CB550: Schijfremmen

Manson

Rookie
13 jul 2005
18
0
Hoi mensen,

Mijn CBtje heeft een dubbele schijfrem voor. Nou vraag ik me af in hoeverre dat standaard is. Je ziet het namelijk wel vaker, hoewel volgens mij de cb550 maar 1 schijf hoort te hebben..

Ik heb de hoofdrem cilinder eens gereviseerd, en daar moest een '78 GL1000 setje in. Ook het remvloeistof potje is 2x zo hoog. Was dit allemaal nou een (dealer) optie, of heeft een slimme sleutelaar dit er allemaal zelf op gezet?

Ik vraag dit omdat er nieuwe remschoentjes in moeten. En ik weet dus niet precies wat voor soort het moeten zijn :? Wat zijn trouwens goeie stoppers? Ik vind 'm niet erg goed remmen dus er mogen wel goeie in iig! Liever dat ze mn schijven aanvreten dan dat halfzachte van nu!

Reacties please :)
 
tja...schijven en honda..één pot nat he :+

beter remmen zal ie waarschijnlijk niet doen ; da's een kwaal van honda, ook met twee schijven. Ik heb straks ook een 550 en ik schroef er gelijk een tweede schijf op hoor. De remblokjes van vroeger waren beter, maar asbesthoudend. Die van tegenwoordig zijn harder en aangezien onze schijfjes ook bikkelhard zijn kun je het gevolg wel raden ; weinig remkracht dus.,.... *O*
 
dat ben ik niet met je eens tria!

ik heb op de honda originele schijven en klauwen bij mijn weten, gewoon lomp dikke schijven en klauwen met aan elke kant een zuigertje. de rempomp is ook niks bijzonders maar een stoppie is geen probleem opzich. enige dat niet standaard is zijn de stalen remleidingen maar die zorgen niet voor de extreme remkrachten ;)
 
Hoi mensen,

Mijn CBtje heeft een dubbele schijfrem voor. Nou vraag ik me af in hoeverre dat standaard is. Je ziet het namelijk wel vaker, hoewel volgens mij de cb550 maar 1 schijf hoort te hebben..

Ik heb de hoofdrem cilinder eens gereviseerd, en daar moest een '78 GL1000 setje in. Ook het remvloeistof potje is 2x zo hoog. Was dit allemaal nou een (dealer) optie, of heeft een slimme sleutelaar dit er allemaal zelf op gezet?

Ik vraag dit omdat er nieuwe remschoentjes in moeten. En ik weet dus niet precies wat voor soort het moeten zijn :? Wat zijn trouwens goeie stoppers? Ik vind 'm niet erg goed remmen dus er mogen wel goeie in iig! Liever dat ze mn schijven aanvreten dan dat halfzachte van nu!

Reacties please :)

zijn de remslangen net zo oud als de motor?
 
Ivan verschil met oude cb'kes is dat die maar aan 1 kant zuiger hebben en andere kant vast remblokkie, die zelfs een beetje schuin op de schijf drukt. Niet bepaald een ideale situatie.
 
ik heb op de honda originele schijven en klauwen bij mijn weten, gewoon lomp dikke schijven en klauwen met aan elke kant een zuigertje. de rempomp is ook niks bijzonders maar een stoppie is geen probleem opzich. enige dat niet standaard is zijn de stalen remleidingen maar die zorgen niet voor de extreme remkrachten ;)

Ik heb op mijn CB750 stalen remleidingen en één schijf en ik kan met vol ingeknepen voorrem gewoon wegrijden :?

Stoppie...? meer stoptnie...

Tom
 
Ik heb vandaag mijn vooreste rem systeem van mijn cb750 F2 compleet vervangen door dat van een cb 750 KZ inclusief de hoofremcilinder, heb nu dubbele zuigers vooraan (ook rvs leidingen, heb alleen nog de kans niet gehad om het uit te testen het regende en had geen zin om op mijn bek te gaan.
 
Ik heb ook overal stalen remleidingen opgezet. Opzich maakt dat geen verschil natuurlijk. Het is ook niet zo dat hij slecht remt, maar ook niet echt goed. De CB350 die een vriend van me ooit had remde 10 keer beter, met slechts 1 schijf.

Maar wat voor remblokkies moet ik nou hebben? Ik denk zelf gewoon CB550 eigelijk, die zijn vrij universeel ook voor andere CB types.

Iemand de blokken wel eens vervangen voor een 550 met dubbele schijven?
 
Ivan verschil met oude cb'kes is dat die maar aan 1 kant zuiger hebben en andere kant vast remblokkie, die zelfs een beetje schuin op de schijf drukt. Niet bepaald een ideale situatie.


ow dan zullen dat dezelfde zijn als standaard van de cb400n?
 
verbaas me trouwens erover dat ze zo slecht zouden moeten remmen :?

mijn achterrem is zowel schijf als klauw van een cbr1000 en dat remt voor geen meter maar vermoed de blokken verglaasd en sowieso erg oud, wellicht nog verbetering te behalen.

de voorrem remde voorheen harder dan de band kon hebben waarbij het wiel al rijdend gewoon stil stond als ik m aantikte. gewoon de originele schijven en klauwen bij mijn weten maar remt stukken beter dan de suzuki :}
 
Ha Ivan, geloof niet dat die remklauwen op je cb750 van een cb750 uit 74 zijn, weet het wel zeker :9 . Maar achter, kan ook een verhaal zijn van verkeerde uitlijning, waardoor die iets schuin tegen de schijf drukt? Het is maar een idee hoor. ;)
 
Goeie blokken en verse olie scheelt erg veel...

Overigens: standaard allemaal een enkele schijf aan de voorkant, m.u.v. de CB750F2 en de CB650. De meesten hebben wel de mogelijk tot montage van een tweede schijf en dit gebeurdedus ook een hoop (was een std. accesoire, zeg maar). Origineel dus enkel.

Ik merk overigens dat mijn cb500k1 véél harder remt (stoppies) met z'n enkele schijfje dan mijn cb750k7 met dubbele schijven... Zal wel aan de blokken liggen, denk ik....
 
Ha Ivan, geloof niet dat die remklauwen op je cb750 van een cb750 uit 74 zijn, weet het wel zeker :9 . Maar achter, kan ook een verhaal zijn van verkeerde uitlijning, waardoor die iets schuin tegen de schijf drukt? Het is maar een idee hoor. ;)


ik weet het niet. de schijven hebben veel weg van de standaard schijven enkel flink geperforeerd. de klauwen zijn volgens mij nisin en aan elke kant 1 zuigertje. remt goed.

de achterrem was destijds het verhaal bij dat zn homemade olietank alle olie over de achterrem eruit gepompt had en deze het daarom niet deed; blokken vol olie.

een kennisje van me zegt dat het aan de combi ligt van schijf en klauw en dat die slecht remt, stelde een kawa klauw voor wat wellicht beter moest werken?

eerst een keer nieuwe blokken erin en denk dat ie dan wel minimaal remt ;)
 
idd brembo!

Gistere me vriend kwam ffe langs met z'n duc, we zaten ffe te zeveren en keek ffe nor z'n remklauw en de afstand van de gaten komt overeen met m'n upsd :P
Dus nu ben ik opzoek achter een klauwtje :]
 
hoi, mijn cb 550 remt ook net zo goed als een locomotief (das dus geen remmen maar vertragen ;) ) Maar ff wat anders , mijn motorblok gaat heel langzaam de geest geven ben ik bang, stert slecht met een koude motor en pluimt blauwe rook (de ene op de cb meeting _O- _O- ) Weet iemand wat het zou kosten om het blok te laten reviseren of een ander blokkie er in te hangen?

groetjes tuf tuf :] :]
 
kunnen we toch zelf doen tuftuf...

kop eraf, cilinders eraf..speling opmeten en misschien heb je wel genoeg aan een stel nieuwe zuigerveren..kost je misschien niet meer dan 200 euri (pakkingset er dan bij he...) 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan