cb500 start niet

elbobo

Rookie
11 feb 2011
26
0
Utrecht
beste MF'ers.

Al een tijd lang, eigenlijk sinds ik mijn honda had gekocht heb ik er al veel problemen mee gehad waaronder in het elektrische systeem. nu is het dat als ik met mijn lichten aan rij dat de accu langzaam leeg loopt. maar ook heb ik al sinds een halfjaar ongeveer dat hij erg moeilijk start waarbij ik de motor altijd ging aanlopen.

Dit weekend heb ik mn motor een hele tune-up gegeven waaronder de ketting en tandwielen vervangen, alles helemaal schoongemaakt, de accu helemaal geladen en alleen kon ik de bougies niet vervangen omdat ik de verkeerde ingeslagen had..
ik dacht misschien lukt het toch om te starten en toen kwam het moment supreme en..
helemaal niets.. geen klik uit het relais, alle contactlampjes branden gewoon, ik heb de zekering gechecked en die is ook nogsteeds goed. nu dacht ik dat het aan het startrelais licht maar kan het ook zijn dat de accu gewoon te weinig spanning geeft om de startmotor aan te slaan?

ik heb echt geen idee waar het aan ligt!
 
Laad je accu nog eens op en kijk dan na een paar uur eens wat de klemspanning is. Ik heb zo'n vermoeden dat de accu overleden is.

Als vervolg daarop kun je even de spanningsregelaar doormeten. Wellicht dat de accu is overleden door een defecte SR.
 
als het een druppelader is die aangeeft dat de accu vol is wil dat nog niet zeggen dat het ook werkelijk goed is.
accu opladen met een gewone acculader en dan de dynamo met draaiende motor en los gekoppelde stekker doormeten, volgens de link die ik eerder gaf.
als de dynamo goed is, is hoogstwaarschijnlijk de spannmingsregelaar stuk.
 
nee, ik heb hier ook niet echt een auto in de buurt waar ik het bij zou mogen proberen.
ik woon in een studentenhuis en ik ben de enige met een motor en mn huisgenoot met zn brakke auto is er even niet.
 
als het een druppelader is die aangeeft dat de accu vol is wil dat nog niet zeggen dat het ook werkelijk goed is.
accu opladen met een gewone acculader en dan de dynamo met draaiende motor en los gekoppelde stekker doormeten, volgens de link die ik eerder gaf.
als de dynamo goed is, is hoogstwaarschijnlijk de spannmingsregelaar stuk.
:^

Sluit me hier volledig bij aan.
 
als het een druppelader is die aangeeft dat de accu vol is wil dat nog niet zeggen dat het ook werkelijk goed is.
accu opladen met een gewone acculader en dan de dynamo met draaiende motor en los gekoppelde stekker doormeten, volgens de link die ik eerder gaf.
als de dynamo goed is, is hoogstwaarschijnlijk de spannmingsregelaar stuk.

Amen..... :Y :Y

TS, controleer niet alleen de accu, maar vooral je spanningsregelaar (bekend euvel bij Honda) en de dynamo. Tien tegen één dat daar iets niet klopt. Zou je dan alleen de accu vervangen, dan lijkt alles in het begin prima, maar zit je zo weer met een defecte accu.

Andere optie is dat je startrelais vast zit, maar dat is veel minder waarschijnlijk.
 
Of een happerende startknop (gezien er niet eens een klik was). Zou niet de eerste zijn.


Naar je startrelais lopen 2 draadjes. Op 1 van die 2 moet 12v komen te staan als je de startknop indrukt.
 
de dodemansknop staat gewoon goed, en ik had volgens het werkplaatshandboek een van de twee draden naar de startmotor losgehaald en nog eens op de startknop gedrukt.
toen geen klik, het werkplaatshandboek zij dat het startrelais defect was maar ik dacht misschien is het gewoon de accu die het niet doet.
 
je kunt meten of de aanstuurdraden wel spanning op staat.
en je kunt de dikke draden op het startrelais doorverbinden met een schroevendraaier.
als met het doorverbinden de motor met een opgeladen accu wel start is of het relais stuk of het relais word niet aangestuurd.
 
ik heb de dikke draden op het relais verbonden met een schroeven draaier en de startmotor sloeg wel aan aan er kwamen wat vonkjes van de schroevendraaier, maar de motor ging niet aan. ik geloof dat mn accu nu ook alweer leeg is.
betekend dit dat het relais defect is en de accu dood/
 
Terug
Bovenaan Onderaan