Ik ben sinds drie weken een trotse bezitter van een Honda cb650z ('80), mijn eerste motor (piccies volgen nog wel). Van deze drie weken heb ik er helaas slechts één op kunnen rijden.
Na de eerste week rijden viel hij inneens stil bij een stoplicht (ik had al gemerkt dat de lampjes zwakker brandden). Starten ging niet meer, hij gaf geen kick meer. ANWB erbij, conclusie te lage laadstroom (ca. 10v), accu leegereden, waarschijnlijk spanningsregelaar defect (of eventueel iets in de dynamo).
De motor naar de garage gebracht (motomaat, bij paul). Na wat meten bleek inderdaad de spanningsregelaar defect. Regelaar vervangen (€127 excl.) maar de laadstroom was nog niet goed. Ook de stator bleek defect (€237 excl) (Ik had hier op MF al ergens gelezen dat dit vaker voorkomt, dat deze onderdelen in serie kapot gaan). Een dure reparatie al met al en niet echt iets waar je op zit te wachten tijdens je eerste week motorrijden.
Vandaag de motor opgehaald, eindelijk ik kan weer rijden . Helaas sloeg het noodlot na zo'n 40 km alweer toe. WEER zonder stroom . Weer de ANWB erbij, de laadstroom was weer te laag, weer 10v.
Nu had paul mij al verteld dat de volgende reparatie weleens de rotor kon zijn (€537). Hij had gehoord dat met zo'n nieuwe stator het magnetisch veld te sterk kon zijn voor zo'n oude rotor. De ANWB vertelde mij echter dat die rotor (ik ben nog niet helemaal thuis in de precieze werking van dit alles) slechts een slechts een magneet was (wel mooi uitgebalanceerd enzo dus daarom duur) maar niet iets wat het zo ineens kan begeven.
Wie kan mij helpen, heeft advies, een idee wat er kan mankeren? Zou het inderdaad de rotor kunnen zijn (zo snel al?).
Nog wat vreemde details waren dat de weerstand tussen de drie fase-draaden (door ANWB gemeten, met twee verschillende meters) 0,6 Ohm was (is wel heel laag)(geen doorslag naar aarde iig, ook gemeten) en dat de spanning op de fase-draaden slechts ca 3v ac was (maar de spanning uit de regulator wel weer 10v).
Na de eerste week rijden viel hij inneens stil bij een stoplicht (ik had al gemerkt dat de lampjes zwakker brandden). Starten ging niet meer, hij gaf geen kick meer. ANWB erbij, conclusie te lage laadstroom (ca. 10v), accu leegereden, waarschijnlijk spanningsregelaar defect (of eventueel iets in de dynamo).
De motor naar de garage gebracht (motomaat, bij paul). Na wat meten bleek inderdaad de spanningsregelaar defect. Regelaar vervangen (€127 excl.) maar de laadstroom was nog niet goed. Ook de stator bleek defect (€237 excl) (Ik had hier op MF al ergens gelezen dat dit vaker voorkomt, dat deze onderdelen in serie kapot gaan). Een dure reparatie al met al en niet echt iets waar je op zit te wachten tijdens je eerste week motorrijden.
Vandaag de motor opgehaald, eindelijk ik kan weer rijden . Helaas sloeg het noodlot na zo'n 40 km alweer toe. WEER zonder stroom . Weer de ANWB erbij, de laadstroom was weer te laag, weer 10v.
Nu had paul mij al verteld dat de volgende reparatie weleens de rotor kon zijn (€537). Hij had gehoord dat met zo'n nieuwe stator het magnetisch veld te sterk kon zijn voor zo'n oude rotor. De ANWB vertelde mij echter dat die rotor (ik ben nog niet helemaal thuis in de precieze werking van dit alles) slechts een slechts een magneet was (wel mooi uitgebalanceerd enzo dus daarom duur) maar niet iets wat het zo ineens kan begeven.
Wie kan mij helpen, heeft advies, een idee wat er kan mankeren? Zou het inderdaad de rotor kunnen zijn (zo snel al?).
Nog wat vreemde details waren dat de weerstand tussen de drie fase-draaden (door ANWB gemeten, met twee verschillende meters) 0,6 Ohm was (is wel heel laag)(geen doorslag naar aarde iig, ook gemeten) en dat de spanning op de fase-draaden slechts ca 3v ac was (maar de spanning uit de regulator wel weer 10v).