CB550 1977, 10 jaar stil gestaan, loopt niet

Job2

MF'er
19 jul 2003
95
0
Groningen
Hallo allemaal mijn voorstellen post heb ik al eerder gedaan, maar goed in het kort:

1e fiets: Kawa EX500s (ligt op de sloop)
2e fiets: CBR600F (1996)
3e fiets: CB550 (1977)

De laatst heb ik zondag gekocht voor €150.

Vandaag ben ik er achter gekomen dat ie een goede vonk heeft, dus das mooi, heb net ook een tankje frisse benzine gehaald.

Deze fiets heeft 10 jaar stil gestaan, dus hij loopt niet.
Ik heb inmiddels de olie vervangen, bijna de bougies, de carburateurs enigzins schoon gemaakt, de benzine tank gecontroleerd (lijkt vrij schoon).

En nu zit ik met een probleem (pje)
Ik weet alle slangetjes van de carburateurs niet...
er gaan 2 naar mn benzinetank (rode cirkel)
er gaan 4 naar het asfalt, dit is de overloop van de vlotterkamers (blauwe cirkel)
er gaan 2 slangetjes naar: Geen flauw idee....(gele cirkel)

Wie kan me vertellen waar die dingen naar toe moeten?
Wie kan me vertellen op wat voor brandstof mn cb550 loopt? gelood/ongelood?
full
 
Bedankt voor jullie hulp, ik krijg de indruk dat ik me over die 2 slangetjes niet zo druk hoef te maken.

Ik zit helaas met nog een probleempje...

Voor zover ik een carburateur snap, moeten de uitgangen die je op de foto ziet, op de cilinders worden aangesloten. Op die manier, zuigen de cilnders, lucht met benzine uit de carburateurs.

Als mijn theorie klopt moet de handel voor de choke dus aan de rechterkant van het blok komen (nu ik dit zo schrijf lijkt dat onlogisch omdat je meestal gas mee geeft... tenminster met de rechterhand).

Goed er zijn meerdere aanwijzingen dat ik de carburateurs andersom moet aansluiten, dus met de kant waar je in kijkt, op het luchtfilter. Ook omdat de carburateurs op die manier samen met de gasregeling niet tussen het blok en het frame passen.

Ik krijg een beetje het vermoeden dat deze carburateurs niet bij dit blok horen.
Ik kan namelijk geen logische manier vinden, voor het plaatsen van de 4 carbs. tussen het blok en het luchtfilter....

Helaas kreeg ik de carbs. los bij de fiets. Ik weet dus niet of ze ooit aangesloten zijn geweest.
 
alsk de foto zie, is de voorkant op de foto de inlaat. choke zit voor.

achter zit de gasschuif die moet naar de cilinder.


is bij mij altijd zo geweest, mahjha jappaners he hahaha
 
Met inlaat bedoel je de luchtinlaat neem ik aan.

Ok, dat is de luchtinlaat, maar onderin elke gat, zie je een klein rond koperen buisje. Ik neem aan, dat is de benzine uitgang. Daar zuigen de cilinders dus hun benzine uit. Hoe kan die 180 graden gedraait op de zuigrichting staan?

Iemand enig idee of dit de standaard carburateurs zijn voor dit blok?
 
Hmmm, ok ik ga eens kijken of ik het op die manier fatsoenlijk kan aansluiten. Het heeft wel voordelen, omdat de gasregeling dan beter onder frame past, en de benzine slangetjes zitten dan op de juiste plek voor de tank.

Theoretisch lijkt het alsof de benzine dan verkeerd wordt aangezogen, maar misschien ligt dat aan mijn gebrek aan kennis.
 
ronde buisje is van je acceleratiepomp. als je flink gas geeft komt daar straaltje benzine uit. is meestal om dat dooie punt een opkikker te geven.

gaat richting je luchtfilterbox lijkt dus verkeerd maar omdat je motor zoveel aanzuigt komt het niet ver, maar heeft zo een langere weg om zich met de lucht te vermengen.


tenminste bij ist zo geweest, kheb wel cv carbs maar zal wel niet veel uitmaken

mahja heb er geen verstand van, drink me pils op. morge weer verder met me distributie ketting zooi
 
Laatst bewerkt:
Carbs lijken op die van een 400F...

Er zijn twee versies van de 550:
- 550F (choke wordt bediend met een hendeltje op de carburateur zoals die van jou)
- 550K (choke wordt bediend met een trekknop op het stuur)

Heb je een 550F of een 550K?

Voor de rest: je kijkt inderdaad op de foto tegen de luchtinlaat (chokeklepjes) aan.
 
Carbs zijn niet van een 400F, gewoon van een 550F. Zoals ie op de foto ligt moet je het zaakje monteren, van achteraf gezien. Voor zover ik weet hebben deze carbs geen acceleratiepomp... Buisje is dat ze toch nog wat lucht kunnen krijgen als de chocke dicht zit lijkt me... De benzine komt namelijk nog altijd via de sproeiers ;)
 
Bedankt voor al jullie reacties, morgen gaat de wekker te vroeg om nog ff verder te gaan. Ik kreeg de carbs. vanavond nog niet om de tussen de rubbers van de cilinders, dus ik probeer eerst de buisvormige delen van de clinders af te schroeven, misschien gaat dat wel makkelijker. Trusten allemaal
 
Het is ook een enorm gekloot om die carbs ertussen te krijgen, maar die 'buisvormige delen' moet je gewoon laten zitten hoor!

Er was dacht ik voor de 550 een foefje met de luchtfilterkast... :?

rubbers in luchtfilterkast drukken en er zodra de carbs erop zitten ze er weer uittoveren ;) van edwin geleerd ;) die stond eerst heel hard te schelden gevold door : Eureka ! ik heb het ! :+
 
Bedankt voor al jullie reacties, morgen gaat de wekker te vroeg om nog ff verder te gaan. Ik kreeg de carbs. vanavond nog niet om de tussen de rubbers van de cilinders, dus ik probeer eerst de buisvormige delen van de clinders af te schroeven, misschien gaat dat wel makkelijker. Trusten allemaal

Maak ze eerst eens GOED schoon, anders mag je ze er meteen weer tussenuit priegelen.
:N
 
Uhm, ik moet de rubbers van het blok halen en in de luchtfilter kast zien te peuteren? Ik krijg die rubbers nog niet eens van het blok af.... Kan iemand deze truuc nog toelichten?
 
Op de foto kijk je tegen de kant van de carbs aan die aan de luchtfilterkast aangesloten moet worden.
De chokehevel zit dus links, na montage.

Ik heb het plaatsen van de carbs bij mijn CB400F als volgt gedaan:

inlaatrubbers verwarmen met fohn.
dan de rubbers in de filterkast plaatsen (let op nokje op de kast en de rubbers. Die moeten tegenover elkaar, om de juiste hoek te krijgen).
dan de carbs in de rubbers op het cilinderblok steken en als ze er helemaal inzitten de luchtinlaatrubbers eroverheen wuremen.
dat laatste is een but klusje, maar lukt wel als de rubbers enigszins soepel gemaakt zijn.
 
Als de rubbers keihard geworden zijn dan gewoon nieuwe kopen, als je deze er al weer op krijgt zullen ze wel lekken straks.
Heb je de carburateurs nu al meer dan "enigszins" schoon gemaakt voor je ze weer gaat monteren? :?
 
Ik heb de rubbers op het cilinderblok verwarmd en toen kreeg ik de carburateurs er veel makkelijker in. Die heb ik stevig aangedraaid en dat zit nu wel behoorlijk solide.

Nu moet het luchtfilter er nog op. Ik heb er 2 bijgekregen, één originele en een lichtmetalen luchtfilter. Ik weet niet waar ik die lichtmetalen aan bevestigen moet, dus ik probeer eerst de originele wel.

Bedankt voor jullie tips!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan