CB500T nieuwste aanwinst

9 aug 2017
11
0
#1
Na jarenlang een collega gepusht te hebben om zijn 500T weer op de weg te brengen kwam er bij hem het hoge woord eruit "je mag 'm hebben".
:] Ik kon mijn oren niet geloven maar hij zei t toch echt hoor. Kort erna de T opgehaald. Na wat poetswerk en uitvoeren van achterstallig onderhoud eens gestart en stuk gereden. Wat een geweldig leuke machine zeg. Toen ik 18 was reed ik een Yamaha XT500 en deze T gaf me weer hetzelfde gevoel terug, een motor met zoals ze dat zeggen, karakter.

Nu zit ik met een ding en dat is het starten. De ene keer loopt ze na 3 keer kicken (de startmotor doet het niet), de andere keer na 15 keer kicken. Carburateurs zijn schoon gemaakt en de punten afgesteld, voor zover ik daar verstand van heb natuurlijk.
Hebben jullie tips om eens naar te kijken zodat hij altijd start na 3 keer kicken, of minder natuurlijk. Oh ja, als hij gelopen heeft, als is het maar 5 seconden, start hij daarna meteen.

Dank alvast!!!
 
Laatst bewerkt:

Deputy Duc

Moderator
Crew
2 aug 2004
23.693
12
56
#2
Een 500T, dat is toch die twin met dat bruine zadel? Mooi man, die zie je niet vaak meer. Technisch kan ik je weinig vertellen, maar ik wil wel even, mede namens de rest van MF, zeuren om plaatjes.
 

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
13.211
18
56
Den Haag
#3
Bij oude motoren altijd eerst de bougies, contactpunten, condensators en bougiekappen vernieuwen. Dan pas verder kijken.
 
Laatst bewerkt:

Hoefijzer

MF veteraan
13 okt 2013
1.283
2
59
Amerongen
#6
Heb ik ook gehad en ja, lastige starters. Zelfs als de startmotor werkt.
Ze trillen ook behoorlijk. Zelfs zo erg dat de sturen bij langdurig snelweg gebruik nog al eens spontaan afbraken.
Maar wel een hele mooie machine.
 

Coert65

MF veteraan
Donateur
22 apr 2015
3.731
27
52
Puttershoek
#7
Ik heb de voorganger gehad, de CB 450. Deze:

Ik weet wel dat de 500 wat probleempjes had, qua vibratie en zo.
Wel een mooi exemplaar! :t
 
9 aug 2017
11
0
#10
Over trillen gesproken. ik lees dat op meer plaatsen maar vindt dat het reuze meevalt. Gewoon niet te laag in toeren rijden maar natuurlijk niet overdrijven met teveel toeren.
 

Hoefijzer

MF veteraan
13 okt 2013
1.283
2
59
Amerongen
#11
Het nadeel(tje) vond ik juist dat vermogen bij een relatief hoog toerental pas vrij kwam.
Ik kon de motor goed verkopen aan een verzamelaar en toen heb ik een naar 800cc opgeboorde Yamaha XS650 (in onderdelen) gekocht maar die trilde helemaal als een malle.
Dus die ook weer verkocht en een BMW R80RT aangeschaft.
 
9 aug 2017
11
0
#13
Ja, heb ik ook aan gedacht maar hij is nog zo netjes en origiineel, zelfs orgineel gereedschapssetje en gebruikershandleiding zit er nog bij dat ik t niet over t hart kan krijgen hem te verbouwen.
 

Coert65

MF veteraan
Donateur
22 apr 2015
3.731
27
52
Puttershoek
#14
Dat ben ik helemaal eens met je! Hij ziet er veel te goed uit om te verbouwen,
kun je beter met een afgereden exemplaar doen. :Y
 

Hoefijzer

MF veteraan
13 okt 2013
1.283
2
59
Amerongen
#16
Alleen je uitlaten zijn niet origineel. Bij de mijne zaten ze er ook niet meer op.(roesten snel door). Ik heb toen in de USA nog eengebruikt setje kunnen scoren voor maar 75 euro. Helaas kwam er nog zo'n bedrag bij aan transportkosten.
 
9 aug 2017
11
0
#18
Ontsteking is inmiddels in orde. Nu nog uitvogelen waarom ze de ene keer start na 2 keer trappen en de andere keer pas na 15 keer trappen.