cb500 geschikt voor autostrade?

Nightwolf

MF veteraan
17 apr 2004
1.242
0
België
Is een honda cb500 volgens jullie geschikt om dagelijks 2 keer ongeveer 40 km autostrade af te leggen of is ie daar te licht voor?

Bijkomend vraagje: wat kost een windkuipje voor de cb500, zo één als op de cb500s en is er een dergelijk kuipje ook te krijgen voor de cb750? Dat heb ik nl nog nergens gezien.
 
Is wel een lekker ding om zo op de rechterbaan 110 mee te rijden. Maar ik vind het ding te houterig om echt lekker op te toeren. En je komt zwaar koppel en vermogen te kort om eens fatsoenlijk in te halen. Maargoed, ik ben ook zwaar schakellui en rijd het liefste altijd in de 6. :) Maargoed, voor 40km is het goed te doen. Ik moet 110km naar het werk. En das weer een ander verhaal natuurlijk. :)

Maar het zijn wel mooie fietsen om zo'n afstand af te leggen wat je net vertelde, 40km, beetje kort woon-werk verkeer. En in de stad kan je dan lekker makkelijk voorkruipen. Ding is wel wendbaar op lage snelheden. Dat is een gsx-r 1300 niet. :+
 
Is wel een lekker ding om zo op de rechterbaan 110 mee te rijden.

Heb je wel eens echt gas gegeven met zo'n ding? Met m'n GSX400E (42 pk) kon ik probleemloos van friesland naar brabant rijden met een kruissnelheid van zo' n 140.

Een kuipje doet overigens wel wonderen.
 
Geen enkel probleem, dat kan die fiets zonder meer aan. Een kuipje is inderdaad wel verhipte prettig voor ww-verkeer.

Wat wel zo is: na verloop van tijd ga je verlangen naar een motor die je wat schakelluier kunt berijden.
Maar om te zeggen dat ie nu koppel en vermogen te kort komt en alleen met 110 km/u op de rechterrijstrook te berijden is? Nee, absoluut niet. Sommige mensen denken al gauw dat een 500 een soort bromfiets is, zeker als ze zelf zwaarder rijden. Je zult wat vaker moeten schakelen om auto's voorbij te komen. Maar dat doet ie dan écht wel vlot genoeg. Er zijn niet bár veel auto's die 0-100 onder de 5 seconden doen......
 
Laatst bewerkt:
Ik rij er regelmatig 130km mee naar men vriendin, over voornamelijk snelweg. Een kruissnelheid van 140km/h is makkelijk vol te houden en geen enkel probleem, dus die 40km zullen wel te doen zijn.
Ik heb er geen kuip what so ever opzitten, maar kan me idd voorstellen dat het wel erg prettig is om er een te hebben...
 
Best rappe fietsen hoor, wel es een CB500 cuprace gezien?
Laat je niet verwarren door motorbladen die je de indruk willen geven dat je pas met 120 of meer pk's een beetje vooruit kunt komen ;)
 
ik vind het ook best te doen. Het is soms inderdaad wat schakelen, maar dat vind ik op zich niet storend. Ook de wind niet...merk ik niet met een snelheid van 120... daarboven wordt het wel merkbaar
Denk al bij al dat die daar wel geschikt voor is ja
 
Na een jaar er-5 gereden te hebben ben ik nu overgestapt op een bandit.
Rijdt wel soepeler, comfortabeler, stuurt scherper etc. maar:
Het is absoluut geen "je behelpen met " een 500-twin.
Zat power, ook op de snelweg om mee te komen, zelfs met lagere toeren
dan op een 6oo 4-in-lijn ( bandit,fazer, etc. ).
Zou 'm allen nooit nieuw kopen vanwege de te hoge prijs;
Hyosung comet en bandit maar ietsje duurder.
Lagere km-kosten dan op een 500-twin zijn echter nauwelijks mogelijk!
 
De cb500 is echt prima te rijden tot zon 150-160 km/uur. Daarboven wordt het echt wel minder. (lees: nerveus en instabieler)

Maar ik rij er vaak zat snelweg stukken mee rond de 140 km.uur. echt wel ok.
Inhalen gaat echt prima tot deze snelheid.

Een schermpje is wel aan te raden, zonder schermpje is het echt afzien. er passen een boel schermpjes op. Ik heb er een Givi dingetje op gezet die best mooi staat.

die gast hierboven die claimt dat je maar 110 kan weet echt niet waar hij het over heeft.
 
Prima fiets hoor, al is een klein ruitje dan wel aan te raden.
Ik ben er dit jaar ook mee op vakantie geweest...
Ook in de Eiffel rijdt het als de brandweer....

Suc6 ermee.
 
Tja, d'r zullen veel motoren zijn die 't veel beter doen. Maar heb er zelf geen problemen mee gehad. Alhoewel omdiezelfde reden wel iets comfortabelers heb gekocht. Mijn oude CB500 liep 190 dus ik denk echt wel dat je mee kunt komen maar boven de 140 word 't inderdaad al wat minder comfortabel.
 
mooi mooi, deze reacties nemen al heel wat twijfels weg. Bedankt. Als ie vlot 120 - 130 haalt ben ik tevreden. Het beetje extra schakelwerk is geen probleem. Dat vind ik net zo leuk aan auto- / motorijden.

@Wino: kun je es een foto posten van je 'Givi dingetje' :) Zou ik wel eens willen zien...
 
Ik heb een Givi schermpje erbij gekocht. Type a600 volgens mij. Is licht getint glas en heeft 2 bevestigingspunten. Ik vond hem wel mooi erbij staan.

Ik heb alleen geen digitale fotocamera, maar ik heb wel een oude foto gevonden. Beetje jammer dat het geen close-up foto is....maargoed, beter iets dan niets.
Nadeel van de 2 bevestigingspunten is dat het scherm bij hogere snelheden ietsjepietsje beweegt...

Het schermpje is bij louis.de op te zoeken trouwens.

http://home.student.utwente.nl/w.verschoor/Motor/PICT0013.jpg (Klik voor veraf plaatje)

http://home.student.utwente.nl/w.verschoor/Motor/10006547_810_FR.jpg (Klik voor givi schermpje)


 
Laatst bewerkt:
Idd Wino, staat er mooi bij, maar ik vind het nog mooier als de koplamp ook weggewerkt zit (dus echt een kuipje als een cb500s).

Niet dat het er nog veel toe doet... Voor de 2de keer is een cb500 op korte tijd net voor m'n neus verkocht. Donderdag verschijnt de annonce, zaterdag reageer ik en mail verkoper voor foto en wat bijkomende info, zondag krijg ik mail terug dat ie al verkocht is ;( ;( ;(
Maandagavond gebeld naar iemand met een cb750, was ook al verkocht.

En ik maar denken dat een beginnersfiets met hoog lesmotor-gehalte niet populair is en niemand zo gek is om net voor de winter een motor te kopen |(

jammer
 
Maakt niet uit. Er komt vast wel iets leuks in de aanbieding.

Maarreh.... moet het per sé een Honda zijn?

Niks mis mee hoor, maar misschien kun je dan ook denken aan een ER5 of een GS500?? Mogelijk ook een GPZ500. Heb je wat meer keus en het zijn allemaal min of meer vergelijkbare fietsen.
 
Ik heb het ding in maart gekocht en ik heb er toen echt best veel gezien. Je moet ook niet over 1 nacht ijs gaan, maar even tijd uittrekken voor het zoeken. Krijg je ook goed prijsgevoel erbij.

Op marktplaats.nl staan een paar cb500's te koop, waaronder 1 hele mooie. (tenminste zo lijkt het)
Er-5 is trouwens ook erg goed, maar duurder. Gs500 vind ik persoonlijk minder, maar die zijn wel weer veel goedkoper.

Over het kuipje/schermpje: Op zich heb je gelijk dat halftop mooier is, maar mijn budget liet niet meer toe... ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan