CB500 four vraag: taktak in 5e versnelling

Ilja

MF veteraan
16 sep 2005
1.857
1
Nijmegen
Facebook
Mijn vriendin heeft een Honda CB500 four uit 1976. :]

Wanneer deze in de 5e versnelling staat hoor je een soort takketakketakketak geluid. Lijkt net of de ketting ergens tegen aankomt/te los staat, maar dat doettie niet. :+
Als je wat harder gaat rijden lijkt het weg te gaan.
Je hoort t goed bij de 80km/u ongeveer...

Is dit een bekende kwaal van deze motor? Eigenfrequentie?
Iemand een idee?
(Hoop dat ik t blok niet open hoef te maken namelijk...)

Alvast bedankt. O-)
 
Laatst bewerkt:
Gokje, nokaskettingspanner of mogelijk de ketting zelf? Ik kan mij iig nog herinneren van vroeger dat je een 500F wel wat op zijn toeren moet houden.

De spanning op de nokkenasketting is niet afhankelijk van de versnelling. :)
Nokkenasketting stuurt immers alleen de nokkenas en de kleppen aan. En de toeren die je maakt zijn in iedere versnelling ongeveer hetzelfde.

Het zou eerder de primaire ketting zijn dan. :) (heeft een cb500 die?)
 
Laatst bewerkt:
das is gewoon de nokken van het tandwiel van de 5e versnelling naar de knoppen.
Het is een vaak voorkomend probleem.
Nog even en hij loopt in de 5e versnelling te freewheelen.

Ik neem aan dat je de dogs bedoelt? Dan zou hij uit en in zijn versnelling schieten. Weet héél goed wat dat is helaas.... (husqvarna) :)

Het is bij deze CB echt alleen maar geluid...
 
Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat je de dogs bedoelt? Dan zou hij uit en in zijn versnelling schieten. Weet héél goed wat dat is helaas.... (husqvarna) :)
Het is bij deze CB echt alleen maar geluid...

Hm, je zult het vást wel beter weten dan Kevinblade......
Die kneus snapt er echt niks van......dat ie al jaren in de motoren werkt zou je ook niet geloven..... :X
 
:o

Denk zelf iets met de primaire ketting, die een bepaalde trilling/golfbeweging gaat maken bij een bepaalde belasting...
En die belasting/ toerental zou er dan toch ook in andere versnellingen zijn?
En die belasting is in ieder geval anders als je hem om de middenbok in zijn vijf laat draaien. Heb je dan toch hetzelfde geluid,dan lijkt mij dat het bij de vijfde versnelling hoort en niet bij je primaire ketting.
 
Laatst bewerkt:
En die belasting/ toerental zou er dan toch ook in andere versnellingen zijn?
En die belasting is in ieder geval anders als je hem om de middenbok in zijn vijf laat draaien. Heb je dan toch hetzelfde geluid,dan lijkt mij dat het bij de vijfde versnelling hoort en niet bij je primaire ketting.

Klopt inderdaad...
Achja, ik weet het ook niet zo.

Ik ga de volgende keer dat ze met de motor langs komt nog eens goed luisteren(naar de motor dan :+ )..
Het is verder niet echt een hard geluid, meer een beetje dof getok.

Bedankt voor de reacties iig. :)
 
Heb je de secundaire ketting gecontroleerd op slijtage of vaste schakels?
Een verder goede ketting met 1 vaste schakel geeft ook al genoemde verschijnselen.

Verder is, zoals ik al eerder postte, zo'n oude motor niet zo soepel als een moderne.
80 in zijn 5 hoort gewoon niet.
 
Paul zegt: slopen die hap :+

B| .
Ik denk dat ik inderdaad maar eens het hele blok ga nakijken binnenkort... Ben er ondertussen toch vrij handig/snel in geworden. :)
Brengt alleen vaak zoveel kosten met zich mee, maarja motorrijden gaat niet voor een dubbeltje....

Maar eerst moet mn vriendin nog wat km's maken voordat het te koud word. Ze heeft sinds een maand dr rijbewijs. :z
 
Terug
Bovenaan Onderaan