CB650z, Electrische problemen

CB650z

MF'er
14 sep 2004
31
0
Amsterdam
Ik ben sinds drie weken een trotse bezitter van een Honda cb650z ('80), mijn eerste motor (piccies volgen nog wel). Van deze drie weken heb ik er helaas slechts één op kunnen rijden.

Na de eerste week rijden viel hij inneens stil bij een stoplicht (ik had al gemerkt dat de lampjes zwakker brandden). Starten ging niet meer, hij gaf geen kick meer. ANWB erbij, conclusie te lage laadstroom (ca. 10v), accu leegereden, waarschijnlijk spanningsregelaar defect (of eventueel iets in de dynamo).
De motor naar de garage gebracht (motomaat, bij paul). Na wat meten bleek inderdaad de spanningsregelaar defect. Regelaar vervangen (€127 excl.) maar de laadstroom was nog niet goed. Ook de stator bleek defect (€237 excl) (Ik had hier op MF al ergens gelezen dat dit vaker voorkomt, dat deze onderdelen in serie kapot gaan). Een dure reparatie al met al en niet echt iets waar je op zit te wachten tijdens je eerste week motorrijden.

Vandaag de motor opgehaald, eindelijk ik kan weer rijden :] . Helaas sloeg het noodlot na zo'n 40 km alweer toe. WEER zonder stroom :( . Weer de ANWB erbij, de laadstroom was weer te laag, weer 10v.

Nu had paul mij al verteld dat de volgende reparatie weleens de rotor kon zijn (€537). Hij had gehoord dat met zo'n nieuwe stator het magnetisch veld te sterk kon zijn voor zo'n oude rotor. De ANWB vertelde mij echter dat die rotor (ik ben nog niet helemaal thuis in de precieze werking van dit alles) slechts een slechts een magneet was (wel mooi uitgebalanceerd enzo dus daarom duur) maar niet iets wat het zo ineens kan begeven.

Wie kan mij helpen, heeft advies, een idee wat er kan mankeren? Zou het inderdaad de rotor kunnen zijn (zo snel al?).

Nog wat vreemde details waren dat de weerstand tussen de drie fase-draaden (door ANWB gemeten, met twee verschillende meters) 0,6 Ohm was (is wel heel laag)(geen doorslag naar aarde iig, ook gemeten) en dat de spanning op de fase-draaden slechts ca 3v ac was (maar de spanning uit de regulator wel weer 10v).
 
Zijn de spullen die je vervangen hebt nieuwe of gebruikt. 1e wat er bij mij opkomt is nog steeds een slechte spanningsregelaar of verkeerd aangesloten. Je hebt toch wel 1st alle stekkers schoongemaakt?
 
Alle onderdelen zijn nieuw. Spanningsregelaar is een imitatie (dus met koelribben). Stator is een orginele nieuwe (mag ook wel voor €237). Alle stekkers en contacten die aansluiting hebben met deze onderdelen zijn nieuw (en maken goed contact, ik heb met de ANWB nl. behoorlijk zitten freubelen aan alle contacten en contact problemen leken er niet te zijn..)...
 
Die rotor is toch echt een spoel en niet zoals die anwb-er zegt een gebalanseerde magneet. ;)

(da's bij de oudere cb's)

Die drie gele draden die hij heeft doorgemeten zijn van je nieuwe statorspoelen. Die zijn heus nog niet kapot.


Op de site van de bold'or club staat een adres waar je de rotorspoel opnieuw kunt laten wikkelen. Kost ongeveer 80 euro & daarmee is de rotor weer zo goed als nieuw, bovendien gewoon met garantie.

Heb je de oude spanningsregelaar & statorspoelen nog? Ik vind het nogal een sterk verhaal dat alles zomaar ineens kapot is. :? Ik gok eigenlijk dat je met een frisse rotor & je oude spullen verder gewoon laadstroom hebt. :o
 
In beverwijk zit een dynamo revisie bedrijf, die hebben redelijk veel voor leukere prijzen dan dit.
Deze BV
Spoorsingel 63
1947LB Beverwijk
Tel: 0251 213133

Geloof tenminste dat het deze is. maar zit in Beverwijk achter de praxis, naast een duikzaak. Bel anders even met
Bikers World
Spoorsingel 45
1947 LB Beverwijk
Telefoon 0251 27 06 50

leuke zaak, en erg behulpzame gasten. Is nog redelijk in de buurt voor je
 
Hmmm vóórdat je met allemaal nieuw spul aan de gang gaat: koop een multimetertje en meet het zaakje eens door (zie topic, bijladen brikkenaccu). Kan je zelf aardig controleren wat er scheelt. Oook alle contacten schoonmaken en in de contactspray helpt een hoop (was bij mijn 550 de oplossing). Neem ook een s contact op met René of Fourdeel. Dikke kans dat die het spul gebruikt hebben liggen en dus veel gopedkoper. Ze doen allemaal ook reparaties als je zelf niet aan de slag kan/wil. Is een héél stuk goedkoper dan een dealer (hoewel zelf doen altijd het goedkoopst is, natuurlijk)

Heel misschien weet ik zelfs nog wel iemand die 650 spul heeft liggen voor een schappelijk prijsje (rotor/stator etc.)
 
Wel brikken-techniek hoor..

Iedereen alvast hartelijk bedankt voor alle reacties. Ik heb sevior opgebeld (hij wikkelt rotors)(www.sevior.nl), deze vertelde mij dat de weerstand van de rotor 4 ohm moet zijn (op de sleepcontacten gemeten). Vervolgens terug naar motomaat, de rotor eruit gehaald, de weerstand bleek 1,2 ohm. Vanmiddag heb ik een afspraak met sevior om hem te ruilen voor een nieuw gewikkelde (€80, dat scheelt nogal met een nieuwe van €537).

Dan is ongeveer alles vernieuwd wat met de dynamo/laden te maken heeft. Hopelijk is dan het probleem opgelost en kan ik eindelijk eens gaan genieten van het rijden...
 
1
Wel brikken-techniek hoor..

2
Ik heb sevior opgebeld (hij wikkelt rotors)(www.sevior.nl), deze vertelde mij dat de weerstand van de rotor 4 ohm moet zijn (op de sleepcontacten gemeten). Vervolgens terug naar motomaat, de rotor eruit gehaald, de weerstand bleek 1,2 ohm. Vanmiddag heb ik een afspraak met sevior om hem te ruilen voor een nieuw gewikkelde (€80, dat scheelt nogal met een nieuwe van €537).
1
:^

2
Dat was em volgens mij inderdaad, van de bold'or site. 8-)
 
...

Heb je de oude spanningsregelaar & statorspoelen nog? Ik vind het nogal een sterk verhaal dat alles zomaar ineens kapot is. :? Ik gok eigenlijk dat je met een frisse rotor & je oude spullen verder gewoon laadstroom hebt. :o

Ik heb de oude stator terug gevraagd, misschien kan sevior (hans geloof ik) nog even meten of deze idd kapot is. Zou toch wel een duur een vervelend vergissinkje zijn als deze nog goed blijkt.. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan