CB550 vraagjes?

Roel'

Die hard MF'er
17 mei 2006
795
26
Deurne (Noord Brabant)
Hallo,

Afgelopen weekend heb ik in de schuur van een bekende toevallig een CB550 zien staan. Deze stond hier ter stalling. Later bleek dat deze CB verkocht kan worden. De afgelopen dagen is mijn interesse hiervoor wat gestegen.

De CB heb ik alleen oppervlakkig gezien en aankomende week ga ik deze CB nog eens beter bekijken/berijden. Nu was mijn vraag of er nog typische punten zijn waarmee ik rekening moet houden bij de eventuele aanschaf van zo'n CB.

Nog wat korte info:
- Type: CB550F
- Bouwjaar: 1978
- KM stand: rond de 75.000
- Algemene indruk: Netjes

Ik ben erg benieuwd naar jullie reactie!
Daarvoor dan ook alvast bedankt.

Gr Roel
 
algemene indruk ; netjes _O-

da's in het CB jargon variërend van 'rijdt nooit meer' tot 'het rijdt nog net' _O-

ff wat plaatjes posten..

ps derde versnelling die eruit kan liggen...en da's nie leuk... :X
 
En natuurlijk is netjes voor iedereen anders. Best achterlijk neergezet van mezelf als ik het zo terug lees *D

Het chroom is nog mooi, alleen achterspatbord heeft wat deukjes.
verder start de CB in een keer kicken, alleen loopt deze in eerste instantie niet op 4 pitten.
En het viel me op dat er wat olie lekt bij de schakelpook. Lastig om te maken?

Zoals het er nu naar uit ziet zal ik a.s. zaterdag nog eens naar de CB gaan kijken om er dan ook een ritje mee te maken. Dus alle info is nog welkom :)

Alvast bedankt voor de reacties!
 
Keerringetje van de schakelas kan je heel simpel zelf vervangen, kost ook niet echt veel.

Wat betreft op 3 cilinders lopen, de carburateurs zullen wel aan een schoonmaakbeurtje toe zijn, door de lange stilstand.
 
je zou je voltmeter mee kunnen nemen en de laadspanning eens meten

en evt. meten hoeveel volt er bijvoorbeeld op de plus van het achterlicht / remlicht komt als het het licht aan is en uit en de als je rem wel /niet indrukt (meet bij het stekkertje onder het zadel, kun je zo bij)
 
Bedankt voor alle tips.
Gister ben ik nog eens bij de CB wezen kijken. Nu ik de CB nog eens goed heb bekeken bleek er een aantal leuke extra's op te zitten:

- Mooie Marshall uitlaat
- 1,5 jaar geleden zijn er nieuwe hagon schokbrekers op gekomen
- Het zadel is 2 jaar geleden opnieuw bekleed

Over de buitenkant ben ik dan ook erg te spreken. Verder heb ik er ook een stukje mee gereden. Dit ging helaas wat minder mooi. De motor hield nogal veel in en stotterde vrij veel. Ik weet zeker dat dit geen ontstekingsprobleem is. Ik vermoed dan ook dat er wat vuil in de carburateur zit of iets dergelijks. Dit is ook niet raar natuurlijk aangezien de motor al bijna 1,5 jaar stil staat. Daarnaast was de keering van het schakelasje lek. Daar lekte de CB best wel wat olie.

Er moet dus nog wel het een en ander aan de cb gebeuren. Dit is niet erg want dat hoort er natuurlijk bij. Ik heb de CB niet meteen aangeschaft omdat ik gister nog twijfelde na het rijden. Maar bij nader inzien kan ik niet verwachten dat een motor die 1,5 jaar stilstaat meteen goed rijdt.

Aankomende week zou ik de verkoper iets laten weten. Ik houd jullie op de hoogte :)
 
carburateurs schoonmaken is niet zo'n probleem (kost je wat knokkels ;) )
een compressor met zo'n luchtblazer is handig.

hoe weet je dat het geen ontstekingsprobleem is?


Ik hoor graag je antwoord want ik heb nl. hetzelfde probleem. hij loopt soms op 4, soms op 2 of 3 cilinders. Soms komt ie met vol gas niet boven de 40 uit, soms blijkt het steken op 80 (en soms is er niets aan de hand)

het begon nadat ik de ontsteking had laten afstellen (afstand puntjes en 'op tijd') en de carburateurs had laten synchroniseren.
Ik dacht dat door het lange stationair draaien de bobines misschien waren overleden dus ik heb bougies, bobines + kabels vervangen, maar het is niet opgelost.


Nu denk ik toch dat het komt door het (blijkbaar niet goed) afstellen van de ontsteking.

De carbs heb ik een aantal weken geleden grondig schoongemaakt (want die had de vorige eigenaar volgesmeerd met siliconen afdichting..)
 
In het algemeen is je onsteking vrij stabiel: doet het goed of doet het niet goed.
Uitzondering kan een bobine zijn die heet wordt.
Wat ik hieronder lees zou ik zelf eerst in carburateurs/tank zoeken. Loopt de benzinekraan wel goed door. Is de vlotterhoogte goed?
 
ik heb vandaag nog twee dingen geprobeerd

- condensator vervangen (had ik eerder ook al gedaan ,maar misschien had ik dat niet goed gedaan - ik weet iig niet meer of ik er op gelet heb dat de 'haakjes' die je tussen het moertje doet de achterplaat niet raken..)
- benzinefilter er tussenuit

en toen deed ie het ineens zonder problemen!
heb een heerlijk tochtje gemaakt vandaag :) *D :]

ik dacht dat het door de condensator kwam. maar nu ik bovenstaande reactie lees zou het dus ook vanwege de benzinefilter kunnen zijn.. het was gewoon zo'n brommerfiltertje.

morgen even proberen met een filter er tussen (maar dan een betere) en dan zie ik het vanzelf. ben benieuwd.


@ triaatje: afstellen - daar begin ik maar niet aan ;) laat ik doen bij een zaakje die helemaal 'into' de oldtimers zijn.

bedankt trouwens, mensen, voor de reacties. Top!
 
Laatst bewerkt:
ik heb vandaag nog twee dingen geprobeerd

- condensator vervangen (had ik eerder ook al gedaan ,maar misschien had ik dat niet goed gedaan - ik weet iig niet meer of ik er op gelet heb dat de 'haakjes' die je tussen het moertje doet de achterplaat niet raken..)
- benzinefilter er tussenuit

en toen deed ie het ineens zonder problemen!
heb een heerlijk tochtje gemaakt vandaag :) *D :]

ik dacht dat het door de condensator kwam. maar nu ik bovenstaande reactie lees zou het dus ook vanwege de benzinefilter kunnen zijn.. het was gewoon zo'n brommerfiltertje.

morgen even proberen met een filter er tussen (maar dan een betere) en dan zie ik het vanzelf. ben benieuwd.


@ triaatje: afstellen - daar begin ik maar niet aan ;) laat ik doen bij een zaakje die helemaal 'into' de oldtimers zijn.

bedankt trouwens, mensen, voor de reacties. Top!

kwestie van fuel starvation...ook een bekende :+
 
Ondanks het motortje niet heel mooi loopt, heb ik toch besloten om de CB te kopen.
Weer een leuk knutsel projectje erbij :)

Helaas 2-10 pas ophalen!
 
Sinds vandaag heb ik de CB zoals in de eerste post omschreven thuis staan.
Dus ik ben officieel in het bezit van een CB :)

Hier wat picjes:
1zwj711.jpg

s1rf28.jpg

xfdzjb.jpg


Nu kunnen we gaan klussen :)
 
ik zeg..voorwaar...een nette fiets !

en idd een CB 550f aan de onderdelen te zien...maar de voorvork heeft rubbers, dus zou het een f1 voorkant kunnen zijn.

netjes !
 
Terug
Bovenaan Onderaan