje op), kan dat kloppen?


Ploffen/rommelen doet die van mij ook wel een klein beetje, maar niet in vervelende mate. Inhouden vanaf stationair doet die van mij ook een beetje. Klinkt allemaal bekend. Loopt verder ook prima, lijkt heel erg op de CB500 lesfiets. Topsnelheid heb ik nog niet durven te proberen, moet eerst nog een beetje vertrouwen krijgen in de machine. Heb wel een stukje 120 gereden, en dat vond ik al hard zat. Maar volgens de specificaties zou 170 haalbaar moeten zijn. 165 op de teller lijkt me niet slecht dus.
 
Ja, die heb ik ook. Zelfs nog bijna in nieuwstaat. Standaard vergeet ik eigenlijk nooit, controleer ik altijd voor ik wegrij. Vrijstand ook wel, maar net deze keer niet. Maar ik had wel verwacht dat hij niet zou starten als hij niet in de vrij staat, behalve als je ook de koppeling in hebt. Moet gemakkelijk kunnen omdat er toch een vrijstandschakelaar op zit. Er zit bij mij volgens mij wel een schakelaar op de koppeling. Geen idee waar dat dan weer voor is.
Wacht ff....ik stapte vanmiddag dus op m'n Hondaatje, die toevallig nog in de 1 stond en inderdaad: voor starten moet ie bij mij in z'n vrij staan, koppeling of niet. Dat kan betekenen dat de koppelingsschakelaar bij mij stuk is (zou best kunnen) maar er zit dus wel een beveiliging op.

Beetje stom als mensen dat soort dingen doorlussen. Het zit er echt niet voor niks.

Ploffen/rommelen doet die van mij ook wel een klein beetje, maar niet in vervelende mate. Inhouden vanaf stationair doet die van mij ook een beetje. Klinkt allemaal bekend. Loopt verder ook prima, lijkt heel erg op de CB500 lesfiets. Topsnelheid heb ik nog niet durven te proberen, moet eerst nog een beetje vertrouwen krijgen in de machine. Heb wel een stukje 120 gereden, en dat vond ik al hard zat. Maar volgens de specificaties zou 170 haalbaar moeten zijn. 165 op de teller lijkt me niet slecht dus.
Ok, goed om te weten. Het kan natuurlijk ook niet als nieuw lopen na 22 jaar en 87.000km. Wie weet lopen de gasschuiven niet lekker, zijn de naalden ingesleten, trekt de uitlaat toch ergens valse lucht.....weet ik het. Hij loopt verder wel erg soepel voor zo'n klein motortje, ik pruttel de hele tijd in hoge versnellingen rond en dan ben ik weer verrast als ik bij het stoplicht 3-4x terug moet trappen. Echt heel anders dan m'n GPZ...maar dat is ook een opgefokt motortje vergeleken met dit.
 
Wacht ff....ik stapte vanmiddag dus op m'n Hondaatje, die toevallig nog in de 1 stond en inderdaad: voor starten moet ie bij mij in z'n vrij staan, koppeling of niet. Dat kan betekenen dat de koppelingsschakelaar bij mij stuk is (zou best kunnen) maar er zit dus wel een beveiliging op.

Beetje stom als mensen dat soort dingen doorlussen. Het zit er echt niet voor niks.Ok, goed om te weten. Het kan natuurlijk ook niet als nieuw lopen na 22 jaar en 87.000km. Wie weet lopen de gasschuiven niet lekker, zijn de naalden ingesleten, trekt de uitlaat toch ergens valse lucht.....weet ik het. Hij loopt verder wel erg soepel voor zo'n klein motortje, ik pruttel de hele tijd in hoge versnellingen rond en dan ben ik weer verrast als ik bij het stoplicht 3-4x terug moet trappen. Echt heel anders dan m'n GPZ...maar dat is ook een opgefokt motortje vergeleken met dit.


Misschien dat bij mij dan ook de koppelingsschakelaar stuk is. Ik hoor hem ook niet klikken bij het koppelen. Als hij dan vast zit in de stand waarbij de koppeling in is zou dat verklaren waarom hij bij mij wel start in de versnelling. Zal eens nameten of die schakelaar iets doet.

Motortje loopt inderdaad heel erg soepel, vind ik ook. Behoorlijke trekkracht bij lage toeren, en hoog in de toeren gaat hij ook nog best lekker vooruit. En het schakelt ook heel gemakkelijk en licht. Versnellingen zijn wel kort inderdaad. Ik dacht soms dat hij niet verder wilde schakelen, maar dan zat hij al in de zes. Hoewel ik volgens mij ook wel een paar keer gehad heb dat hij vanuit een lagere versnelling niet op wilde schakelen. Pedaaltje ging wel omhoog, maar pakte de versnelling niet mee of zo. En bij het afremmen hoor ik soms vlak voor/na tot stilstand komen een rammeltje/reuteltje. Weet nog niet waar dat vandaan komt.
 
Mijn Cbeetje loopt op zich wel goed, trekt goed in de versnellingen door enzo, maar ik heb net het gevoel dat ik op een 25 kw motortje rij. :X Nou ben ik wel iets meer gewend aan wat grotere motoren (VF1000F: 116 pk en CBR1000F: 135 pk) maar toch..
Mijn Suzuki Savage die ik net verkocht heb had maar 23 kw en die had toch wat meer koppel leek het wel (Ok, 1 cilinder heeft wat meer koppel over het algemeen).

Hoe kan ik herkennen of er een 25 kw setje op gemonteerd is? Kenteken zeg iig 32 Kw.
 
Mijn Cbeetje loopt op zich wel goed, trekt goed in de versnellingen door enzo, maar ik heb net het gevoel dat ik op een 25 kw motortje rij. :X Nou ben ik wel iets meer gewend aan wat grotere motoren (VF1000F: 116 pk en CBR1000F: 135 pk) maar toch..
Mijn Suzuki Savage die ik net verkocht heb had maar 23 kw en die had toch wat meer koppel leek het wel (Ok, 1 cilinder heeft wat meer koppel over het algemeen).

Hoe kan ik herkennen of er een 25 kw setje op gemonteerd is? Kenteken zeg iig 32 Kw.


Vermogen is moeilijk te vergelijken, maar die van mij voelt bijna net zo 'snel' als de CB500 lesfiets, die toch 10 pk meer had. Ben er dus niet ontevreden over. En door de korte versnellingen heb je ook wat meer trekkracht natuurlijk. Maar echt snel mee wegacceleren gaat ook niet zoals met mijn VFR750. Als je niet behoorlijk gas geeft bij het stoplicht komen de auto's je zo voorbij. Door het lawaai, de trillingen en de wind lijkt het ook een stuk harder te gaan ;)

25KW setje doet volgens mij ook meer met de topsnelheid, en niet zo veel met het koppel. Zeker omdat hij niet veel KW begrensd hoeft te worden. Zijn/waren er wel 25KW kitjes voor deze motor ? Probeer anders ook een keer de topsnelheid, als hij boven de 165 op de teller komt zal het wel goed zitten :P
 
Vermogen is moeilijk te vergelijken, maar die van mij voelt bijna net zo 'snel' als de CB500 lesfiets, die toch 10 pk meer had. Ben er dus niet ontevreden over. En door de korte versnellingen heb je ook wat meer trekkracht natuurlijk. Maar echt snel mee wegacceleren gaat ook niet zoals met mijn VFR750. Als je niet behoorlijk gas geeft bij het stoplicht komen de auto's je zo voorbij. Door het lawaai, de trillingen en de wind lijkt het ook een stuk harder te gaan ;)

25KW setje doet volgens mij ook meer met de topsnelheid, en niet zo veel met het koppel. Zeker omdat hij niet veel KW begrensd hoeft te worden. Zijn/waren er wel 25KW kitjes voor deze motor ? Probeer anders ook een keer de topsnelheid, als hij boven de 165 op de teller komt zal het wel goed zitten :P


Hmmm, goed idee, ga ik een dezer dagen toch eens proberen, zit hier toch 5 km van een Duitse snelweg vandaan... {)
Ik geloof dat er wel kitjes zijn voor de CB450Sjes. Tenminste, dat dacht ik gelezen te hebben hier op het forum.
 
Misschien dat bij mij dan ook de koppelingsschakelaar stuk is. Ik hoor hem ook niet klikken bij het koppelen. Als hij dan vast zit in de stand waarbij de koppeling in is zou dat verklaren waarom hij bij mij wel start in de versnelling. Zal eens nameten of die schakelaar iets doet.
Ik heb me vergist, het werkt gewoon normaal bij mij. Starten kan pas als de motor in z'n vrij staat, of als de koppeling wordt ingeknepen.
Ik heb een keer gehad dat ie echt alleen in de vrij wilde starten, dus misschien toch even met een busje contactspray er langs.

Motortje loopt inderdaad heel erg soepel, vind ik ook. Behoorlijke trekkracht bij lage toeren, en hoog in de toeren gaat hij ook nog best lekker vooruit. En het schakelt ook heel gemakkelijk en licht. Versnellingen zijn wel kort inderdaad. Ik dacht soms dat hij niet verder wilde schakelen, maar dan zat hij al in de zes. Hoewel ik volgens mij ook wel een paar keer gehad heb dat hij vanuit een lagere versnelling niet op wilde schakelen. Pedaaltje ging wel omhoog, maar pakte de versnelling niet mee of zo. En bij het afremmen hoor ik soms vlak voor/na tot stilstand komen een rammeltje/reuteltje. Weet nog niet waar dat vandaan komt.
Grappig, ik heb precies hetzelfde. Ik moet vooral aandacht besteden aan terugschakelen, soms wil ie de 2 en 1 niet pakken. Zal wel door plakkende koppelingsplaten en slijtage komen.
Mijn Cbeetje loopt op zich wel goed, trekt goed in de versnellingen door enzo, maar ik heb net het gevoel dat ik op een 25 kw motortje rij. :X
Dat heb ik dus ook. Ik moet best een beetje gas geven om de auto's voor te blijven :+ Met m'n GPZ500s was dat nooit een probleem.
Hoe kan ik herkennen of er een 25 kw setje op gemonteerd is? Kenteken zeg iig 32 Kw.
Volgens mij....zitten er dan rubber ringen in de inlaat (ik neem aan tussen de airbox en carb) die de luchttoevoer afknijpen en een (ik neem aan) kleinere hoofdsproeier.
De hoofsproeier is normaal gesproken 115, zo uit m'n hoofd.
 
Ik heb deze uitlaten gekocht. Deze passen op de CB450 alsof ze er voor gemaakt zijn ! Alleen de aansluitdiameter is iets te groot, maar daar bedenken we wel iets op...
 
Mooi! Lekker pruttelen :+ Kan je er niet zo'n dikke grafietpakking tussen kwijt?

Hier ben ik, met m'n Hondaatje. Die afhangende knipper is omdat de moer net was losgetrild (ductape to the rescue).

full
 
Laatst bewerkt:
Als je lucht in jeo voorrem houdt kun je het hele rem systeem ook van je motor afhalen en even op de werkbank leggen. Een stuk buis of een oud stuur in de bankschroef, remhandle daarop monteren. Remklauw laat je op een triplex oid vastgrijpen die ongeveer net zo dik als je remschijf. Je kunt dan je remleiding nagenoeg horizontaal krijgen waardoor de lucht er veel beter uit wil.

Met het hele zaakje op je fiets moet je echt doorblijven pompen, anders trekken de luchtbellen die in de verticale leiding zitten weer omhoog op het moment dat je stopt met pompen.

Uiteindelijk moet je remhandle steeds tot hetzelfde punt in te knijpen zijn. Je remleidingen zetten niet zo veel uit dat je na 10 keer knijpen in eens je handle tegen het stuur knijpt.
Als dat wel zo is, lekt ie ergens. Kan in je rempomp zijn, maar kan net zo goed je remzuiger zijn die lekt.
 
Hier ben ik, met m'n Hondaatje.

Ziet er goed uit!

Zo gaat de uitlaat eruit zien:

full


Ik moest alleen de ophangbeugel een klein beetje bijbuigen om hem goed te krijgen. Grafietpakking kende ik nog niet, maar is wel een goed idee. Het wordt toch nog wel even knutselen, want het blijkt dat de middenbok tegen de uitlaat komt als deze omhoog is. Bij de originele uitlaat zit hiervoor een rubberen aanslag op de uitlaat. En aan de andere kant zit de schroef van de uitlaatklem muurvast. Staat nu in de kruipolie, eens kijken of dat helpt.
 
Als je lucht in jeo voorrem houdt kun je het hele rem systeem ook van je motor afhalen en even op de werkbank leggen. Een stuk buis of een oud stuur in de bankschroef, remhandle daarop monteren. Remklauw laat je op een triplex oid vastgrijpen die ongeveer net zo dik als je remschijf. Je kunt dan je remleiding nagenoeg horizontaal krijgen waardoor de lucht er veel beter uit wil.

Met het hele zaakje op je fiets moet je echt doorblijven pompen, anders trekken de luchtbellen die in de verticale leiding zitten weer omhoog op het moment dat je stopt met pompen.

Uiteindelijk moet je remhandle steeds tot hetzelfde punt in te knijpen zijn. Je remleidingen zetten niet zo veel uit dat je na 10 keer knijpen in eens je handle tegen het stuur knijpt.
Als dat wel zo is, lekt ie ergens. Kan in je rempomp zijn, maar kan net zo goed je remzuiger zijn die lekt.


Het zal inderdaad wel lucht zijn. Als ik een paar keer snel achter elkaar pomp kan ik de handle niet meer tegen het stuur knijpen, en voelt de rem hard aan. Hele systeem van de fiets halen en dan weer in een stuk erop zetten zal denk ik niet gaan. Er zit halverwege nog een soort T-splitsing, en de bovenste leiding loopt door een beugeltje waar de rest niet doorheen kan... De hele fiets even platleggen is misschien wel een oplossing })
 
Laatst bewerkt:
Die t-splitsing zit waarschijnlijk op je frame geschroefd en die kan dus los. En die beugel kan ongetwijfeld ook wel los...
Schroef sowieso die t=splitsing eens los en kantel hem eens naar links en rechts. Luchtbellen willen hier nog wel eens blijven hangen, en met een beetje kantelen schieten ze nog wel eens "los".
 
Grafietpakking kende ik nog niet, maar is wel een goed idee.
Je zou er een bezoekje aan een automaterialenboer aan kunnen wagen. Misschien hebben ze zo'n pakking wel op het schap liggen. Het is zegmaar een rond buisje met een wanddikte van een paar millimeter, van grafiet versterkt met ijzerdraad en het gaat tussen de uitlaatbocht en de demper, met aan de buitenkant een klem erop. Bij m'n GPZ werkt het in ieder geval zo.

Ziet er in ieder geval vet uit met die toeters! :)
 
Laatst bewerkt:
Het is zegmaar een rond buisje met een wanddikte van een paar millimeter


De automaterialenboeren waren dicht vandaag, dus ik heb het verschil in wanddikte opgevult met dun plaatmateriaal van vertint plaatstaal (lees: opengeknipte cola-blikjes). Tijdelijke 2e paasdag oplossing... Slangklemmen er omheen, en het zit dicht. Ik heb alleen de linker kant gedaan, daar was de uitlaat het slechtst. Het geluid (lees: het lawaai) is al een stuk beter nu. Het blijkt dat aan de rechterkant bij de nieuwe demper de ophangbeugel wat verder naar achteren zit B|. Daar moet ik dus een aangepast beugeltje voor gaan maken.

En ik heb de olie en oliefilter vervangen, en de kabels gesmeerd. En natuurlijk een stukje gereden.

Zo staat hij er nu bij met de nieuwe uitlaat:

full
 
Laatst bewerkt:
Die t-splitsing zit waarschijnlijk op je frame geschroefd en die kan dus los. En die beugel kan ongetwijfeld ook wel los...
Schroef sowieso die t=splitsing eens los en kantel hem eens naar links en rechts. Luchtbellen willen hier nog wel eens blijven hangen, en met een beetje kantelen schieten ze nog wel eens "los".

Ik heb het nog eens even bekeken, en zo te zien zou het inderdaad toch moeten kunnen. T-splitsing kan er af, dat had ik al gezien, maar het beugeltje kan er inderdaad ook af. Als het anders echt niet lukt is dat misschien een oplossing. T-splitsing alleen kantelen is ook wel een goeie. En ik ga ook nog een keer proberen van onderen te vullen, kijken hoe dat gaat.
 
Hallo daar, ik heb een groot deel van het weekend met vettige klauwen rondgelopen, maar het resultaat mag er zijn: de CB heeft bijna al het onderhoud uit het boekje gehad.

balansaskettingspanner (3x woordwaarde) afgesteld, zat aan het einde van z'n bereik

Ik ben vandaag ook even bezig geweest met de balansaskettingspanner. Volgens de manual zou hij vanzelf strak gaan staan als je de 8mm bout los draait. Bij mij komt er echter niet vanzelf beweging in, ik kan het stelplaatje op en neer bewegen zonder iets van veerkracht te voelen. Misschien ook aan het eind van het bereik ? Wanneer zou de ketting het strakst moeten staan, met het plaatje zo ver mogelijk naar beneden, of zo ver mogelijk naar boven ? Hij zit nu bijna zover mogelijk naar beneden....
 
Laatst bewerkt:
Ik ben vandaag ook even bezig geweest met de balansaskettingspanner. Volgens de manual zou hij vanzelf strak gaan staan als je de 8mm bout los draait. Bij mij komt er echter niet vanzelf beweging in, ik kan het stelplaatje op en neer bewegen zonder iets van veerkracht te voelen. Misschien ook aan het eind van het bereik ? Wanneer zou de ketting het strakst moeten staan, met het plaatje zo ver mogelijk naar beneden, of zo ver mogelijk naar boven ? Hij zit nu bijna zover mogelijk naar beneden....
Goeiemorgen :) Als het plaatje niet verder naar beneden kan (of linksom draaien, tis maar net hoe je het bekijkt) zit ie aan het einde van z'n bereik. Wat je dan moet doen is de koppelingsdeksel loshalen (joepie :+), beide bouten van de spanner losdraaien, het plaatje 1 of 2 tandjes verder op het asje van de spanner zetten en de boel weer vast zetten.
Ik had precies hetzelfde. Veel verschil was er niet te merken na het verstellen, ik denk dat een te losse balansasketting zich in eerste instantie vooral laat horen bij stationair lopen. Ik wilde perse het hele rijtje aan onderhoud afwerken omdat ik er dagelijks mee rij, dus toch maar gedaan.

Het vervelende is dat je waarschijnlijk de oude pakking van de deksel moet gaan schrapen. Ik heb daar geen goeie truc voor, behalve een scalpel, een fles thinner en veel geduld. De boel zo weer in mekaar flansen zonder nieuwe pakking kan ik je niet aanraden, grote kans op lekkage. Pas in ieder geval op met het aandraaien van de waarschijnlijk vettige bouten van het koppelingsdeksel, je trekt de boel zo kapot. Olie vervangen is misschien niet nodig als het peil aan de lage kant is en je de motor schuin zet. Als je iets met de koppelingsplaten wil doen is dit ook wel het moment.

Weet iemand trouwens waarom ze daar geen rubberen afdichting gebruiken, zoals bij het kleppendeksel? Bij een R1 heb ik dat bijvoorbeeld wel gezien.
 
Het vervelende is dat je waarschijnlijk de oude pakking van de deksel moet gaan schrapen. Ik heb daar geen goeie truc voor, behalve een scalpel, een fles thinner en veel geduld. De boel zo weer in mekaar flansen zonder nieuwe pakking kan ik je niet aanraden, grote kans op lekkage.

Er is "pakkingverwijderaar" spuitbus uitvoering verkrijgbaar bij de betere automaterialenzaken. Let wel op want het is de grootste troep die ik gezien heb (samen met remmenreiniger en carb reiniger) bij mij begon het gelijk te prikken toen ik een beetje op mijn hand gemorst had.

MOTIP DUPLI GROUP ...de nummer 1 in Europa op het gebied van spuitbussen en lakstiften - MOTIP DUPLI GROUP
 
Kan ook anders:

Inspuiten met WD40. Ff in laten trekken en daarna zo haaks mogelijk schrapen met een....plamuurmes. :Y

Succes verzekerd. *O*

;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan