Cb750 geratel in motorblok???

Biondo_Dio

MF veteraan
28 mei 2004
2.056
0
Eindhoven
Ik heb een vraag gezien ik zelf nog niet veel aan een motor heb gesleuteld.
Het volgende:
Heb mijn cb750 gister weg gebracht, omdat hij veel ratelde in de lage touren(motorblok) als ik bij het stoplicht stond. Nu is er door de garage:
-Distributieketting vervangen &
-Nokkenas-kettingspanner vervangen.....
!!Alleen nu hoor ik nog steeds heel af en toe in lage touren het ratelen. De chefwerkplaats zegt (iets met spanner te maken) dat het helemaal géén kwaad kan. Dat het altijd in lage touren wel een beetje zal blijven.

Is dit waar.......???????(Komt schijnbaar bij cbrTjes ook wel eens voor, kan geen kwaad zeggen ze.

Iemand antwoord op mijn vraag......?
 
roestendoenze het is een CB uit 1992......met bij 30.000km op de teller. Kort nogg een keer dus:
-Ratel in het blok, was vrij erg. Als ik bij het stoplicht stond en de choqe stond dicht, maar daarnaast ook als ik gas gaf. Vooral dus bij de lage touren en als de choqe weer dicht was gezet.

-NU is distributieketting vervangen
-Nokkenasketting-spanner

-Géén geratel meer als ik bij het stoplicht sta en de choqe dicht staat. Alleen nog wel een klein beetje bij de lage touren en het gas geven. Zeker wel minder vaak. De CHEFwerkplaats zegt duss dat ik dit altijd een beetje zal behouden maar dat het géén kwaad kan. Schijnbaar heeft het iets met die spanner te maken.

Nu nog een keer.....zijn er techneuten(monteurs) die dit kunnen bevestigen. HEt inderdaad rendabel is......en niet echt kwaad kan.

Kan dit verhaal kloppen........???
 
jaa rammelen.....af en toe een soort tikken dan........Uhmmm......... ;( . Vertrouw de motorzaak wel enzo. Geloof wel dat t goed vervangen is.....maarrr ja.....graag wel even die bevestiging van een Méér expert in motortechniek die zegt.. Van ja joh zoiets zou best kunnen, kan géén kwaad.
 
Als alles goed is aan zo'n blok hoort het mooi stil te zijn, maar ja wij horen het geluid niet met eigen oren natuurlijk, dus of het kwaad kan weet ik niet.
Als een rammel in je blok normaal was, dan werden alle nieuwe motoren standaard met rammel afgeleverd!
Dus als je te horen krijgt dat een rammel er gewoon bijhoort is het altijd onzin.
 
Als alles goed is aan zo'n blok hoort het mooi stil te zijn...
CB sevenfiftie blokjes horen (en bij zo'n kilometerstand al helemaal) erg netjes te klinken. Klikken, klapperen, ratelen en reutelen hoort dus niet.

Maar 't blijvt natuurlijk een bij elkaar gefrotte hoeveelheid metaal die met flinke snelheden en grote krachten op mekaar inwerken. Dus nogmaals, misschien luister je wel te kritisch. ;)

En als echt zeker is dat 't aan de spanner ligt zou 't best kunnen dat 't geen kwaad kan. :? Maar 't hoort volgens mij niet.
 
Nou ik d8 laat ik eens even een second opinion vragen. Ben naar Motorservice in geldrop gegaan. En het oordeel luidt, dat de spanner helemaal niet is vervangen. De monteur daar draaide aan een stelknop onder het motorblok, wat het touren regelt. En TADAAAAAA harde tikken is terug. Hij geeft aan dat ze bij die zaak de spanner gewoon moeten vervangen en dat het tikken helemaal niet zo hoort te zijn.....

Wat vinden jullie daar nu van....?
 
doe ik ook fury.....geboers schijnt opzicht gewoon een goede naam te hebben......maar baal hier wel van..........vooral omdat ik nog helemaal verdiept ben in de techniek......

Tis zo heb nu teruggebeld naar de zaak.....en tegen chefwerkplaats gezegd ;) .....nou ik vond dat hij vrij hoge toeren liep.....heb de stelknop onder het blok bijgesteld en het geratel is weer terug RARA hoe kan dan......ben voor een secondopinion naar een vriend van mij geweest die bij een motorzaak werkt als monteur.....die zegt het hoort niet......hebben ze die spanner en ketting wel vervangen???.
Chefmonteur van de werkplaats zei dat hij het wel kon laten zien (vervangen onderdelen) dus denk dat het wel goed zit.......NU kon ik langskomen, maar naar 5 minuten belde hij al terug. Chefmonteur zei dat hij erachter kwam dat er nog een ketting is die de dynamo aandrijft....dat dat het eventueel kan zijn. Volgende week vrijdag moet ik hem alsnog brengen..........

Wat vinden jullie nou hiervan...... :(
 
Tja dat zei ik vanmorgen ook al.
Ik zou je het advies geven om meteen ook je carburateurs heel goed synchroon te laten afstellen.
Je zal misschien denken "wat heeft dat er mee te maken?", maar als dat niet goed is, en je motor dus iets onregelmatig loopt, dan lopen je nokkenassen ook niet regelmatig rond, waardoor de ketting ook kan gaan rammelen.
Zeker nu je zegt dat als je het stationaire toerental omlaag schroeft het erger wordt.
 
Alleen in je éérste versnelling? Als dat zo is dan is dat een heel ander probleem.
Als het je distributieketting is dan hoor je hem vooral stationair en net daarboven, of bij gas loslaten vaak.
Ik weet zo niet uit mijn hoofd of die dynamo ketting van buiten af met de hand te spannen is bij zo'n blok.
Maar als het een van die dingen is, dan hoor je het zeker niet alleen in je eerste versnelling.

Oh btw, werkt Piet daar nog als chef-werkplaats? Zo ja, dat is wel een goede monteur.
 
Niet JB, ene robert met een bril werkt daar als chefwerkplaats. Maar jij zegt in ieder geval wel dat het géén zaak zal zijn die me een oor aan probeert te naaien?? Dat geratel kan dus ook met afstellen van ketting etc etc misschien te maken hebben dan??
Want ja zelfs na het bijstellen met die knop hoor ik het bij het optrekken in de eerste versnelling nog. Stationair af en toe.....

Vertrouw er wel op aan ene kant dat ketting en spanner vervangen is. Toch die motor hoort niet zo te klinken denk ik.............Misschien zit t tussen m'n oren :?
 
1
Maar jij zegt in ieder geval wel dat het géén zaak zal zijn die me een oor aan probeert te naaien??
2
Dat geratel kan dus ook met afstellen van ketting etc etc misschien te maken hebben dan??
Want ja zelfs na het bijstellen met die knop hoor ik het bij het optrekken in de eerste versnelling nog. Stationair af en toe.....
1
Dat kan niemand je garanderen. Hoogstens kun je een beeld vormen met ervaringen in het verleden. Maar omdat er een heleboel factoren meespelen kun je best een negatieve ervaring hebben terwijl een monteur echt z'n best heeft gedaan, of andersom goeie ervaringen terwijl je eigenlijk via houtje-touwtje oplossingen bent geholpen.
2
Ga eens precies na hoeveel toeren die stationair nu maakt en hoeveel die hoort te maken. En probeer bovendien te bedenken of 't voor de (vermeende) reparatie inderdaad een lager toerental was. Het opschroeven van de stationaire rpm's is in ieder geval een standaard truuk (ook bij auto's van gehoord, was bij officiele merkdealer nota bene).

Als 't een kwestie van afstellen of spannen is, zou de 1ste motorzaak dat dus gedaan moeten hebben. Zo moeilijk mag dat niet zijn voor een gediplomeerde monteur. :X

Als ze nu een 2e ketting willen vervangen, loop je 't risico dat ze dan inderdaad pas de 1ste ketting vervangen & je weer laten bijbetalen. :?

Heen en weer lopen tussen motorzaken zie ik ook geen heil in, aangezien je moeilijk te weten komt welke van de twee het meeste vertrouwen verdient. Ga zelf in een werkplaatshandboek opzoeken hoe 't zit met kettingen en spanners in je blok, dan weet je op z'n minst dat ze je geen sprookjes vertellen.
 
Chefmonteur van de werkplaats zei dat hij het wel kon laten zien (vervangen onderdelen) dus denk dat het wel goed zit.......

Volgende week vrijdag moet ik hem alsnog brengen..........

Wat vinden jullie nou hiervan...... :(
Gewoon nu langsgaan dus en ze laten luisteren en meteen die vervangende delen laten zien. Zou ik ook moeilijk vinden, maar als ze inderdaad niet netjes bezig zijn rekenen ze er op deze manier op dat je 't hierbij laat. Niet te verlegen zijn dus.

Dus tegen monteur:
1; 'luister meteen maar ff of 't echt die ketting van 't dynamo is'
2; 'er is me verteld dat de vervangen delen nog te bekijken waren'
 
Gewoon nu langsgaan dus en ze laten luisteren en meteen die vervangende delen laten zien. Zou ik ook moeilijk vinden, maar als ze inderdaad niet netjes bezig zijn rekenen ze er op deze manier op dat je 't hierbij laat. Niet te verlegen zijn dus.

Dus tegen monteur:
1; 'luister meteen maar ff of 't echt die ketting van 't dynamo is'
2; 'er is me verteld dat de vervangen delen nog te bekijken waren'


:^
 
Nou ik ben langsgeweest. Ik zei tegen hem vind jij nou dat dit getikt hoort. Hij zei: "nee dat ben ik met je eens. We dachten in eerste instantie dat het de ketting was en de spanner dus hebben we die vervangen. Kan dus zijn dat het de ketting bij de dynamo is( :? Rene ummm :? )"
Ik heb gevraagd om die spanner en zo te mogen zien en heb hem mogen aanschouwen(één of ander onderdeel met een kleine veer erop).... In ieder geval ik breng hem komende vrijdag weg. Ik zei ook.....laat hem liever even staan dat het meteen goed is....ipv dat ik hem na 1 dag weer terug heb en iets anders zich opdoet ofzo.....
Enja die zaak zit er al vanaf dat ik een kleine etter was dusss ga er ook wel vanuit dat ze me niet zoiets flikken,...toch?? anders waren er al genoeg klachten van rond gegaan......en gelukkig heb toch wel garantie :}

Wat vinden jullie?Roest....JB
 
1
Nou ik ben langsgeweest. Ik zei tegen hem vind jij nou dat dit getikt hoort. Hij zei: "nee dat ben ik met je eens. We dachten in eerste instantie dat het de ketting was en de spanner dus hebben we die vervangen. Kan dus zijn dat het de ketting bij de dynamo is( :? Rene ummm :? )"

2
Ik heb gevraagd om die spanner en zo te mogen zien en heb hem mogen aanschouwen(één of ander onderdeel met een kleine veer erop).... In ieder geval ik breng hem komende vrijdag weg. Ik zei ook.....laat hem liever even staan dat het meteen goed is....ipv dat ik hem na 1 dag weer terug heb en iets anders zich opdoet ofzo.....

3
Enja die zaak zit er al vanaf dat ik een kleine etter was dusss ga er ook wel vanuit dat ze me niet zoiets flikken,...toch?? anders waren er al genoeg klachten van rond gegaan......en gelukkig heb toch wel garantie :}
1
Ik vind dit toch wel bedenkelijk. Als zei em gaan stellen en daarna checken of 't goed is, horen ze dit te doen bij 't juiste toerental.
2
Ze weten nu in ieder geval dat je kritisch bent & dat is alvast goed. ;) [anekdote]Bij mij is toen ik 16 was een achterwiel in rekening gebracht. Ze zeiden dat een gebroken remschoen de remtrommel had stuk gemaakt en lieten me een losse velg zien met kapotte remtrommel. Tot de dag van vandaag weet ik niet of dat mijn eigen wiel was of niet, maar het zei zo. :P [/anekdote]
3
As je vader er nou vaste klant was vanaf toen zou dat wel iets zeggen. :P Nu weet je 't niet. Maar ik ben 't met je eens dat geboers een goeie naam heeft. En wil garantie zeggen dat je niet hoeft bij te betalen? (garantie op de motor of garantoe op de reparatie :? )


hoezo FURY I'm stupid?????
i'm with stupid -> ik ben het met bovenstaande eens ;)
 
uhmmm dit allemaal is tot nu toe kostenloos voor mij geweest en heb met een verkoper gesproken....en die zei ook van ja als je in het begin veel klachten hebt :} zijn de kosten voor ons :} (b.v. 90-10 zei hij) en we zijn nog in het begin dusss pffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff thank god for that.....Dus maar lekker kritisch zijn en zeiken maar t moet gewoon goed |( .....Toch wel fijn om ff te horen Roest dat je ook wel gehoord heb dat t een goede zaak is :) ............geeft me een beetje rust............en het blok is er nog niet onderuit gevallen............hehe en heb al aardig wat kilometers erop zitten............ ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan