CB500 <-> GSF600

Tonix

MF'er
27 aug 2004
118
0
België
Eindelijk is het zover en kan ik aan de aankoop van mijn eerste moto beginnen.
Na wat rondspeuren door zoekertjes en hier en daar wat kijkjes gaan nemen, blijven er nog twee kandidaten over.

[*]CB500
-1998
- +/- 40.000 km
-perfecte uiterlijke staat
-reeds 2 eigenaars gehad en de laatste onderhield zijn moto zelf
-particuliere verkoop
-valbeugels

[*]GSF600
-1996
- +/- 45.000 km
-perfecte uiterlijke staat + juist groot onderhoud gehad
-van 1ste eigenaar, inclusief volledig onderhoudsboek
-verkoop via motowinkel waar de moto steeds op onderhoud ging -> 3 maand garantie

Nu is de vraag niet: welke zou ik kiezen?, want dan zegt iedereen natuurlijk de Bandit.Het prijsverschil tussen de twee is een 1.000 euro en ik vraag me nu af of de Bandit deze meerprijs waard is. Momenteel heb ik genoeg pk's met de CB500 en lijkt deze mij krachtig genoeg om als beginnersbike te dienen en aangezien ik hoogstwaarschijnlijk binnen 2 jaar toch een andere moto zal kopen, ben ik geneigd om te kiezen voor de Honda. Ik twijfel enkel nog omdat deze onderhouden is door de eigenaar zelf en ik van de Bandit weet dat hij daadwerkelijk technisch in orde is en bij de Honda dit een gok zou blijven.En als ik aan de Honda nog €1.000 kosten zou krijgen, dan kies ik nu natuurlijk veel liever voor de Bandit.
 
Heb je op beide gereden?
Valt je niet op dat de bandit minder trild?(=4 cilinder)
top van de bandit ligt hoger.
Maar 1000 euro verschil is wel veel.
Weet niet wat je voor beide motoren moet betalen maar als je 1000 euro minder voor de CB 500 moet betalen , krijg je hem zeker bijna voor niks.
Ik denk dat de bandit uit 96 (= oud model)nog ongeveer 2000 tot 2500 euro waard is.
Ik ruilde die van mij in en kreeg er nog maar 3500 eurie voor , was een 600S uit 2000 (nieuw model)
 
De CB500 is technisch een zeer goede motorfiets, waarmee je normaliter niet voor technische verrassingen komt te staan. Sterk en zeer betrouwbaar. Maar elke prutser kan zo'n ding naar zijn grootje helpen, dus wees voorzichtig met het "zelf uitgevoerde onderhoud". Bekijk alles zeer precies, er is op het net voldoende informatie te vinden over waar je op moet letten bij het (partikulier) aanschaffen van een occasion. Sommige partikulieren voeren het onderhoud beter uit dan motorzaken, maar andersom komt vaker voor.
Als beide motoren in jou ogen in orde zijn, laat dan een proefrit je keuze bepalen. Welke vindt je het fijnste rijden. Motorrijden is toch vooral gevoel en dat is puur persoonlijk.

Veel succes.
 
Bedankt voor de reacties reeds.
Globaal gezien was deze in prima staat, maar er waren enkele puntjes die mij als leek opvielen.
[*]Tandwiel achteraan zal nog niet direct, maar binnen een tijdje vervangen moeten worden
[*]Ketting was nogal vettig en dik besmeurd(reiningen zal dit wel verhelpen zeker?)
[*]Voorrem kon je nogal ver inknijpen en de kabel was gerafeld aan het uiteinde, maar de eigenaar ging de kabel vervangen voor verkoop
[*]Mijn hand was wat besmeurd met olie toen ik hem achter de uitlaat hield.
Choke stond nog wel open, maar als je die Waarop letten bij tweedehands aankoopleest, zou dit toch niet mogen.

Voor de rest leek mij alles in orde en aangezien de verkoper automechanieker was, lijkt het feit dat hij zelf het onderhoud deed niet meer erg. Bovendien stelde hij voor dat ik steeds voor onderhoud bij hem terecht kon.
Enigszins te betrouwen of toch maar goed opletten met deze kleine gebreken?
 
Tandwiel+kettingset+montage kost je zo 150-250 €, dus is toch een vrij belangrijke kostprijs bepalende factor.

De ketting moet vettig zijn ;)

Voorrem met een kabel :? Hydraulische leiding bedoel je, die rafelt echt niet zomaar uit... En als er wat vreemds met de remmen (echt ver kunnen inknijpen is niet normaal) aan de hand is wijst het toch op een niet zo grondig/deskundig onderhoud imho :X

Olie die door de uitlaat komt? Dat betekent al een vrij ernstig olieverbruik gok ik. Ik zou het ding laten staan iig...
 
Over die kabel:
Toen ik opmerkte dat de voorrem nogal ver ingeknepen kon worden, antwoordde de eigenaar iets van: 'Zoals je waarschijnlijk hebt gezien is de kabel hier nogal gerafeld, maar die vervang ik nog wel.'

Even foto gezocht om aan te duiden welke kabel ik bedoel:
kabel.jpg


Maar die kabel heeft dus niks met de voorrem te maken? :?

Over de olie:
Het was nu wel niet dat mijn hand zwart zag van de olie, je zag het zelf niet, maar ik voelde dat er een dun filmpje olie op mijn hand lag en je ruikt het ook.( zelfs nu nog, hoewel ik mijn handen al gewassen heb)
 
da's de koppelingskabel...normaal dus dat je die hendel heel ver kan inknijpen ;)
en van die olie...tja dat zou ik niet weten. Ik heb ook wel een cb500, maar daar staat een vervangingsdemper op (hoewel dat normaal niet uitmaakt denk ik) en die is toch steeds droog
 
Euhm, ik had het wel degelijk over de voorrem die je nogal ver kan induwen zonder al te veel kracht. :?
Ik mag misschien niet zo heel veel van techniek kennen, maar waar de voorrem staat en waar de ontkoppelingshendel weet ik nog net. ;)
 
Over die kabel:
Toen ik opmerkte dat de voorrem nogal ver ingeknepen kon worden, antwoordde de eigenaar iets van: 'Zoals je waarschijnlijk hebt gezien is de kabel hier nogal gerafeld, maar die vervang ik nog wel.'

Even foto gezocht om aan te duiden welke kabel ik bedoel:
(Afbeelding)

Maar die kabel heeft dus niks met de voorrem te maken? :?
Nee, is de koppelingskabel zoals hierboven al gezegd...
Maar als dat echt zijn reactie was zou ik die gast niet voor onderhoud aan mijn motor laten komen, laat staan een motor kopen die door zo iemand onderhouden is geweest :X
Over de olie:
Het was nu wel niet dat mijn hand zwart zag van de olie, je zag het zelf niet, maar ik voelde dat er een dun filmpje olie op mijn hand lag en je ruikt het ook.( zelfs nu nog, hoewel ik mijn handen al gewassen heb)
Hoe erg het exact is dat er een klein beetje olie naar buiten komt weet ik ook niet precies, maar het betekent iig dat die motor niet in optimale conditie is, geef dan liever wat meer uit voor die Bandit, of zoek nog even verder, er zijn genoeg motoren te koop :)
 
Euhm, ik had het wel degelijk over de voorrem die je nogal ver kan induwen zonder al te veel kracht. :?
Ik mag misschien niet zo heel veel van techniek kennen, maar waar de voorrem staat en waar de ontkoppelingshendel weet ik nog net. ;)

my bet :X
mijn koppelingskabel is helemaal niet ontrafeld daar waar jij het aangeduid hebt hoor, dus dat kan ook al duiden op een slechte onderhoud...

verder is het redelijk normaal dat de remmen nogal zacht aanvoelen omdat het nu eenmaal geen heel zware ankers zijn en het een beginnersmotor is... maar hoe zacht nu echt te zacht is dat kan ik je ook niet zeggen... misschien is proberen te vergelijken met een andere cb?
 
Terug
Bovenaan Onderaan