cb550 carb config

7 okt 2002
238
12
Haarlem
luitjes, heb wat hulp nodig mbt afstelling CB550K0, amerikaans model.

ik ben op zoek naar afstelling zoals deze hoort op een 550. volgens mijn gegevens dient het vlotterniveau op 22mm te zijn. Ik meette voor alle 4 echter 20mm. Dit heb ik inmiddels aangepast naar 22mm. Maar nog steeds liep hij veel te rijk, dit is op de testbank gemeten.

Gisteren heb ik de stand gasnaald gecheckt, dit verraste mij ook. naalden stonden op de 1 na hoogte stand, volgens mij horen ze in t midden te staan? Mijn gevoel zegt dat de naalden 2 posities omlaag kunnen maar ik zou graag de fabrieksinstelling weten, deze vind ik echter nergens terug voor dit model (550K0-2). Aangezien ik verwacht dat de motor niet versleuteld is en dus originele afstelling heeft snap ik niet hoe die ooit goed heeft gelopen met deze instellingen.

Voordat ik nieuwe naalden en naaldbuizen bestel is er misschien iemand die hier wat zinnigs over te zeggen heeft?

hoofdsproeier = 100, met nieuwe rubbertjes erom.
 
luitjes, heb wat hulp nodig mbt afstelling CB550K0, amerikaans model.


Gisteren heb ik de stand gasnaald gecheckt, dit verraste mij ook. naalden stonden op de 1 na hoogte stand, volgens mij horen ze in t midden te staan? Mijn gevoel zegt dat de naalden 2 posities omlaag kunnen maar ik zou graag de fabrieksinstelling weten, deze vind ik echter nergens terug voor dit model (550K0-2). Aangezien ik verwacht dat de motor niet versleuteld is en dus originele afstelling heeft snap ik niet hoe die ooit goed heeft gelopen met deze instellingen.

Voordat ik nieuwe naalden en naaldbuizen bestel is er misschien iemand die hier wat zinnigs over te zeggen heeft?

hoofdsproeier = 100, met nieuwe rubbertjes erom.
ik ben op zoek naar afstelling zoals deze hoort op een 550. volgens mijn gegevens dient het vlotterniveau op 22mm te zijn. Ik meette voor alle 4 echter 20mm. Dit heb ik inmiddels aangepast naar 22mm. Maar nog steeds liep hij veel te rijk, dit is op de testbank gemeten.

Ik denk dat die 2mm niet heel veel uit maken hoor.. en echt te rijk gaat hij er natuurlijk alleen van lopen als hij overstroomt ! en hopsakee zo je inlaatkanaal in ..maar dat gebeurt niet al te snel..

Hoe zijn je naalden ?? zijn die nog goed ?? of sterk ingesleten ?

en als laatste: hoe staan de mengselschroefjes ?? hoeveel slagen staan ze uit ?
 
Ik denk dat die 2mm niet heel veel uit maken hoor.. en echt te rijk gaat hij er natuurlijk alleen van lopen als hij overstroomt ! en hopsakee zo je inlaatkanaal in ..maar dat gebeurt niet al te snel..

Dat verwacht ik niet, overlopen is er niet echt bij. Hij loopt ook wel maar wil niet meer 8000 toeren draaien.

Hoe zijn je naalden ?? zijn die nog goed ?? of sterk ingesleten ?

licht ingesleten maar heb besloten deze te vervangen samen met de naaldbuis. Alleen heb ik nog niet uitgevonden hoe de buis uit de carb kunt verwijderen...?

en als laatste: hoe staan de mengselschroefjes ?? hoeveel slagen staan ze uit ?

mengselschroefjes doen hun werk bij weinig gas, in dat gebied loopt ie juist prima, het probleem begint bij meer dan 20% gas. maar voor de goede orde: 1,5 slagen uit ongeveer.
 
luitjes, heb wat hulp nodig mbt afstelling CB550K0, amerikaans model.

ik ben op zoek naar afstelling zoals deze hoort op een 550. volgens mijn gegevens dient het vlotterniveau op 22mm te zijn. Ik meette voor alle 4 echter 20mm. Dit heb ik inmiddels aangepast naar 22mm. Maar nog steeds liep hij veel te rijk, dit is op de testbank gemeten.

Gisteren heb ik de stand gasnaald gecheckt, dit verraste mij ook. naalden stonden op de 1 na hoogte stand, volgens mij horen ze in t midden te staan? Mijn gevoel zegt dat de naalden 2 posities omlaag kunnen maar ik zou graag de fabrieksinstelling weten, deze vind ik echter nergens terug voor dit model (550K0-2). Aangezien ik verwacht dat de motor niet versleuteld is en dus originele afstelling heeft snap ik niet hoe die ooit goed heeft gelopen met deze instellingen.

Voordat ik nieuwe naalden en naaldbuizen bestel is er misschien iemand die hier wat zinnigs over te zeggen heeft?

hoofdsproeier = 100, met nieuwe rubbertjes erom.


Hoe hoger het vlotterniveau, hoe rijker hij loopt. (Brandstof wordt dan immers van minder diep opgezogen via de buis. Echter die 2 mm zullen niet veel uitmaken. sproeiergrootte is de standaard fabrieksinstelling. dus normaal gesproken niets mis mee. Stationairschroeven zijn volgens het boekje. Slijtage kan wel een oorzaak zijn. Dus vervangen kan een optie zijn. Ik zou echter eerst de naalden lager zetten, omdat dat al voor veel verbetering kan zorgen.
Hoe staat het overigens met de afstelling van de ontsteking, want als die b.v veel te laat staat, loopt hij ook slecht in toeren en krijg je het beeld van veel te rijk lopen.
En functioneerd de choke goed, want als de kleppen een stukje dicht blijven staan, wordt er uiteraard ook teveel brandstof aangevoerd.

succes met uitzoeken.
 
Alleen heb ik nog niet uitgevonden hoe de buis uit de carb kunt verwijderen...?

bij mijn 750 kon ik die van bovenaf naar onderen eruit tikken. mits je die koper kleurige buisjes bedoeld waar de naald in glijdt. zitten er normaliter los in en geklemd door de naaldsproeier houder, oudere dingen zitten wat vast, klein schroevedraaiertje, 1 tik en valt er onder uit :)
 
Heren, fijn dat er wordt meegedacht, wel beetje jammer dat telkens weer tot het nivo van de werking van een carburatuer wordt gedaald, dat weten we wel toch. Ik ben op zoek naar specifieke info mbt afstelling, dus wat een wijziging in floatlevel teweeg brengt of juist niet is hier niet aan de orde. Ook ben ik niet op zoek naar de afstelling van mengselschroeven. Er is al zoveel ruis op dit forum. Ik hoop niet verkeerd over te komen als een zak maar hou van gerichte communicatie. Trouwens, 2mm verschil merk je wel heel duidelijk in motorgedrag...

Vroembert, ontsteking staat spot-on, zowel stationair als bij 4000 toeren. Ik heb uiteraard alles gecheckt en gezorgd dat het strak afgesteld staat, alleen van de naalden en floatlevel ben ik niet zeker over voor dit model, vandaar mijn vraag.

dus nogmaals: wat is de standaard clip stand voor de gasnaald? derde/midden toch?

mn idee zou zijn om naalden twee standen te laten zakken (nu 4, dus dan 2) aangezien de testbankmeter voor het b/l mengsel gewoon va de schaal afliep (dus rijker dan 1/10) I wil hem zo rond de 1/12.5 - 1/13 hebben.

Het blijft raar dat deze motor zo'n rijke afstellig heeft in vergelijk met europese modellen tenzij dat bewust voor californische markt gedaan is.

@Ivan: Dan zat ik kwa gedachten dus goed ;) nog niet geprobeerd, morgen maar.
 
Laatst bewerkt:
ik ben op zoek naar afstelling zoals deze hoort op een 550. volgens mijn gegevens dient het vlotterniveau op 22mm te zijn. Ik meette voor alle 4 echter 20mm. Dit heb ik inmiddels aangepast naar 22mm. Maar nog steeds liep hij veel te rijk, dit is op de testbank gemeten.

Ik denk dat die 2mm niet heel veel uit maken hoor.. en echt te rijk gaat hij er natuurlijk alleen van lopen als hij overstroomt ! en hopsakee zo je inlaatkanaal in ..maar dat gebeurt niet al te snel..

Hoe zijn je naalden ?? zijn die nog goed ?? of sterk ingesleten ?

en als laatste: hoe staan de mengselschroefjes ?? hoeveel slagen staan ze uit ?


rogier,

vraag gerrit ff, heeft veel gehobbied met die dingen. Hij maakt ook restrictors voor de carbs omdat die teveel geven bij lage toeren (geloof ik ; te snel van de choke af). Luchtschroeven raadt hij aan om die op 2,5 slag te zetten.. ;)
 
Heren, fijn dat er wordt meegedacht, wel beetje jammer dat telkens weer tot het nivo van de werking van een carburatuer wordt gedaald, dat weten we wel toch. Ik ben op zoek naar specifieke info mbt afstelling, dus wat een wijziging in floatlevel teweeg brengt of juist niet is hier niet aan de orde. Ook ben ik niet op zoek naar de afstelling van mengselschroeven. Er is al zoveel ruis op dit forum. Ik hoop niet verkeerd over te komen als een zak maar hou van gerichte communicatie. Trouwens, 2mm verschil merk je wel heel duidelijk in motorgedrag...

Vroembert, ontsteking staat spot-on, zowel stationair als bij 4000 toeren. Ik heb uiteraard alles gecheckt en gezorgd dat het strak afgesteld staat, alleen van de naalden en floatlevel ben ik niet zeker over voor dit model, vandaar mijn vraag.

dus nogmaals: wat is de standaard clip stand voor de gasnaald? derde/midden toch?

mn idee zou zijn om naalden twee standen te laten zakken (nu 4, dus dan 2) aangezien de testbankmeter voor het b/l mengsel gewoon va de schaal afliep (dus rijker dan 1/10) I wil hem zo rond de 1/12.5 - 1/13 hebben.

Het blijft raar dat deze motor zo'n rijke afstellig heeft in vergelijk met europese modellen tenzij dat bewust voor californische markt gedaan is.

@Ivan: Dan zat ik kwa gedachten dus goed ;) nog niet geprobeerd, morgen maar.



Hier even de gegevens uit het wph van peters

full




Ik zou ze eerst 1 standje naar beneden zetten en dan testen. vervolgens op basis van de resultaten nog een standje lager.

Een goed hulpmiddel kan een colortune bougie zijn, meer info over deze bougie waarmee je de verbranding in de cilinder kunt volgen kan je vinden op o.a. de website van bccp uit gramsbergen (bccp.nl)
 
Grappig, ik heb twee Peter's WHP's en in beiden staat op deze pagina maar de helft van wat hierboven staat. :?

Wat betreft de naalden, 3e dus, en met nieuwe naald en buis komt het aardig in de richting, denk.
 
Laatst bewerkt:
----> Heren, fijn dat er wordt meegedacht, wel beetje jammer dat telkens weer tot het nivo van de werking van een carburatuer wordt gedaald, dat weten we wel toch. Ik ben op zoek naar specifieke info mbt afstelling, dus wat een wijziging in floatlevel teweeg brengt of juist niet is hier niet aan de orde. Ook ben ik niet op zoek naar de afstelling van mengselschroeven. Er is al zoveel ruis op dit forum. Ik hoop niet verkeerd over te komen als een zak maar hou van gerichte communicatie.

[ Nee je komt niet verkeerd over als een zak hoor ;) ] ..maar op een forum krijg je vooral reactie's op communicatief niveau, een WPHB voorlezen gaat moeilijk en is natuurlijk makkelijk op het internet te vinden, dus neem aan dat je die vraag dan ook niet hier stelt, maar daar eerst zelf naar op zoek ben geweest.. :Y

----> Trouwens, 2mm verschil merk je wel heel duidelijk in motorgedrag...

[ dat moet je me dan toch even uitleggen: Wat merk jij aan 2mm hoogteverschil in het vlotterbakje als je aan het rijden bent dan ???? jaja ik weet het: ruis, niet aan de orde ;) ]

----> mn idee zou zijn om naalden twee standen te laten zakken (nu 4, dus dan 2) aangezien de testbankmeter voor het b/l mengsel gewoon va de schaal afliep (dus rijker dan 1/10) I wil hem zo rond de 1/12.5 - 1/13 hebben.
[ is nog veel te veel]

----> Het blijft raar dat deze motor zo'n rijke afstellig heeft in vergelijk met europese modellen tenzij dat bewust voor californische markt gedaan is.

[ Nee het juist altijd andersom: in heel Amerika maakt het ze niet veel uit wat het zuipt MAAR NIET IN CALIFORNIË !! daar is het strenger dan hier en heel de EU bij elkaar .. motoren werden een tijd lang afgedopt, zodat je niet bij de afstelling kon komen ]



gelukkig heb je nu wel de afstelgegevens !!! :Y ik wil alleen je bevinding op vlotterniveau nog wel even weten ..
@Ivan: Dan zat ik kwa gedachten dus goed ;) nog niet geprobeerd, morgen maar.
 
Laatst bewerkt:
Grappig, ik heb twee Peter's WHP's en in beiden staat op deze pagina maar de helft van wat hierboven staat. :?

Wat betreft de naalden, 3e dus, en met nieuwe naald en buis komt het aardig in de richting, denk.


De mijne is een 2e druk uit 1980. Misschien dat ze in de eerste druk uit 76 nog wat gegevens misten :?
 
Over de vlotterhoogte:

stonden dus op 20mm, hiermee liep ie onderin tot 3000rpm prima, maar het sputteren begon echt bij 5000 en daarna wilde hij niet echt verder. Na aanpassing trok hij door tot 7500-8000 al zei het niet zoals je wil. Gasrespons was en is nog steeds niet goed. Gas minderen doet niet vermogen verminderen, dit is na aanpassing minder geworden. Dit kan ook door de naalden komen. Ik zeg dus niet dat je alles oplost met vlotternivo maar je merkt het wel degelijk. *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan