CB750 K7/K6/F1 frame/blok/achtervork/naaf combi..

joooaaas

MF veteraan
5 feb 2005
2.539
0
Woudenberg
Ik ben (zoals bekend) bezig een CB750 (café)racer te bouwen.
Als basis heb ik een CB750F1 gebruikt met K6 blok. Nadeel van een F1 is de remschijf achter. Voor een caféracer is dat wat minder mooi, dus een trommelrem zou beter zijn... Het F1 frame is daar wat betreft bediening wat minder geschikt voor, maar ik heb een K7 frame met was laswerk van Jochem gekregen.

Nu komt het:
Kan mijn F1 achtervork in dat K7 frame worden gecombineerd met een trommelnaaf? Moet dat speciaal een K7 naaf zijn, of zit er geen verschil tussen de naven? Ik las laatst allerlei verhalen over een andere tandwiel-offset van K7 blokken, dus vandaar...
 
Volgens mij zit de offset van de kettinglijn in het blok en achtertandwieldrager van de K7, dus een achtervork van willekeurig welke 750 in combinatie met je frame zou mogelijk kunnen zijn.
Let wel, ik zeg kunnen, meten is weten. Wiel in vork, blok in frame en een rij, panlat of whatever langs het tandwiel en dan kijken of je in de buurt van je voortandwiel uitkomt.
(Ik heb nog een a'vork, hebbuh?) ;)
 
Volgens mij zit de offset van de kettinglijn in het blok en achtertandwieldrager van de K7, dus een achtervork van willekeurig welke 750 in combinatie met je frame zou mogelijk kunnen zijn.
Let wel, ik zeg kunnen, meten is weten. Wiel in vork, blok in frame en een rij, panlat of whatever langs het tandwiel en dan kijken of je in de buurt van je voortandwiel uitkomt.
(Ik heb nog een a'vork, hebbuh?) ;)
(Interessant... Heb je d'r ook een as bij? :P )

De offset zit in het blok en de naaf, dus als ik een K6 blok heb moet ik een K1-6 naaf gebruiken in principe...
 
Die vork is van een K2(geweest) en pastte vlotjes in een F1, dus....en ja + a'vorkas.
Ik kan beter eens gaan inventariseren wat ik her en der nog aan 750 spul heb zwerven, ik heb denk ik nog een schakelmech-deksel, misschien nog een voorwiel, een setje F2 carbs? nog 3 en een halve org. uitlaat van een K6 etc.
 
Volgens mij zit de offset idd in de naaf en in het blok. Anders kan je zo ff langskarren om jouw brug naast die van mij te houden. een k7 wiel en een K6 wiel heb ik ook wel staan om te vergelijken (oh een k2 wiel ook nog wel ;) ) Ik dénk zelfs nog wel een K6 achterbrug te hebben liggen....
 
Terug
Bovenaan Onderaan