CB550K3 loopt slecht

FerdyW

Rookie
21 mei 2017
3
0
Hallo,

Laat ik beginnen met me voor te stellen. Recentelijk heb ik na 10jr mijn CB550K3 ('78) uit de schuur gehaald en ben ik begonnen met restaureren.
Inmiddels is het frame gepoedercoat, motorblok volledig gereviseerd en zijn we begonnen met opbouwen.

Het lukt me echter niet om het blok mooi rond te laten lopen.
Elke advies is van harte welkom.

Situatie:
- motor start direct, maar loopt alleen als de choke volledig is ingesteld
- hij loopt erg rommelig en valt direct weg als ik choke terugzet
- blok valt dood als ik beetje gas geef
- als ik aan de uitlaatbochten voel, dan zijn alle uitlaten warm, maar cilinders 2 & 3 zijn meer lauw dan heet.
- ik heb dus het idee dat wellicht de bobine slecht massa maakt (vanwege poedercoaten) of wellicht kapot is.
- alle boogies geven een vonk, maar op het oog lijken ze niet allemaal even sterk

Inmiddels nagekeken of vervangen:
- bougiedoppen nieuw
- contactpuntjes + condensator nieuw en afgesteld met voltmeter
- groene massadraad van bobines schoongemaakt en bevestiging aan frame kaal gemaakt
- carburateurs zijn schoongemaakt en van revisie setjes voorzien
- bougies vervangen door nieuwe

Iemand nog een tip? Wellicht wisselen van bobines om te testen ? Zoja, hoe sluit ik de bobine andersom aan ?



Groeten en alvast bedankt.

Ferdy












full
 
Mooi fietsje, en welkom op M-F.

Als je echt de bobines verdenkt, zou je die inderdaad tegen elkaar kunnen ruilen. Maar dan ook niets anders dan de bobines! Blijven de temperatuursverschillen hetzelfde, dan zit jouw probleem ergens anders.
Maar ik meen me te herinneren dat de Honda bobines in die tijd aangegoten bougiekabels hadden. Klopt dat?
 
Laatst bewerkt:
Het enige wat ik nog niet vervangen heb zijn de bobines en kabels. Aangezien zowel 2 als 3 allebei lauw blijven verdenk ik de bobines op dit moment.

Enig idee hoe bobines kunnen worden doorgemeten ?
Hoe moet ik de bobines verwisselen ? (stroomdraden verwisselen en kabels verwisselen met 1&4?
groeten,

Ferdy
 
Carburateurs ! Alles eruit, ultrasoon reinigen en elk kanaaltje, gaatje of whatever nalopen. Kijk even of je de luchtschroeven kunt verstellen. Herinner me zoiets dat die verzegelt waren.
 
Hoe heb je de puntjes afgesteld met een voltmeter?
Naar mijn idee kan dat alleen maar met voelermaatjes (0,35mm volgens mij)of een contacthoekmeter.
En voorontsteking kun je eigenlijk alleen goed af stellen met een stroboscooplamp.
 
Ding loopt veels te arm..dus carbs schoonmaken of inlaatrubbers controleren
 
even weg geweest.. / bedankt voor de reactie's

Ontsteking:
ik heb de ontsteking afgesteld door middel van een voltmeter, zodat ik kon bepalen wanneer de puntjes opengaan. Die statische timing stond daarmee goed. De stroboscoop hebog niet gebruikt omdat het blok moeilijk stationair liep.

Carburateurs.
De carburateurs zijn ultrasoon schoongemaakt en voorzien van nieuwe revisie sets (sproeiers, gasnaald, rubbers, etc). Daarmee hoopte ik de carburateurs te kunnen uitsluiten.

van de week gaan de carburateurs er toch nog een keer vanaf en zal ik allesg eens nalopen.

Kan er iemand wellicht toelichten hoe ik de bobines en bougiekabels kan doormeten ?
groeten,

Ferdy
 
Terug
Bovenaan Onderaan