CB500T nieuwste aanwinst

Jo Bastings

Rookie
9 aug 2017
19
0
Na jarenlang een collega gepusht te hebben om zijn 500T weer op de weg te brengen kwam er bij hem het hoge woord eruit "je mag 'm hebben".
:] Ik kon mijn oren niet geloven maar hij zei t toch echt hoor. Kort erna de T opgehaald. Na wat poetswerk en uitvoeren van achterstallig onderhoud eens gestart en stuk gereden. Wat een geweldig leuke machine zeg. Toen ik 18 was reed ik een Yamaha XT500 en deze T gaf me weer hetzelfde gevoel terug, een motor met zoals ze dat zeggen, karakter.

Nu zit ik met een ding en dat is het starten. De ene keer loopt ze na 3 keer kicken (de startmotor doet het niet), de andere keer na 15 keer kicken. Carburateurs zijn schoon gemaakt en de punten afgesteld, voor zover ik daar verstand van heb natuurlijk.
Hebben jullie tips om eens naar te kijken zodat hij altijd start na 3 keer kicken, of minder natuurlijk. Oh ja, als hij gelopen heeft, als is het maar 5 seconden, start hij daarna meteen.

Dank alvast!!!
 
Laatst bewerkt:
Een 500T, dat is toch die twin met dat bruine zadel? Mooi man, die zie je niet vaak meer. Technisch kan ik je weinig vertellen, maar ik wil wel even, mede namens de rest van MF, zeuren om plaatjes.
 
Bij oude motoren altijd eerst de bougies, contactpunten, condensators en bougiekappen vernieuwen. Dan pas verder kijken.
 
Laatst bewerkt:
voila
full
 
Laatst bewerkt:
Heb ik ook gehad en ja, lastige starters. Zelfs als de startmotor werkt.
Ze trillen ook behoorlijk. Zelfs zo erg dat de sturen bij langdurig snelweg gebruik nog al eens spontaan afbraken.
Maar wel een hele mooie machine.
full
 
Ik heb de voorganger gehad, de CB 450. Deze:
full

Ik weet wel dat de 500 wat probleempjes had, qua vibratie en zo.
Wel een mooi exemplaar! :t
 
Over trillen gesproken. ik lees dat op meer plaatsen maar vindt dat het reuze meevalt. Gewoon niet te laag in toeren rijden maar natuurlijk niet overdrijven met teveel toeren.
 
Het nadeel(tje) vond ik juist dat vermogen bij een relatief hoog toerental pas vrij kwam.
Ik kon de motor goed verkopen aan een verzamelaar en toen heb ik een naar 800cc opgeboorde Yamaha XS650 (in onderdelen) gekocht maar die trilde helemaal als een malle.
Dus die ook weer verkocht en een BMW R80RT aangeschaft.
 
Ja, heb ik ook aan gedacht maar hij is nog zo netjes en origiineel, zelfs orgineel gereedschapssetje en gebruikershandleiding zit er nog bij dat ik t niet over t hart kan krijgen hem te verbouwen.
 
Dat ben ik helemaal eens met je! Hij ziet er veel te goed uit om te verbouwen,
kun je beter met een afgereden exemplaar doen. :Y
 
Alleen je uitlaten zijn niet origineel. Bij de mijne zaten ze er ook niet meer op.(roesten snel door). Ik heb toen in de USA nog eengebruikt setje kunnen scoren voor maar 75 euro. Helaas kwam er nog zo'n bedrag bij aan transportkosten.
 
Ontsteking is inmiddels in orde. Nu nog uitvogelen waarom ze de ene keer start na 2 keer trappen en de andere keer pas na 15 keer trappen.
 
Na jarenlang een collega gepusht te hebben om zijn 500T weer op de weg te brengen kwam er bij hem het hoge woord eruit "je mag 'm hebben".
:] Ik kon mijn oren niet geloven maar hij zei t toch echt hoor. Kort erna de T opgehaald. Na wat poetswerk en uitvoeren van achterstallig onderhoud eens gestart en stuk gereden. Wat een geweldig leuke machine zeg. Toen ik 18 was reed ik een Yamaha XT500 en deze T gaf me weer hetzelfde gevoel terug, een motor met zoals ze dat zeggen, karakter.

Nu zit ik met een ding en dat is het starten. De ene keer loopt ze na 3 keer kicken (de startmotor doet het niet), de andere keer na 15 keer kicken. Carburateurs zijn schoon gemaakt en de punten afgesteld, voor zover ik daar verstand van heb natuurlijk.
Hebben jullie tips om eens naar te kijken zodat hij altijd start na 3 keer kicken, of minder natuurlijk. Oh ja, als hij gelopen heeft, als is het maar 5 seconden, start hij daarna meteen.

Dank alvast!!!
Na lang zoeken naar het lager van de startkoppeling blijkt dit niet los verkrijgbaar te zijn. Mmm wat dan nu? Ik had het gevoel dat de kickstarter, i.c. de koppeling niet meer voldoende wrijving had om de motor te starten. Nieuwe platen en veren gekocht bij Roukama en gemonteerd en nu start ze bij 2e of 3e kick.
Uiteraard ga ik verder zoeken naar een manier om ook de startkoppeling weer in order te krijgen maar voorlopig krijg ik haar gemakkelijk gestart op de mannenmanier, met kickstarter dus.
 
Na lang zoeken naar het lager van de startkoppeling blijkt dit niet los verkrijgbaar te zijn. Mmm wat dan nu? Ik had het gevoel dat de kickstarter, i.c. de koppeling niet meer voldoende wrijving had om de motor te starten. Nieuwe platen en veren gekocht bij Roukama en gemonteerd en nu start ze bij 2e of 3e kick.
Uiteraard ga ik verder zoeken naar een manier om ook de startkoppeling weer in order te krijgen maar voorlopig krijg ik haar gemakkelijk gestart op de mannenmanier, met kickstarter dus.
Bedoel je deze,vraagt er de hoofdprijs voor,maar ja vind er maar 1,je kan ook proberen alleen de tonnetjes,palletjes en veertjes te vervangen.
https://www.google.nl/url?sa=i&url=...hUKEwiKxpqshcjrAhXmwAIHHVuoDZcQr4kDegUIARCWAQ
 
Hoi, nee, die heb ik al "gereviseerd" met genoemde onderdeeltjes. Het gaat om het lager in het tandwiel. Ik heb me al laten vertellen dat dit lager nooit los leverbaar is geweest.
 

Bijlagen

  • tandwiel 1.jpeg
    tandwiel 1.jpeg
    2,2 MB · Weergaven: 13
Terug
Bovenaan Onderaan