CB750 K7 toerental blijft 'hangen'

hempitar

Rookie
17 mei 2012
5
0
Hallo,

Mijn eerste post op dit forum.

Ik heb enkele weken geleden een choke kabel en een gas (trek) kabel vervangen. Sindsdien doet de motor raar:
Als ik in z'n vrij of in versnelling met koppeling in een peut gas geef en weer los laat, dan komt het toerental erg traag terug. Helemaal als ik opschakel (en dus even snel gas los laat), dan blijft het toerental steken op zo'n 4000 toeren (en zakt dan heel traag). Dit gedrag vertoont hij als hij koud is, als hij middel warm is lijkt het even weg te zijn, maar als hij lekker warm is, is het weer terug.
Een ander fenomeen dat ik heb ontdekt, is dat als ik stil sta en de motor schuin houd (vooral naar links) dan loopt het toerental op tot wel 2500 toeren. Ik draai hierbij niet het stuur.

Ik heb de choke kabel gecheckt (dat deze niet blijft steken of te strak staat) en ook de trek kabel en duw kabel hebben wat speling en zijn niet bekneld. Gisteren avond de tank er weer af gehaald en me ervan verzekerd dat de gas as lekker snel terug schiet als ik het gas los laat. Ook heb ik de dekseltjes van de carbs even stuk voor stuk verwijderd om te kijken dat er geen gasschuif blijft steken.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Moet ik het misschien in de ontsteking zoeken en komt dit toevallig samen met de nieuwe kabels?

Alvast bedankt, Peter.
 
Als je zelf iets vervangen hebt en de motor doet het daarna niet zoals voorheen:
Dan eerst stap voor stap checken of alles juist teruggemonteerd zit.
In jou geval dus, zit de gaskabel nergens klem (verkeerde route langs balhoofd).
Afstelling gaskabels, de retourkabel staat volgens mij altijd iets losser dan de gaskabel.
Geef de gaskabel zowiezo eerst eens iets speling op het gashandel (precies afstellen kan altijd later nog)
(Vacuum)slangen nergens dubbel of bekneld.
Brandstof leidingen enz. enz.
 
Dank jullie wel voor jullie reacties. Alle reacties wijzen naar valse lucht, dus daar ga ik mee aan de slag.

Hoe werkt dat checken met remmenreiniger? Is dat niet heel agressief spul en kan dat niet beter met water en groene zeep ofzo want het zijn wel rubber verbindingen?

Ik had de eerste keer heel veel speling op de beide kabels gedaan, dus ik verwacht daar geen heil. Later heb ik ze met net wat speling afgesteld, omdat ik hoopte dat een wat strakkere trek kabel de oplossing zou kunnen bieden...

De gaskabels zitten ook niet klem, want alles loopt erg soepel terug als ik het loslaat.

Die vacuum slangen triggeren mij wel even. Wat zijn dat? Ik heb wel 1 slang die een verbinding legt tussen de cilinderkoppen en het filter huis. Geen idee wat dat doet, maar ik vind wel dat deze wat strak in een bocht getrokken wordt en een beetje bekneld is.

Mijn luchtfilter is ook behoorlijk vet, dus zie zal ik ook maar eens vervangen.

Weet je, ik heb een werkplaats boek, maar dat is heel erg gericht op het totaal demonteren en monteren van de motor en het onderhoud niet zozeer het troubleshooten. Het heet 'Motorfiets-techniek Honda (reparatie en onderhoud aan alle 750 SOHC modellen 1969-1979) van Peters Motorhandboek (nr.6). Zijn er betere?

Ik lees graag weer jullie reacties!

Groeten, Peter.
 
Dank jullie wel voor jullie reacties. Alle reacties wijzen naar valse lucht, dus daar ga ik mee aan de slag.

Hoe werkt dat checken met remmenreiniger? Is dat niet heel agressief spul en kan dat niet beter met water en groene zeep ofzo want het zijn wel rubber verbindingen?

Ik had de eerste keer heel veel speling op de beide kabels gedaan, dus ik verwacht daar geen heil. Later heb ik ze met net wat speling afgesteld, omdat ik hoopte dat een wat strakkere trek kabel de oplossing zou kunnen bieden...

De gaskabels zitten ook niet klem, want alles loopt erg soepel terug als ik het loslaat.

Die vacuum slangen triggeren mij wel even. Wat zijn dat? Ik heb wel 1 slang die een verbinding legt tussen de cilinderkoppen en het filter huis. Geen idee wat dat doet, maar ik vind wel dat deze wat strak in een bocht getrokken wordt en een beetje bekneld is.

Mijn luchtfilter is ook behoorlijk vet, dus zie zal ik ook maar eens vervangen.

Weet je, ik heb een werkplaats boek, maar dat is heel erg gericht op het totaal demonteren en monteren van de motor en het onderhoud niet zozeer het troubleshooten. Het heet 'Motorfiets-techniek Honda (reparatie en onderhoud aan alle 750 SOHC modellen 1969-1979) van Peters Motorhandboek (nr.6). Zijn er betere?

Ik lees graag weer jullie reacties!

Groeten, Peter.


Remmen reiniger / deodorant: even een klein beetje over je inlaat rubbers spuiten per cylinder (let op: niet in het luchtfilter) en als de motor dan meer toeren krijgt is daar valse lucht.

Vacuüm slang even anders leggen mits mogelijk.

Met het werkplaats handboek kun je juist goed kijken als alles goed aangesloten/gemonteerd zit. Er zullen geen trouble shoot boeken te vinden zijn. De meeste problemen zijn ervaringen die gedeeld worden en die jezelf zult (gaan) ervaren.
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Sinds ik de choke en gaskabel heb vervangen, kamp ik met het probleem dat het toerental te langzaam terug valt als ik het gas los laat. Ik heb wel voldoende speling tussen de trek en duw kabel.

Ik heb nu de carburateurs eraf gehaald en ontdekte dat de lucht stelschroeven niet 1.5 slag openstonden, maar sommige wel 2.5 of maar 1 slag. Dit is vast gebeurd toen ik de carbs in nog gemonteerde staat probeerde schoon te maken met een oude handdoek. Dus dat is alvast een eerste mogelijke oorzaak van het slecht (stationair) lopen.

Bij het inspecteren van de vlotterkamers en hoofdsproeiers (heel mooi schoon!), bleken de stationaire sproeiers gedeeltelijk dicht te zitten. In ieder geval, eentje kwam makkelijk lucht door (met een ballenpompje), 2 wat moeilijker en 1 krijg ik niks door. Hoe kan ik deze schoon krijgen? Kunnen ze er op 1 of andere manier uit, want ze zitten met een pers passing vast?

Ik heb wel het idee als ik dit heb opgelost, hij weer als een zonnetje zal lopen, want nu loopt hij stationair op ik denk maar 3 cilinders en op toeren loopt-ie wel goed.

Alvast bedankt voor je antwoorden.

Groet, Peter.
 
Nou,

als ik in z'n vrij een peut gas geef, komt het toerental een stuk beter terug (meestal normaal). Da's dus wel raar. Als het aan de ontstekings vervroeger lag, zou ik het altijd verwachten. Maar, wellicht heb je gelijk en blijft die juist hangen na een tijdje op toeren te zijn geweest, zoals wanneer ik aan het rijden ben.
Ik zal er eens naar kijken.

Dankjewel, Peter.
 
Hoi,

Sinds ik de choke en gaskabel heb vervangen, kamp ik met het probleem dat het toerental te langzaam terug valt als ik het gas los laat. Ik heb wel voldoende speling tussen de trek en duw kabel.

Ik heb nu de carburateurs eraf gehaald en ontdekte dat de lucht stelschroeven niet 1.5 slag openstonden, maar sommige wel 2.5 of maar 1 slag. Dit is vast gebeurd toen ik de carbs in nog gemonteerde staat probeerde schoon te maken met een oude handdoek. Dus dat is alvast een eerste mogelijke oorzaak van het slecht (stationair) lopen.

Bij het inspecteren van de vlotterkamers en hoofdsproeiers (heel mooi schoon!), bleken de stationaire sproeiers gedeeltelijk dicht te zitten. In ieder geval, eentje kwam makkelijk lucht door (met een ballenpompje), 2 wat moeilijker en 1 krijg ik niks door. Hoe kan ik deze schoon krijgen? Kunnen ze er op 1 of andere manier uit, want ze zitten met een pers passing vast?

Ik heb wel het idee als ik dit heb opgelost, hij weer als een zonnetje zal lopen, want nu loopt hij stationair op ik denk maar 3 cilinders en op toeren loopt-ie wel goed.

Alvast bedankt voor je antwoorden.

Groet, Peter.

Als eerste als je alleen, je gas en je chokekabels hebt vervangen, en daarna je toerental niet meer netjes terugzakt, dan zal het probleem niet binnen de carberateurs zitten, die zijn namelijk nog precies hetzelfde voor of na het vervangen van je gaskabels.

Dat je gas niet goed terug komt heeft ook niets te maken met het open of dicht zijn van stationair sproeiers, (de naam zegt het al die hebben alleen betrekking op stationair) het probleem wat je dan hebt is dat 1 of 2 cilinders minder goed of helemaal niet mee zouden doen, dus onregelmatig lopen stationair, niet dat je toeren neit terug zakken naar gasgeven.

Hoe krijg je het voor elkaar om met een doekje schroeven te verdraaien die verzonken liggen. Die luchtschroeven krijg ik altijd alleen gedraaid met een schroevendraaier (kut werkje waar je moeilijk bij kan als de carbs erin zitten) wat ik denk is dat jij of de vorige eigenaar er aan gedraaid heeft (mss iets te maken met afstellen van dichtzittende stationair sproeiers)

Je stationair sproeier krijg je btw weer schoon met een compressortje.

Het niet terugvallen van de toeren kan te maken hebben met, Valse lucht, choke kabel klem, retour gaskabel klem, stationair toerental te hoog af gesteld of membramen verrot.

Stationair niet goed kan zijn, Carbs staan niet synchroon, lucht/benzine verhouding stationair mengsel (dus en je sproeiers en je luchtschroeven) te weinig compressie, te laag vlotterniveau

Succes
 
Laatst bewerkt:
Kan ook aan de zuigerveren liggen,als deze slecht functioneren krijg je te veel druk onder de zuigers waardoor het toerental slechter zakt.
Dit kan ook de vette luchtfilter verklaren door de olie die via de carterontluchting naar het luchtfilter gaat.
Hoewel ik wel verwacht dat je dan wel andere klachten erbij zou hebben(oliepeil,vermogenverlies ed).




Lijkt me eigenlijk wat ver gezocht :P
 
Beste forumvrienden,

mijn probleem is opgelost als volgt:
  • de carbs gedemonteerd
  • vlotterbakjes waren zeer schoon
  • sproeiers gecheckt (schoon)
  • 2 stationairsproeiers zaten compleet dicht
  • 2 stationairsproeiers zaten gedeeltelijk dicht
  • deze heb ik schoongepeuterd met een heel fijn stukje draad (van een fiets remkabel). Dit was een heel gepriegel, dus veel geduld
  • stationairsproeiers gecheckt en 1 1/2 slag opengedraaid
  • alles weer gemonteerd
Starten en rijden maar! Wat het nou uiteindelijk geweest is... ik denk de stationair sproeiers, want die ware verstopt en niet het juiste aantal slagen opgedraaid. Op toeren gaf hij nl al geen probleem, dus het duidde echt wel op een stationair probleem.

Anyway, bedankt voor al jullie tips.

Groeten, Peter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan