CB550F Verbouwtopic

Sw@tLorD

MF veteraan
26 apr 2003
2.223
1
Antwerpen / België
Zo hier ben ik dan. Ik heb even dit topic geopent zodat het iets meer in het oog valt.

Een tijdje geleden was mijn oog gevallen op de CB 550 F 1977 van Triaatje. Het was net uit met me vriendin en ik moest iets zoeken om mij bezig te houden. Dus even een afspraakje gemaakt met Triaatje en zsm naar Nijmegen getuft (tegen de verwachtingen van andere kandidaad kopers ;) ). Ik was meteen verkocht en de motor ook. Vorige week ben ik hem dan komen halen. Vandaag keek ik 's ochtends buiten en dacht meteen: 'KNUTSELWEER'. Snel gepaste kledij aan en zo de garage ingedoken.

Ik ben begonnen met de moto te strippen. Tank eraf, benzine overkappen, koplamp demonteren, stuur afbreken, ...

Dit is het resultaat:




PS: kan iemand mij zeggen hoe ik meerdere foto's in 1 reactie kan zetten?
full
 
Nu zit ik op een plekje vast. Dat is in de luchtfilter. Daar zit een bout in die de luchtfilter mt de airbox vasthoudt. Maar ... oooh ik zie het... is het een imbus?


Ik krijg het niet los.
full
 
:? is een soort moer met grote ovale ring deraanvast.......aan de andere kant zit een boutje...... pijpsleutel 10 of dopsleutel onder je carbs richting luchtfilter en je moet het los kunnen draaien. ;)

ik hoop niet dat je grotere problemen tegen komt :N
 
altijd leuk zo een opknapproject, veel sucees ermee.
Nog een tip:
Dat inventariseren hoeft niet echt hoor: op www.honda4fun.com kan je de partslisten downloaden van dit model en daarmee wijst alles zichzelf uit hoor, heb het ook zo gedaan bij mijn 500... neem gewoon genoeg van alles dan ben je nog eens extra zeker.
Kan je alle bouten en dergelijke gelijk in een doos smijten om te laten verzinken.

(Meerdere fotos tegelijk kunnen enkel als je ze al op een andere website,space hebt staan)

succes
 
Laatst bewerkt:
[UPDATE]

Vandaag bezoekje gebracht aan de ruilbeurs in Herselt. Ik heb veel dingen zien staan, maar helaas niets bijzonder voor mijn CB 550. Wel heb ik een stuur op de kop tikken. Ik weet niet waarom maar toen ik de prijs vroeg, stond €20 op, vroeg de verkoper meteen hoeveel ik ervoor wou geven. (was het nu mijn onuitgeslapen kop???) Nah, met €15 was ik er vanaf . Nu blijkt dat stuurtje van model hetzelfde te zijn, maar is langs beide kanten telkens 3 cm korter. Beïnvloedt dit het stuurgedrag van een moto?

Ook had ik ineens afgesproken met iemand van 2dehands. Voor €75 heb ik splinternieuwe Inox veringen gekocht. Ik heb dan maar ineens mijn ouder verroeste krellen meegegeven. Supermooi! Oordeel maar zelf!
Over & out!

full
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel zou het mij kosten als ik bij een honda dealer ineens alle bouten van een CB 550 zou bestellen? Of kan ik beter eens langs n ijzerboer gaan?
 
Zo, daarnet nog even geknutselt in de garage. Circuit Maniak kwam zelfs even helpen met een vriend.

Gevolg:

Airbox, carbs, kabelboom + bedrading LOS!

Nu nog de voorvorken + wielen, achterbrug en motorblok losmaken.

Sfeerfoto:
full
 
Vraagje:

A) Heeft een korter stuur een effect op het stuurgedrag van de moto?
B) Hoe restaureer ik het chroom het beste? Want er zitten hier en daar putjes in en wat roestvlekken.

:W
 
Ik heb gisteren een volledig spakensetje gevonden voor zowel voor- als achterwiel. Dus als ik de velgen zelf nog eens laat chromeren dan moet dat wel in orde komen denk ik.

Over & out!
 
Zo weeral een update:

Net een pakje binnengekregen met inhoud:

2 Orriginele lamporen (wel beetje gedeukt en licht roestig) Waren gratis :D
Spakenset met nipples : zowel voor als achter
en een nieuwe toerenteller omdat de behuizing nog heel netjes is.

En opweg zijn nieuwe vorkbenen. Foto's volgen nog :9
 
Haaaj

Ik heb gemerkt dat de een van de uitlaatbochten onderaan een beetje doorgeroest is (klein gaatje). Kan ik deze negeren of gewoon met iets hittevast opvullen?

Verder wil ik het blok netjes opkuisen. Ik heb gelezen dat het met een pannenspons gaat. Wat is de levensduur van hittebestendige lak? Want nadat de uitlaat gespoten is, zal het er wel wat beter uitzien neem ik aan.

Tevens opteer ik voor het poederlakken van enkele onderdelen omdat de coating steviger is als van gewone lak, die sneller afpelt. Tevens heb ik ondervonden dat de coating een rubberige subtantie wordt als je het laat weken in nagellakverwijderaar. Het komt dus los van het metaal maar blijft er goed rond zitten.

Binnenkort hijs ik het blok er lekker uit ... niet alleen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan