CB750 (k7) frame Technisch/Cad tekening ?!

Sander [ CR750 ]

Die hard MF'er
16 jul 2004
281
13
Eindhoven
Goeismorgens allemaal,

Is er toevallig iemand die mij kan helpen aan een technisch tekening van een CB 750 frame?!
Als het kan een K7 (alhoewel die volgens mij qua frame eender zijn aan eerdere CB 750 modellen).
In Mijn peters handleiding staat er wel een tekening, maar daar mist de broodnodige info aan (hoeken van frame buizen, en geen bematingen in bovenaanzicht).
Enkele google acties later heb ik ook nog geen succes gehad(alleen chopperframes). Dus zoek ik hier mijn toevlucht; iemand?!


Waarom? Ik wil een CR750 volledig in 3d gaan tekenen ( 1:1 ) en de uitleg daar weer vooor is een lang verhaal :+

PS Ik kan een frame zelf opmeten ja, maar da's de laatste toevlucht, het is natuurlijk dubbel en moeilijk werk(de hoeken), die japanners hebben die honderduizenden stuks niet uit de losse pols in elkaar gelast (al lijkt het soms anders,rofl :)) Dus d'r is vast een enthousiast die die dingen in zijn bezit heeft, toch ?
 
Goed remschijf het verhaal zit als volgt.....



















In ruil voor de technisch tekening krijg je het te horen ... O-)
 
Laatst bewerkt:
Er zwerft een matentekening van een K0 frame rond. Zal ff zoeken. Van een k7 frame nooit gezien. De frames zijn zeker NIET hetzelfde allemaal... (check bijvoorbeeld het verschil in ophanging van het achterspatbord van een k7 frame met een k2 frame)
 
Laatst bewerkt:
Hey Jochem,

ophangpunten (afgezien van de motormounts) heb ik geen problemen mee; het wordt een CR he...

Kom maar op met die tekening!
 
ik heb 'm ff niet gevonden. Zo'n tekening staat voorin één van de eerste werkplaatshandboeken. Check www.honda4fun even anders....

Waarom leg je de meetlat niet ff langs je eigen frame?
 
Hey Jochem,

Ik denk dat ik weet welke tekeing jij bedoelt (en die staat ook in mijn peters)
Alleen daar missen alle hoeken (boven en zij) en afmetingen in bovenaanzicht!

Zelf opmeten kan, maar is moeilijk (nauwkeurig een hoek bepalen van twee ronde buizen die aan reeds aan elkaar gelast zijn is niet heel makkelijk) en een paar graden afwijking op 50 cm scheelt aan aantal cmtrs op de locatie van de volgend aansluiting..... etc etc. :X

Maar goed als het niet anders kan dan doen we dat uiteraard, dacht alleen dat er vast wel ergens een correcte maatteking op het internet moest slingeren, met zoveel liefhebbers... :N
 
Deze?

full
 
Hoi ed,

Nee eigenlijk zoiets

full


Maar dan met alle bematingen (bijna alle hoeken en veel maten ontbreken, vooral in boven aanzicht)

Of natuurlijk een cad teking van zo'n frame :+
 
Laatst bewerkt:
zelf op meten kan toch. je moet de hoeken niet meten maar de begin en het eind van de buizen naar andere vaste punten. als je dit op papier zet kan je de hoeken weer meten.
je moet dan voor elk uiteinde minimaal twee vaxte punten nemen.
 
Hoi,

allereerst allemaal bedankt vooor het meedenken/meehelpen.
Dat je zo'n tekening als leidraad kunt gebruiken ( boven aanzicht en onderaanzicht op een box plakken als 1:1 in een cad programma) had ik (natuurlijk) ook al bedacht, en zelfs al geprobeerd.

Echter het probleem zit hem in het feit dat de tekening niet op schaal blijkt te zijn. ( hij klopt " ongeveer" ) dus de ene maat klopt wel, de andere niet. Met andere woorden de verhoudingen zijn een beetje verstoort in de tekening tov de maten. Dit probleem zit hem waarschijnlijk in alle conversies ( van het orgineel wat denk ik wel echt een technische tekeing is geweest) Dus eerst verkleind in een boek dan bewerkt (mm erbij) dan weer ingescand en vergroot.

Opmeten van het frame om de hoeken uit te werken kan, maar blijft (net zo) moeilijk waar begint en waar eindigt de buis (de lasnaden zitten in de weg) Daarbij komt nog eens dat het imo altijd beter is om de tekening proberen te bemachtigen, dan het opmeten aan een frame, wat natuurlijk ook nooit precies zoals de tekeing is, zeker niet uit die tijd :)

Anyway, ik heb de conclusie getrokken dat ik waarschijnlijk het snelst klaar (sneller dan een echte tekening vinden) ben door de tekening die ik heb te gebruiken als leidraad in cad, in combinatie met maten uit een echt frame.
En die 2 dan continu aan elkaar te verifieren en in geval van grote afwijkingen de gulden middenweg te bewandelen...


Sander

( tenzij er nog een tekeing komt aanwaaien die beter is dan die uit de peters manual :) natuurlijk)
 
Hmm je had ze al gevonden zie ik.

ben nou toch wel benieuwd naar de reden hoor? Wil je zelf een frame gaan lassen oid? Waarom dan niet meteen een stevig ontwerp? (Egli, Rickman, Seeley, eckert etc.) (hoewel...seeley is een std honda frame, qua geometrie geloof ik, toch?)

oeioeioei...moooooooiii!
 
Laatst bewerkt:
Hmm je had ze al gevonden zie ik.

ben nou toch wel benieuwd naar de reden hoor? Wil je zelf een frame gaan lassen oid? Waarom dan niet meteen een stevig ontwerp? (Egli, Rickman, Seeley, eckert etc.) (hoewel...seeley is een std honda frame, qua geometrie geloof ik, toch?)

oeioeioei...moooooooiii!

Zeerrr mooi!!! :)

Maar dan stoppen ze er een standaard blok in, dat snap ik dan niet he...
 
Zeerrr mooi!!! :)

Maar dan stoppen ze er een standaard blok in, dat snap ik dan niet he...

Mja, dat blok was destijds zo'n beetje het summum van motortechniek he? Frame bleef daar een stuk bij achter.

maar goed, je hebt genoeg 800-900 conversies hoor ;-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan