CB750 K2 achterlicht werkt enkel in parkeerstand!

JeroenVH

Rookie
6 jul 2011
6
0
Gent
Hoi,

Eerst even voorstellen: Ik ben Jeroen, heb twee weken geleden mijn all-time-favourite-bike, een CB750 K2 uit 1973 gekocht, en ben in afwachting van de papieren nog even bezig met de laatste puntjes op de i te zetten.

1 van deze puntjes is dat mijn achterlicht enkel werkt als de contactsleutel in de parkeerstand staat. Het remlicht werkt perfect op de voor- en achterrem, het voorlicht werkt met een schakelaar rechts (uit-dimlicht-grootlicht). Er zit geen L-H schakelaar aan de linkerzijde.

Heeft er iemand een idee wat het probleem is, waar ik het moet gaan zoeken, en wat de oplossing is? enkele foto's ter verduidelijking zouden meer dan welkom zijn... :?
full
 
misschien nog even aanvullen... In de parkeerstand blijft het voorlicht ook branden, volgens de ownersmanual zou dit enkel het achterlicht moeten zijn....
 
Heb je een bedradingschema ?
Ik weet dat het bijmijn CB500F allemaal in het contactslot wordt geregeld, misschien dat daar storing in zit.
 
OK, dat bevestigt (in theorie) al mijn vermoeden, ik mis namelijk de L-H switch aan de linkerzijde, ik vermoed dat de vorige eigenaar daar een paar dingen rechtstreeks verbonden heeft, met de bekende gevolgen...die schakelaar is ondertussen al onderweg, ik hou jullie op de hoogte, zeer wel bedankt voor dat schema, had al iets gelijkaardigs voor de K2, maar zonder die L-H-switch op

Volgend mysterie: Mijn linkerhand bediening heeft een schuifknop voor de richtingsaanwijzers, maar daaronder een schuifknop met opschrift PA en een rode pijl nr rechts, I.p.v. een drukknop met "HORN" erboven, nu is dat knoppeke stuk, dus ik weet niet wat het doet, en het vervangstuk dat ik meegekregen heb, ziet er exact hetzelfde uit... Kan die PA voor "public announcement" staan? ik heb toch geen ijskar gekocht? er hangt ook maar 1 hoorn onder, ziet er stock uit...

hier wat foto's - zoals je ziet heeft de "PA" ook een kabel te veel volgens het bedradingsschema, de twee andere kleuren komen wel overeen...

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
OK, dat bevestigt (in theorie) al mijn vermoeden, ik mis namelijk de L-H switch aan de linkerzijde, ik vermoed dat de vorige eigenaar daar een paar dingen rechtstreeks verbonden heeft, met de bekende gevolgen...die schakelaar is ondertussen al onderweg, ik hou jullie op de hoogte, zeer wel bedankt voor dat schema, had al iets gelijkaardigs voor de K2, maar zonder die L-H-switch op

Volgend mysterie: Mijn linkerhand bediening heeft een schuifknop voor de richtingsaanwijzers, maar daaronder een schuifknop met opschrift PA en een rode pijl nr rechts, I.p.v. een drukknop met "HORN" erboven, nu is dat knoppeke stuk, dus ik weet niet wat het doet, en het vervangstuk dat ik meegekregen heb, ziet er exact hetzelfde uit... Kan die PA voor "public announcement" staan? ik heb toch geen ijskar gekocht? er hangt ook maar 1 hoorn onder, ziet er stock uit...

hier wat foto's - zoals je ziet heeft de "PA" ook een kabel te veel volgens het bedradingsschema, de twee andere kleuren komen wel overeen...

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Het PA knopje heeft 2 functies:
- indrukken voor de claxon
- naar rechts drukken voor PAssing light (grootlicht flits)
Zo'n zelfde schakelaar hadden we hier zitten op de Suzuki GS 650 GT.
 
Even een update:

Reeds gedaan:
* alle 4 bougies vervangen door weerstandvrij (zonder R) exemplaren (NGK D8EA) (er zaten 4 verschillende EN verkeerde exemplaren in) + 1 bougiekop vervangen die om onbekende reden 1kohm weerstand had, terwijl de rest 5kohm heeft. motor draait bijgevolg weer "als de brandweer" (gaat er een lichtje branden? ;) )
* Koplamp opengemaakt - alle verbindingen nagezien en.... tadaaa... terug achterlicht (de bruinwitte aansluiting tss de lichtschakelaar en het harnas zat los) Blijkt dat wanneer het contact opstaat, het stadslicht en achterlicht altijd aanstaan in huidige setup. Nadat ik de "lights dimmer switch"geplaatst heb zal ik deze ook kunnen uitschakelen. Ondertussen ook contactslot nagezien, alles werkt naar behoren 8-)
* rechterspiegel geplaatst (easy)
* toolbakje geplaatst (vlug even 2 boutjes moeten inkorten hiervoor)

Nog te doen:
* linkerschakelaars vervangen (knopje claxon en passing lights is kapot)
* lights dimmer switch plaatsen
* koppelingshendel vervangen (is een beetje verbogen, met pijnlijke vingers als gevolg)
* M-stuurtje beetje rechter zetten voor betere rijpositie, als dit niet helpt wordt het een standaardstuur, maar vind het M-stuurtje wel wijs staan...

En verder...geduldig aan het wachten op het valideringsattest van de homologatiedienst...maandag bericht ontvangen dat mijn aanvraag vanaf dan behandeld wordt... en't is verlof vanaf morgen...en de zon scheen vandaag...even... :9~

PS als er iemand een bedradingsschema in deze setup nodig heeft - ik heb er eentje uitgetekend voor dummy's...
 
Laatst bewerkt:
And the list goes on....

* vandaag gemerkt dat het tomasseli-stuur die er nu opstaat rechts tegen de tank slaat. links is er nog een kleine cm over. vreemd genoeg lijkt het stuur wel in het midden te staan. De stuuruitslag is volgens mij niet regelbaar, mss dat deze met de tijd wel enigszins verschoven is. De enigste oplossing volgens mij is ofwel een breder M-stuur, ofwel een standaardstuur, die boven de tank draait. Meteen maar het standaard stuur besteld, krijgt mijn rug ook eens wat rust :)
* linker bediening (PA-knop) vervangen, de vervang-hendel is in het verleden blijkbaar wel te lijf gegaan door een barbaar met een bijl, die de bekabeling niet door het stuur wou trekken, dus ga ik het schakelaartje nog terugzetten in de oude behuizing, en meteen bediening richtingsaanwijzers omdraaien gezien de kleurcode van de bekabeling omgewisseld is (links duwen=rechter pinkers). meteen ook nieuwe kabelconnectors besteld, de oude en de nieuwe schelen blijkbaar een maat...
* toch nog even nagaan hoe dat zit met de claxon, de kabel is er, is aangesloten, geen reactie van de claxon, en je kunt de PA-knop ook precies niet echt "induwen"...
* nieuw wire-harnas ligt klaar, maar het vervangen wil ik zo lang mogelijk uitstellen, heb net een volle tank...
...and the waiting continues....
 
Terug
Bovenaan Onderaan