cb750 nieuwe koppelingsplaten kleven bij warme motor, koud ontkoppeld de CB750k perfect

rovertje030

Rookie
22 mei 2018
27
4
Utrecht
Vreemd genoeg had ik eerst slippende koppeling als ik echt zwaar gas gaf. Dus nieuwe platen EBC en nieuwe veren (zware veren EBC) (en nieuwe olie gekocht bij de motorzaak 57 euro per 4 liter, dus geen aldi olie!) Motor ontkoppeld koud perfect, slipt niet een rijdt goed.
Maar als de Cb750k uit 1980 warm is ontkoppelen de platen steeds slechter tot uiteindelijk niet meer, krijg hem voor het stoplicht niet meer in zijn vrij.
Wat zou ik mogelijk moeten doen? Nieuwe stalen platen? Olie toevoeging? of oude veren er in (welke ik heb weggegooid)
 
Motul 5100 10W40 4T

5100 10W40 4T

Technosynthese ® smeermiddel op basis van Ester-technologie. Anti-slijtage eigenschappen.Waarborgt een perfecte werking van de natte koppeling. Speciaal ontwikkeld voor de nieuwste motorfietsen van HONDA (sinds mei 2007) en YAMAHA. JASO MA gehomologeerd.Compatibel met katalysators.

Dit is wat er staat in de omschrijving.
Probeer eens te achterhalen wat er oorspronkelijk in had gemoeten en zoek de juiste specificaties op.

Persoonlijk denk ik dat jouw dealer geen sjoege heeft van oudere motoren en alleen maar wil verkopen.
 
Gelukkig voor jouw, ik heb het spul in een Virago xv750 gehad en had alleen maar koppeling problemen. Daarna een ander merk met andere specificaties en de Virago liep weer top.
Een Virago is geen CB750,dus vergelijken zegt niks,maar de ts heeft EBS platen,dus dat zegt ook niks over de CB,s van gassen,
misschien zijn die EBC platen er weer wel gevoelig voor.Maar het kan ook zomaar dat de TS de koppeling niet goed in elkaar gezet heeft,
bijvoorbeeld de stalenplaten met de verkeerde kant naar buiten heeft gemonteerd.
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe veren besteld, over 1 week binnen. Vrije slag is het zelfde. Als alles gedemonteerd is (over 2 weken) dan gooi ik eerst de nieuwe veren er in, daarna andere olie. Ja ik heb de platen (volgens mij) goed afgesteld, Hij ontkoppeld koud perfect, slipt niet (deed hij eerst wel met oude platen en aldi of action olie 10w40) dus als de motor warm is, dan blijven ze kleven. Mijn inzicht zelf olie of de (zwaardere) veren. Ja, mogelijk heb ik de platen omgekeerd. Dat zal ik zien bij demontage.
In december mag ik de weg niet meer op, dus voor die tijd of in maart :-( Dank voor het meedenken!
 
Misschien zie ik iets over het hoofd, want ik had verwacht dat dit wel eerder genoemd zou zijn.
Maar, hoe is je koppelingshuis, als hij erg ingeslagen is kunnen de platen niet vrij bewegen.

Groeten en succes ermee.
 
echt niet, geen technieker die dat geloofd.
Het omschreven probleem is echt zo. Van oudsher ik ben technieker (voeger 1975 tientallen blokken gereviseerd, frames zelf gebouwd, op dit forum ben ik een Rookie), en ondervind dit probleem zoals ik omschrijf, maar tot vandaag nog geen oplossing. Eerst de nieuwe veren. Maar bedankt voor je reactie
 
Misschien zie ik iets over het hoofd, want ik had verwacht dat dit wel eerder genoemd zou zijn.
Maar, hoe is je koppelingshuis, als hij erg ingeslagen is kunnen de platen niet vrij bewegen.

Groeten en succes ermee.
Waarom gebeurt het bij een koude motor niet?
 
Laatst bewerkt:
@gassen.
Goede vraag, zou eigenlijk geen verschil moeten maken.
Maar met een ingeslagen koppelingshuis kun je geen betrouwbaar oordeel vellen, deze kan het ene moment wel goed functioneren en het andere moment niet.

@rovertje.
heb je je de platen goed ingesmeerd met olie voor je ze gemonteerd hebt?
Ik heb wel eens plakkende koppelingen kunnen maken door alleen alles los te halen en alles goed in te olieen.
Door lang stil staan loopt de olie uit het platenpakket en kunnen de platen/frictiemateriaal (uit) drogen.

Groeten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan