cb500F uit 1975

Daar had die van mij ook last van, vooral bij gas los. Kan idd aan de demping van je voorvork liggen, of aan oude (onronde) banden. Mijn fiets heeft lang stilgestaan woordoor de voorband onrond is geworden. En bovendien was de linker keerring van de voorvork lek, waardoor er in de linker poot bijna geen olie meer zat.

Dus check iig even je keerringen, en het kan sowieso geen kwaad om de vorkolie te verversen en nieuwe bandjes te monteren

De bandjes zijn redelijk nieuw, En inderdaad denk dat ik maar eens de olie ga nakijken. Zal de eerste keer zijn dat ik dat ga proberen. Tips hahah
 
De bandjes zijn redelijk nieuw, En inderdaad denk dat ik maar eens de olie ga nakijken. Zal de eerste keer zijn dat ik dat ga proberen. Tips hahah

Aan de foto van je fiets te oordelen zijn die bandjes toch minstens 5 jaar oud, zo niet veel ouder... Maar zelfs een redelijk nieuwe voorband kan al snel onrond worden als je fiets een langere tijd geeft stilgestaan. Ik weet niet of dat bij jouw fiets ook het geval is hoor, maar het is vaak wel een van de oorzaken...

edit: tips voor vorkolie bijvullen: zorg dat je voorwiel vrij van de grond is, zodat er geen druk op de vorkpoten staat. Draai vervolgens de dopmoeren aan de bovenkant van beide vorkpoten los. Draai hierna de aftapboutjes onder aan de vorkpoten los en laat de olie er uit lopen (wel netjes opvangen ;) ). Vervolgens de aftapboutjes weer dicht draaien en aan de bovenkant bij de dopmoeren de juiste hoeveelheid verse vorkolie toevoegen (voor hoeveelheid en viscositeit zie WPH). Ik doe het met behulp van een catheterspuit, omdat je dan meteen het aantal cc kunt afmeten, en de olie bovendien makkelijk en zonder te knoeien in de vorkpoot kunt spuiten.

Maar voor je de vorkolie ververst: check eerst of je keerringen niet lek zijn. Als één, of beide vorkpoten vettig zijn, onder bij de harmonicarubbers, dan kun je er donder op zeggen dat je keerringen lek zijn. Die moet je dan eerst vervangen. Daarvoor moeten de vorkpoten helemaal uit elkaar. Daar zou ik als ik jou was pas aan beginnen als je eerst wat meer sleutelervaring hebt opgedaan. Anders kun je het beter laten doen door iemand die er ervaring mee heeft en over het juiste gereedschap beschikt. (onder in de vorkpoot zit een inbusbout die je vaak alleen maar met een slagmoersleutel goed los krijgt zonder 'm te vernaggelen).
 
Laatst bewerkt:
Oke dan, Bedankt voor deze tips. Zal de vrouw eens vragen of ze een spuit van der werk kan meenemen (verzorging he). En na de vakantie maar eens gaan kijken.

verslag komt dan.
 
Oke dan, Bedankt voor deze tips. Zal de vrouw eens vragen of ze een spuit van der werk kan meenemen (verzorging he). En na de vakantie maar eens gaan kijken.

verslag komt dan.
Zolang het geen 'spuit 11' is, gaat het goed komen :+ ;)
 
Even een vraag. Ik heb de motor een paar maand niet meer aan gehad. Nu wil ie niet meer starten. Wat moet ik doen om hem te laten starten. Ja mensaen zo weinig verstand heb ik er van... ik weet het erg. Maar wil me er wel meer in gaan verdiepen.

Ik hoop dat iemand me het kan vertellen

groeten marcel
 
tja kan van alles zijn, hij heeft t eerst wel goed gedaan? ,,
oude benzine schilt erg veel, dan wil het ook niet zo
de accu kan het ook zijn, en anders is kijken of hij wel vonkt.

succes !
 
ik heb de accu al opgeladen maar dan start ik hem leeg. En aandrukken of kick starter wou ook niet. Blijf maar trappen amar niets.
 
ff tussendoor weet iemand een site of bedrijf waar ik originele onderdelen van de cb500
kan kopen. Heb diverse sites gehad maar door een crach verloren. Ik zoek een origineel stuur, maar ook een tank en die 2 zij kappen.
 
Laatst bewerkt:
Wat heb je nodig, ik heb nog van alles liggen maar geen zijkappen

Gr Luke

Ik ben op zoek naar een stuur voor een cb500f 1975. graag het origineel. En evt
een tank. De zijkappen had je niet las ik. maar stuur is het belangrijkste. Daarna als het budget het nog toelaat een tank.

groeten marcel
 
Marcel,

Ik heb een stuurtje, tank en zijkappen liggen. Tank en zijkappen zijn nog in origenele lak, maar kunnen wel een opknapbeurtje gebruiken. Stuur me maar een berichtje als je interesse hebt op hdriessen apestaartje gmail punt com.

Grt Heidy
 
Ik ben sinds een goede week in het bezit van een cb500f uit 1975. Motor is goed.(denk ik). Er zit veel vet en stof op. Ik heb al belgom gehaald en daarmee krijg ik het chroom werk redelijk schoon. Nu vraag ik mij af hoe ik het blok zelf weer een beetje schoon krijg.
En of jullie andere tips hebben hoe ik moet beginnen hiermee.

Ik zal een foto meesturen en proberen om zo af en toe een verslag te schrijven hoe het werk verloopt.

Foto is van vorig jaar, maar alles is zelfde op het stof en vet na.[afbeelding]
daar heb ik nog een 2 boeken over een van peters en een owuers manual mocht je intersse hebben hoor ik het wel
 
Laatst bewerkt:
Ik ben sinds een goede week in het bezit van een cb500f uit 1975. Motor is goed.(denk ik). Er zit veel vet en stof op. Ik heb al belgom gehaald en daarmee krijg ik het chroom werk redelijk schoon. Nu vraag ik mij af hoe ik het blok zelf weer een beetje schoon krijg.
En of jullie andere tips hebben hoe ik moet beginnen hiermee.

Ik zal een foto meesturen en proberen om zo af en toe een verslag te schrijven hoe het werk verloopt.

Foto is van vorig jaar, maar alles is zelfde op het stof en vet na.[afbeelding]

Mooi zadeltje
 
Zeker een leuk zadel. Ik heb lang gezocht voor mijn 550 voor een sportzadel, maar kon niets vinden wat redelijk betaalbaar was en naar mijn smaak. Ik laat nu een zadel maken, precies zoals ik het wil. Lijkt veel op de van jou ;)
 
Zeker een leuk zadel. Ik heb lang gezocht voor mijn 550 voor een sportzadel, maar kon niets vinden wat redelijk betaalbaar was en naar mijn smaak. Ik laat nu een zadel maken, precies zoals ik het wil. Lijkt veel op de van jou ;)

Het is inderdaad moeilijk om een zadel te vinden voor de 500 of de 550. Soms staan ze op internet te koop, maar net niet wat je zoekt meestal. Ik had het geluk dat hij al op de fiets zat toen ik hem kocht. Het is ook nog een zadel met honda logo.

full
 
Zeker een leuk zadel. Ik heb lang gezocht voor mijn 550 voor een sportzadel, maar kon niets vinden wat redelijk betaalbaar was en naar mijn smaak. Ik laat nu een zadel maken, precies zoals ik het wil. Lijkt veel op de van jou ;)
Waar laat je dat doen, en heb je een richtprijs hiervoor? Zit met hetzelfde probleem, ook voor een 550.
 
Hij wordt als het goed is volgende week afgemaakt en verstuurd. Ik zal wat foto's op het forum zetten met prijs en door wie laten doen. Wil eerst ff het resultaat zien voor ik reclame ga maken :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan