CB550 spanningsregelaar (mechanisch)

Antio

Rookie
10 apr 2014
12
0
Momenteel ben ik bezig om mijn CB550 (1978) klaar te maken om te kunnen rijden.
Er waren problemen met mijn oplaadcircuit, dit lijkt opgelost door een slecht contact op de gelijkrichter.
Maar ik heb nog grote twijfel bij de volgende vraag:
Hoort de spanningsregelaar te klapperen (staat mij iets van bij)
...of..........
omslaan bij een bepaald voltage, bij het punt dat de spoel krachtig genoeg is om van contact te wisselen.(zoals hij nu doet)

Mocht het zo zijn dat hij hoort te klapperen wat zorgt ervoor dat hij dat niet doet..?

Mochten jullie dit weten hoor ik het graag.
Bedankt!!

groeten,Mark
 
Momenteel ben ik bezig om mijn CB550 (1978) klaar te maken om te kunnen rijden.
Er waren problemen met mijn oplaadcircuit, dit lijkt opgelost door een slecht contact op de gelijkrichter.
Maar ik heb nog grote twijfel bij de volgende vraag:
Hoort de spanningsregelaar te klapperen (staat mij iets van bij)
...of..........
omslaan bij een bepaald voltage, bij het punt dat de spoel krachtig genoeg is om van contact te wisselen.(zoals hij nu doet)

Mocht het zo zijn dat hij hoort te klapperen wat zorgt ervoor dat hij dat niet doet..?

Mochten jullie dit weten hoor ik het graag.
Bedankt!!

groeten,Mark

Zie deze PDF en dan pagina 13 voor het inwendige van een mechanische regelaar. Zit een spoel in die de boel schakelt, zoals elk relais dus en dat doet dus van klikkerdeklik ;) . Verder sowieso wel een leuk document om ff door te nemen.

Edit: de pagina's volgend na 13 geven de werking weer, inclusief plaatjes ;)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je klikkerdeklik....

zoals in de handleiding te lezen is:
- Wanneer het voltage te laag is (batterij moet opgeladen worden) loopt er niet genoeg stroom de spoel om het relay te bekrachtigen. Het contact blijft gesloten waardoor de "field coil" wordt bekrachtigd met 1,6A .
- normale voltage om de accu op te laden dan schakelt het relay in en loopt de stroom via een weerstand door de "field coil" > verminderd magnetische veld.

Laat ik mijn vraag anders stellen.
- Hikt hij steeds tegen zijn normale voltage aan om hem vervolgens weer uit te schakelen > situatie 1 en 2 (zie bovenstaande) een X aantal keer per seconde?

zoja dit doet mijn voltage regelaar niet.....schakelt in bij een voltage (toerental), iemand dit probleem eerder gehad?
 
Terug
Bovenaan Onderaan