CB750 DOHC drijfstangbouten

Pim95

Rookie
18 nov 2022
4
1
Mijn Honda CB750K uit 1981 (RC01) had helaas een lekke koppakking, vanuit die reden begonnen aan het uit elkaar halen van het motorblok. Terwijl ik bezig was viel op dat de distributiekettingspanner op maximaal stond en de distributieketting dus versleten is. Toen eigenlijk besloten er een winterprojectje van te maken en het motorblok te gaan reviseren. De kop en de cilinders zijn al bij een revisiebedrijf.

Nu komt mijn probleem; omdat de distributieketting een geheel is moet de krukas eruit, aangezien ik dan letterlijk de krukas in mn handen heb wil ik ook de krukas lagerschalen en drijfstang lagers vervangen. Echter voor mijn motorblok worden de drijfstang bouten niet meer geleverd (gaat om 13213422004). Na een tijdje het internet afstruinen blijken ze al een aantal jaren uit de productie te zijn dus verwacht ik ook niet ergens nog een oude voorraad te vinden.
Naar mijn weten is het niet gebruikelijk de bouten te hergebruiken.. Klopt dit of niet? In de dealerhandleiding staan niet dat je ze moet vervangen maar die is over het algemeen vrij summier.
Ik had van een motorbouwer uit de VS begrepen dat de bouten van een CB900 niet best zijn, maar van een CB1100 wel goed (en nog leverbaar). Weet een van jullie of deze uitwisselbaar zijn?
 
Hmm, die lijken ook niet meer gemaatk te worden. Zal morgen nog eens wat onderzoek doen of ik voor de CBX wat kan vinden. Dat is zo'n liefhebbers motor daar moet haast wel iets voor te vinden zijn. Thanks voor je reactie Raymond!
 
Hoezo worden de drijfstang bouten nooit herbruikt? Wordt een dure aangelegenheid als je de lagerspeling van de nieuwe lagers gaat controleren d.m.v. Plastigauge.

Als je geen rotzooi in je olie hebt, geen klachten hebt en geen speling voelt dan zou ik de krukas niet demonteren. Kun je nog de voorgeschreven olie gebruiken? Of moest je dikkere olie gebruiken om de oliedruk op peil te houden?
 
@Cas Reden dat ik de ketting niet wil klinken is omdat ik daar niet geweldig in ben (en OEM een volledige ketting is, die heb ik al een nieuwe op de kop kunnen tikken) en omdat de rest van het blok straks gereviseerd is (nieuwe zuigers, cilinders gehoned e.d.) ga ik liever all in en pak ik de krukas en drijfstanglagers en keerringen graag mee.

@PART 66 ik dacht dat het rekbouten waren maar na veel speuren ben ik er inderdaad achter gekomen dat dit niet het geval is en heb de zoektocht eigenlijk opgegeven en ga ze dus ook hergebruiken. Ik vond het inderdaad ook al vreemd hoe je dan de lagerspeling moest checken...

Geen problemen met oliedruk behalve dat het er bij de koppakking uit kwam zeiken..
 
Mijn Honda CB750K uit 1981 (RC01) had helaas een lekke koppakking, vanuit die reden begonnen aan het uit elkaar halen van het motorblok. Terwijl ik bezig was viel op dat de distributiekettingspanner op maximaal stond en de distributieketting dus versleten is. Toen eigenlijk besloten er een winterprojectje van te maken en het motorblok te gaan reviseren. De kop en de cilinders zijn al bij een revisiebedrijf.

Nu komt mijn probleem; omdat de distributieketting een geheel is moet de krukas eruit, aangezien ik dan letterlijk de krukas in mn handen heb wil ik ook de krukas lagerschalen en drijfstang lagers vervangen. Echter voor mijn motorblok worden de drijfstang bouten niet meer geleverd (gaat om 13213422004). Na een tijdje het internet afstruinen blijken ze al een aantal jaren uit de productie te zijn dus verwacht ik ook niet ergens nog een oude voorraad te vinden.
Naar mijn weten is het niet gebruikelijk de bouten te hergebruiken.. Klopt dit of niet? In de dealerhandleiding staan niet dat je ze moet vervangen maar die is over het algemeen vrij summier.
Ik had van een motorbouwer uit de VS begrepen dat de bouten van een CB900 niet best zijn, maar van een CB1100 wel goed (en nog leverbaar). Weet een van jullie of deze uitwisselbaar zijn?
Het makkelijkst is vaak, moeten ze op moment worden gezet, of met hoekverdraaiing?
Op moment is meestal hergebruik, met hoekverdraaiing is meestal vervangen
 
@reinhoud Dat is een hele goeie tip!!! Ketting krijg je in principe wel over de drijfstangen heen maar wil inderdaad de drijfstanglagers in ieder geval controleren en waarschijnlijk ook vervangen.

Die kun je gewoon nog bestellen inderdaad
 
Terug
Bovenaan Onderaan